Projekti
Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen (HyPe)
Vuonna 2020 käynnistyi TYÖ2030-kehittämisohjelma, jonka tavoitteena on tuottaa uudenlaisia toimintatapoja yhdessä työpaikkojen, toimialojen ja asiantuntijoiden kanssa sekä kannustaa kokeiluihin. Tällä pyritään vaikuttamaan työllisyyteen, talouteen, kilpailukykyyn sekä Suomen työelämäbrändiin maailmalla.
Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -valmennuspilotissa keskitytään tutkimaan yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa yhteisöllisyyttä ja psykologista turvallisuutta rakentavaa, ylläpitävää ja vahvistavaa vuorovaikutusta sekä harjoitellaan dialogisuustaitoja verkkoympäristössä. Tavoitteena on tukea osallistujia tunnistamaan keinoja, jotka vahvistavat osallisuuden ja yhteisöllisyyden kautta hyvinvointia työyhteisössä.
Valmennuksen rinnalla toteutetaan käytäntötutkimusta, jonka tavoitteena on selvittää ammatillisten oppilaitosten toimijoiden näkemyksiä yhteisöllisyydestä, sen toteutumisesta ja kehittämisestä verkkoympäristössä osana hyvinvoivaa ja yhteisöllistä oppilaitosta. Aineistoina käytetään monipuolisin menetelmin kerättyjä kirjallisia aineistoja ja eläytymismenetelmää.
Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -valmennuspilotti on yksi Haaga-Helia ammatillisen opettajakorkeakoulun toteuttaman Pedagoginen hyvinvointi (HyPe) – työhyvinvoinnin ja tuottavuuden risteyksessä -projektin kehittämiskoreista. Projektia rahoittavat Työterveyslaitos ja TYÖ2030-ohjelma.
Kokonaisuutta toteuttavat Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Sivistystyönantajajärjestö Sivista, Haaga-Helia ja Jamk ammatilliset opettajakorkeakoulut.
Lisätietoja
Sirpa Laitinen-Väänänen
projektipäällikkö, johtava tutkija
040 5889 919, [email protected]
Jamk ammatillinen opettajakorkeakoulu
Projektin tulokset
HyPe-projektin tavoitteena oli vahvistaa ja tutkia yhteisöllistä monipaikaista verkkotyöskentelyä ammatillisissa ja oppilaitoksissa. Hankkeessa toteutetun ohjatun ryhmämuotoisen verkkovalmennusprosessin tuloksena osallistujien yhteinen ymmärrys siitä mitä yhteisöllisyys tarkoittaa kehittyi, myös taito tukea ja rakentaa yhteisöllisyyttä tukevaa verkkotyöskentelya vahvistui. Yhteisöllisyyttä tukevat verkossa työskentelytavat tukevat työhyvinvointia ja vahvistavat yhteisöllisyyden tunnetta työpaikoilla.
HyPe- verkkovalmennusprosessi oli osa Pedagoginen hyvinvointi (HyPe) - työhyvinvoinnin ja tuottavuuden risteyksessä -hankketta. Projektia rahoitti TYÖ2030-ohjelma.
Hanke toteutettiin yhdessä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n, Opetusalan työnantajaliitto Sivistan, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Jamkin Ammatillisen opettajakorkeakoulun kesken.
HyPe-projektin julkaisuja:
Vanhanen-Nuutinen, L., Laitinen-Väänänen, S., Michelsson, R. & Laitinen H. (2024) Yhteisöllisyydestä pedagogista hyvinvointia oppilaitoksiin? Kaksi casea pedagogisen hyvinvoinnin valmennuspiloteista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 25(1), 68–77. https://www.doi.org/doi.org/10.54329/akakk.143461
Kotila, H., Louhelainen, H., Golnick, T., Aho, T. & Laitinen-Väänänen, S. (2023) Korkeakoulut Suomen parhaiksi työpaikoiksi. L. Vanhanen-Nuutinen & P. Aura (toim.) Opas pedagogisen hyvinvointiin. Haaga-Helia julkaisut 3/2023, 7–11. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134245
Burns, E., Kanninen, S., Laitinen-Väänänen, S. & Sesay, A. (2022) Kohti parempaa hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä verkkoympäristössä. AMKE-blogi 7.12.2023. https://www.amke.fi/ajankohtaista/uutiset/uutinen/kohti-parempaa-hyvinvointia-ja-yhteisollisyytta-verkkoymparistossa.html
Sesay, A. (2023) Luupin alla yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukeva verkkovuorovaikutus. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 25.1.2023. https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2023/01/25/luupin-alla-yhteisollisyytta-ja-hyvinvointia-tukeva-verkkovuorovaikutus/
- Yhteisöllisyyden johtaminen
- Verkkovuorovaikutus ja työhyvinvointi opettajan arjessa
- Oppilaitoshyvinvointi – kertooko tutkimus kaiken?
Konferenssiesitykset:
- Michelsson, R. & Laitinen, H. (2024) Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen. EDUCA-messut 27-28.1.2024. (Suullinen esitys)
- Burns, E. Laitinen-Väänänen, S. & Michelsson, R. (2023) Muuttunut yhteisöllisyys ja verkkovuorovaikutus haastavat oppilaitoksia. Pedafoorumi 7.-8.6.2023 (Suullinen esitys)
- Michelsson, R., Laitinen-Väänänen, S., Burns, E. & Laitinen, H. (2023). Collective culture – a source for well-being in (educational) organizations. EAPRIL-konferenssi 22.-24.11.2023. (Posteriesitys)
- Laitinen-Väänänen, S., Bursn, E. & Michelsson, R. (2023) Collective culture – a source for well-being in (educational) organizations. EAPRIL-konferenssi 22.-24.11.2023. (Suullinen esitys)
- Laitinen, H & Burns E. (2023) Verkkovuorovaikutus ja yhteisöllisyys puhututtavat oppilaitoksissa. Uraohjauspäivät 30.3.2023. (Suullinen esitys)
- Laitinen-Väänänen, S., Burns, E., Michelsson, R., Laitinen, H. & Kanninen, S. (2022) Vuorovaikutusverkossa – hyvinvointia oppilaitokseen. AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät 9.-10.11.2022. (Posteriesitys)
Käsikirjoitukset:
Lisätietoja: