Project

YHDESSÄ - Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät

Project sponsors

Abbreviation
YHDESSÄ
Project type
Research project
Focus area
Innovative Learning
Implementation time
1.8.2022 - 31.12.2023
Project unit
School of Professional Teacher Education
Financing program
Finnish Work Environment Fund
Project description

The YHDESSÄ-project brings together persons working alone in the sports field in
municipalities, for which a group intervention that supports community and
develops well-being at work is planned and modeled. The developed half a year
group process is online and emphasizes the importance of social support.

 

The project
examines the participants' well-being at work and the effect and meaning of
group intervention through self-determination and social support theories. In
group interventions, the practices applied at the vocational teacher education
college on small group work online, are used. The result of the project is a
group management model that can be scaled to different industries where people
work alone (e.g. sole entrepreneurs) and work communities where employees
mainly work remotely.

 

The project
will be implemented between August 22 and December 2023.

 

The project
is realized as a collaboration between Haaga-Helia and Jyväskylä University of
Applied Sciences' school of professional teacher education and Suomen liikunnan
ammattilaiset association.

 

The project
is financed by the Finnish Labor Protection Fund and managed by Haaga-Helia
amk.

 

More
information:

Sirpa
Laitinen-Väänänen, leading researcher, vocational teacher training college,
Jamk. [email protected]

Paula
Harmokivi-Saloranta, Haaga-Helia University of Applied Sciences, senior teacher
in charge of the project. [email protected]

Project results

The YHDESSÄ project focused on studying the wellbeing of physical education counselors in municipalities and the role of facilitated online group intervention in supporting wellbeing.

The project designed and implemented a facilitated group process in an online environment with the aim of supporting the participants' well-being at work. The study in the project focused on (1)identifying the factors that strengthen and weaken participants' well-being at work before the intervention, (2)examining the role of the group process, and (3)social support in the group intervention. The project also modelled an online facilitated group intervention to support well-being at work. 
The theoretical framework was based on self-regulation theory (Ryan & Decin, 2000), social support theory (Pyhältö, 2018) and group intervention theories.

The project was funded by the Finnish Work Environment Fund. The project was coordinated and managed by Haaga-Helia University of Applied Sciences. Principal Lecturer Paula Harmokivi-Saloranta from Haaga-Helia was the Principal Research Scientist in the project. 

JAMK's research perspective:
The JAMK School of Professional Teacher Education's expertise and research perspective were related to participatory online process and the meaning and construction of social support in a facilitated online peer group process.


Publications:
Harmokivi-Saloranta, P. Punna, M. & Laitinen-Väänänen, S. 2024. Liikunnanohjaustyötä tekevien työhyvinvointia vahvistavat ja heikentävät tekijät itsemääräämisteorian viitekehyksessä. Liikunta ja Tiede 61(1), 112–118. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2024/liikunta-tiede-lehti-1-2024-sivut-112-118-harmokivi-saloranta-ym..pdf

Harmokivi-Saloranta, P., Laiho, T., Punna, M. & Laitinen-Väänänen, S. 2024. Kuntien liikunnanohjaustyötä tekevien työhyvinvointi: YHDESSÄ – Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät -hankkeen satoa. Haaga-Helia julkaisut 1/2024. Helsinki. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402197729

Harmokivi-Saloranta, P., Laiho, T., Punna, M. & Laitinen-Väänänen, S. 2023. YHDESSÄ-hankkeen innovaatio kunnissa liikunnanohjaustyötä tekevien työhyvinvoinnin tukena. Liikunnan ammattilaiset 4/2023, 22–23. https://www.e-julkaisu.fi/sla/liikunnan_ammattilainen/4-2023/mobile.html#pid=24  

Harmokivi-Saloranta, P., Laiho, T. & Punna, M. 2023. Huomio liikunnanohjaustyötä tekevien omaan työhyvinvointiin. Liikunnan ammattilainen, 1/2023, 36.
Harmokivi-Saloranta, P., Laiho, T., Laitinen-Väänänen, S. 2023. Minä itse työhyvinvointini edistäjänä. eSignals 17.11.2023 https://esignals.fi/kategoria/hyvinvointi-kategoriat/mina-itse-tyohyvinvointini-edistajana/#da9162e9 

Harmokivi-Saloranta, P., Punna, M., Laitinen-Väänänen, S. 2023. Yhteiskunnalliset haasteet näkyvät liikunnanohjaustyötä tekevien työssä. 16.6.2023 eSignals https://esignals.fi/kategoria/liikunta/yhteiskunnalliset-haasteet-nakyvat-liikunnanohjaustyota-tekevien-tyossa/#65752fde

Punna, M., Laiho. T. & Laitinen-Väänänen, S 2023. Yhteisöllisyys vahvistuu myös verkkovälitteisesti -tutkimus liikunnanohjaustyötä tekevien työssä. 7.6.2023 Opekorkeassa tapahtuu-blogi https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/yhteisollisyys-vahvistuu-myos-verkkovalitteisesti-tutkimus-liikunnanohjaustyota-tekevien-tyosta

Harmokivi-Saloranta, P. & Laitinen-Väänänen, S., Laiho, T. & Manninen, J. 2022. YHDESSÄ-hanke Kuntien liikunnanohjustyötä tekevien työhyvinvoinnin asialla. Liikunnan ammattilainen, 3/2022, 36. https://www.e-julkaisu.fi/sla/liikunnan_ammattilainen/3-2022/mobile.html#pid=1 

Harmokivi-Saloranta, P & Laitinen-Väänänen, S. 2019. Liikuntapalveluiden käyttäjälähtöinen kehittäminen – tapaustutkimuksena pienten lasten äidit. Liikunta ja tiede 56(1), 93–99. https://www.lts.fi/liikunta-tiede/vertaisarvioidut-tutkimusartikkelit.html 

Conference presentations:
Harmokivi-Saloranta, P., Punna, M., Laiho, T. & Laitinen-Väänänen, S. 2023. Work-related well-being of sport professional at public sector. Abstract in the 12th HEPA Conference (Health enhancing physical activity), 11.-13.9.2023, KU Leuven, Belgia. European Journal of Public Health, Vol. 33, Supplement 1, https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad133.143 

Punna, M., Laiho, T., Laitinen-Väänänen, S. & Harmokivi-Saloranta, P. 2023. Implementation of an online group model for work-related well-being among sport instructors. Abstract in the 12th HEPA Conference (Health enhancing physical activity), 11.-13.9.2023, KU Leuven, Belgia. European Journal of Public Health, Vol. 33, Supplement 1, https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad133.252 

Harmokivi-Saloranta, P. & Laiho, T. 2023. Kunnissa liikunnanohjaustyötä tekevien oma työhyvinvointi. Miltä se näyttää? Mitä itse voin tehdä? Suomen liikunnan ammattilaiset ry:n webinaarisarja 21.9.2023.

Harmokivi-Saloranta, P. 2023. Tutkimus kuntien liikunnanohjaajien työhyvinvoinnista. Suomen liikunnan ammattilaiset ry:n ja North Sport Consulting Oy:n järjestämä Olosuhdeseminaari/ Liikuntajohdon foorumi 5.-6.10.2023. 

Harmokivi-Saloranta, P., Punna, M., Laiho, T. & Laitinen-Väänänen, S. 2023. Sosiaalinen tuki verkossa toteutetussa ryhmäinterventiossa. Lahden tiedepäivä 21.11.2023. 

Harmokivi-Saloranta, P. Kunnissa liikunnanohjaustyötä tekevien työhyvinvointi. YHDESSÄ - Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät -hankkeen tuloksia. Itä-Suomen liikunnanohjaajien tapaaminen 28.11.2023.

Manuscripts:
Laitinen-Väänänen, S, Harmokivi-Saloranta, P., Punna, M. &. Laiho, T. Social support in online intervention: True or false? 

Harmokivi-Saloranta, P., Punna, M., Laiho, T. & Laitinen-Väänänen, S. Malli verkkovälitteisestä ryhmäinterventiosta liikunnanohjaustyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä.


More information form Jamk:
Sirpa Laitinen-Väänänen, Principal Researcher
Mari Punna, Lecturer, project researcher

The School of Professional Teacher Education
Jamk University of Applied Scineces