Uudistuvan oppimisen tutkimuksen tavoitteena on
- tuottaa uutta tietoa koulutukseen, työelämälle ja päättäjille asiantuntijaksi kasvun ja osaamisen kehittämisen tukemisesta
- kehittää, tutkia ja tuottaa uusia innovatiivisia osaamisen kehittämisen pedagogisia ratkaisuja digitalisoituviin oppimisen ekosysteemeihin
- arvioida ja kehittää työelämäläheisen oppimisen menetelmiä, ratkaisuja ja malleja
- tuottaa tietoa tulevaisuuden ammatillisen ja ammattikorkeakouluopettajuuden sekä pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi
- edistää näin ammatillisen pedagogiikan ja koulutuksen laadun varmistamista ja koulutuksen vaikuttavuutta ja työelämän saamaa hyötyä.
Tutkimuksen painopisteet:
1. Jatkuva ammatillinen oppiminen digitaalisessa ajassa
Digitaaliset oppimisympäristöt ja teknologioiden sekä verkkoyhteyksien kehitys muovaavat ja luovat uusia mahdollisuuksia koulutus- että työelämäympäristöihin. Etäsimulaatiot ja erilaiset visualisointiteknologiat tarjoavat oppijalle paikasta riippumattoman mahdollisuuden muuan muassa harjoitella käytännön taitoja ja kehittää laajemminkin ammatillista osaamistaan. Uudet teknologiat haastavat myös opettajan ja ohjaajan kehittämään osaamistaan ja näin myös opetus, erityisopetus, ohjaaminen ja pedagogiikka muovautuu.
Tutkimuksen keskiössä on teknologioiden hyödyntäminen pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti kehittävillä kokeiluilla, joihin yhdistetään tutkimus.
Teknologioiden ja verkkoyhteyksien kehitys luo monenlaisia uusia mahdollisuuksia ammatilliseen oppimiseen sekä opetukseen, erityisopetukseen ja ohjaamiseen. Esimerkiksi VR-, AR- ja AI-teknologiat yhdistettynä nopeisiin verkkoyhteyksiin tarjoavat oppijalle paikasta riippumattoman mahdollisuuden harjoitella käytännön taitoja.
Seuraavissa projekteissa ja tutkimuksissa tarkastellaan oppimista ja osaamisen kehittämistä digitaalisissa ympäristöissä sekä kehittyvän teknologian näkökulmasta: