Project
Online interaction – well-being at educational institutions (HyPe)
Abbreviation
Project type
Focus area
Implementation time
1.6.2022 - 31.3.2023
Project unit
Financing program
Other funding
Primary home page
Project description
New development programme titled as TYÖ2030 [WORK2030] was launched in 2020. The programme aims to create new ways of working and initiatives in co-operation with workplaces and industries. The purpose of it is to improve employment, economy and global competitiveness as well as the brand of Finland's working life. The TYÖ2030 programme also supports small scale projects that concentrate on the issues affecting the Finnish working life at the moment. One of such projects is Vuorovaikutus verkossa- hyvinvointia oppilaitokseen , HyPe [Online interaction – well-being at educational organisations].
The HyPe -project is designed as a coaching pilot that focuses on studying interaction that builds, maintains and strengthens the sense of community and psychological safety when working in digital environments. In the pilot, using dialogical skills in an online environment will also be experimented. The aim is to support participants in identifying different ways of online interaction and communication that strengthen the sense of belonging, participation and well-being in the work community.
Alongside with the coaching process, a practice-based research will be carried out. It aims to discover views of employees in Vocational Education and Training (VET) organisations on the sense of community and its implementation as well as ideas for their further development in digital environments. The data will consist of written materials and online focus-group discussions.
Project results
The purpose of the HyPe-project was to enhance and explore a sense of communality in multi-location work practices at VET schools.
As a result of the project of the designed and implemented group-based online coaching process, VET participants' joint understanding of the sense of commonality has increased, and their awareness of the requirements for conducting communal work in an online environment has improved along with their skills. Communal online working practices promote workplace well-being and strengthen a sense of community.
The HyPe - online coaching process was part of the larger Pedagoginen hyvinvointi (HyPe) – Työhyvinvoinnin ja tuottavuuden risteyksessä -project and co-funded by the WORK2030 program.
The project was implemented together with the Finnish Education Trade Union OAJ, the Educational Employers' Association Sivista, Haaga-Helia University of Applied Sciences, and Jamk School of Professional Teacher Education.
Publications:
Vanhanen-Nuutinen, L., Laitinen-Väänänen, S., Michelsson, R. & Laitinen H. (2024) Yhteisöllisyydestä pedagogista hyvinvointia oppilaitoksiin? Kaksi casea pedagogisen hyvinvoinnin valmennuspiloteista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 25(1), 68–77. https://www.doi.org/doi.org/10.54329/akakk.143461
Kotila, H., Louhelainen, H., Golnick, T., Aho, T. & Laitinen-Väänänen, S. (2023) Korkeakoulut Suomen parhaiksi työpaikoiksi. L. Vanhanen-Nuutinen & P. Aura (toim.) Opas pedagogisen hyvinvointiin. Haaga-Helia julkaisut 3/2023, 7–11. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134245
Burns, E., Kanninen, S., Laitinen-Väänänen, S. & Sesay, A. (2022) Kohti parempaa hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä verkkoympäristössä. AMKE-blogi 7.12.2023. https://www.amke.fi/ajankohtaista/uutiset/uutinen/kohti-parempaa-hyvinvointia-ja-yhteisollisyytta-verkkoymparistossa.html
Sesay, A. (2023) Luupin alla yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukeva verkkovuorovaikutus. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 25.1.2023. https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2023/01/25/luupin-alla-yhteisollisyytta-ja-hyvinvointia-tukeva-verkkovuorovaikutus/
Burns, E, Michelsson, R., Laitinen-Väänänen, S., Sesay, A. & Laitinen, H. (2023) Hyvinvointia oppilaitoksiin, pelkkää Hypetystäkö? Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma. TYÖ2023 blogi. 24.1.2023. https://hyvatyo.ttl.fi/tyo2030/artikkeli/pedagoginen-hyvinvointi-hype
Podcasts:
Kamerat auki-podcasts (2023) (podcast language is Finnish). Themes of the episodes:
- Yhteisöllisyyden johtaminen
- Verkkovuorovaikutus ja työhyvinvointi opettajan arjessa
- Oppilaitoshyvinvointi – kertooko tutkimus kaiken?
Conference presentations:
- Michelsson, R. & Laitinen, H. (2024) Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen. EDUCA fair 27-28.1.2024.
- Burns, E. Laitinen-Väänänen, S. & Michelsson, R. (2023) Muuttunut yhteisöllisyys ja verkkovuorovaikutus haastavat oppilaitoksia. Pedafoorumi 7.-8.6.2023.
- Michelsson, R., Laitinen-Väänänen, S., Burns, E. & Laitinen, H. (2023). Collective culture – a source for well-being in (educational) organizations. EAPRIL conference 22.-24.11.2023.
- Laitinen-Väänänen, S., Burns, E. & Michelsson, R. (2023) Collective culture – a source for well-being in (educational) organizations. EAPRIL conference 22.-24.11.2023.
- Laitinen, H. & Burns E. (2023) Verkkovuorovaikutus ja yhteisöllisyys puhututtavat oppilaitoksissa. Uraohjauspäivät 30.3.2023.
- Laitinen-Väänänen, S., Burns, E., Michelsson, R., Laitinen, H. & Kanninen, S. (2022) Vuorovaikutusverkossa – hyvinvointia oppilaitokseen. AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät 9.-10.11.2022.
For more information:
Sirpa Laitinen-Väänänen
Project Manager, Principal Researcher
Eila Burns, Senior Reseacher
Riikka Michelsson, Lecturer
Hanna Laitinen, Lecturer
Contact:
The School of Professional Teacher Education
Jamk University of Applied Sciences
More information:
Sirpa Laitinen-Väänänen
Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496