Project

Potential - promoting gender and culture sensitive career guidance

Project sponsors

Abbreviation
Potential
Project type
Development project
Focus area
Innovative Learning
Implementation time
1.4.2019 - 31.12.2021
Project unit
School of Professional Teacher Education
Financing program
European Social Fund (ESF)
Project description

The project focuses particularly on producing easily approached and practical educational materials for gender and culture sensitive career guidance. The aim is to raise awareness, and to transform the awareness about the gender and culture bias in career guidance into good practices to counteract it. The results of our development work will be disseminated in educational institutions and in guidance services nationally.


In this project, segregation is approached via an intersectional approach, taking into account the people's multiple social differences and how they jointly constitute social positions. Educational and vocational choices differ even based on age, ethnic background and social class. In order to combat segregation, there is a need for a holistic gender and culture sensitive approach to career guidance. Our perception of gender is diverse, taking into account gender minorities.

More about this projecet: https://www.potentiaalihanke.fi/en-sv/. 

Project results

An explanation of how the importance of differences between gender and other individuals is recognized and taken into account in teaching and guidance: https://www.potentikaalhanke.fi/yhdenvertaisuus/.

Process description of the development of equality and non-discrimination plans: http://www.oamk.fi/epooki/2021/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuussuunnitelmien-kehittaminen/.

A peer-to-peer model for identifying and addressing presumptions about gender and other differences in guidance.

Potential path to reflect on issues related to education and career: https://potentiaalipolku.fi/.

Functional and game-utilizing materials for processing and deconstructing gendered choices in guidance: https://www.potentaalihanke.fi/materiaalit-vara/aiosabb-hankkeita-ja-hyvia-kaytantoja/.


Publications (in Finnish):

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ohjausalan opetussuunnitelmissa. (Suurelle yleisölle suunnatut julkaisut.) Kirjoittajat Johanna Pitkänen, Sanna Juutinen ja Sisko Minkkinen. Julkaistu 20.4.2020 ELO-verkkolehdessä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/04/20/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuus-ohjausalan-opetussuunnitelmissa/

Dialogitaitojen merkitys yhdenvertaisessa opetuksessa ja ohjauksessa. Kirjoittaja Riikka Michelsson. Julkaistu 25.2.2021 ELO-verkkolehdessä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2021/02/25/miten-dialogitaidot-tukevat-yhdenvertaisuutta-opetuksessa-ja-ohjauksessa/?fbclid=IwAR0OMfsfGt6OyPU1ch_4RWt5rY3Q2GA2iHBLLeWSILtHaPjfDi7hvHdOI24

Potentiaali-hanke tukemassa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskehittämistyötä. Kirjoittaja Johanna Pitkänen. Julkaistu 21.6.2021 Opekorkeassa tapahtuu-blogissa. Osoite: https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/potentiaali-hanke-tukemassa-jyvaskylan-koulutuskuntayhtyma-gradian-tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuuskehittamistyota?

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamisen otetta Potentiaali-hankkeessa. Johanna Pitkänen. Jamk University of Applied Sciences News 14.9.2021. Read the news in Finnish 

Final release, which will be completed in its entirety in the spring of 2022.

https://www.potentiaalihanke.fi/en-sv/

Julkaisuja:

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ohjausalan opetussuunnitelmissa. (Suurelle yleisölle suunnatut julkaisut.) Kirjoittajat Johanna Pitkänen, Sanna Juutinen ja Sisko Minkkinen. Julkaistu 20.4.2020 ELO-verkkolehdessä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/04/20/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuus-ohjausalan-opetussuunnitelmissa/?

Dialogitaitojen merkitys yhdenvertaisessa opetuksessa ja ohjauksessa. Kirjoittaja Riikka Michelsson. Julkaistu 25.2.2021 ELO-verkkolehdessä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2021/02/25/miten-dialogitaidot-tukevat-yhdenvertaisuutta-opetuksessa-ja-ohjauksessa/?fbclid=IwAR0OMfsfGt6OyPU1ch_4RWt5rY3Q2GA2iHBLLeWSILtHaPjfDi7hvHdOI24?

Potentiaali-hanke tukemassa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskehittämistyötä. Kirjoittaja Johanna Pitkänen. Julkaistu 21.6.2021 Opekorkeassa tapahtuu-blogissa. Osoite: https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/potentiaali-hanke-tukemassa-jyvaskylan-koulutuskuntayhtyma-gradian-tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuuskehittamistyota

Loppujulkaisu valmistuu 2022.

Uutinen 14.9.2021, Johanna Pitkänen: 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamiseen otetta Potentiaali-hankkeessa

Tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta puhutaan paljon, mutta keskustelu ja tiedon jakaminen eivät pelkästään riitä muuttamaan oppilaitosten toimintaa yhdenvertaisuutta tukevaksi.

Lisätietoja:

Johanna Pitkänen

Asiantuntija, Specialist
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358401985494