Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projekti lisää ja vahvistaa Ohjaamojen ja koulutussektorin välistä monialaista yhteistyötä. Sen keskeisenä tavoitteena on tukea nuorten aikuisten ja erityisen tervetulleiden ryhmien kiinnittymistä koulutukseen. Monialaisen yhteistyön ja verkostojen kautta opiskelijat voivat saada tukea opintojen aikana oppilaitoksen ohjauksen, opiskeluhuollon ja opiskelijajärjestöjen palvelujen lisäksi. Korkeakouluopiskelijat hakevat yhä useammin apua mielen hyvinvoinnin (THL 2025) tai arjenhallinnan haasteisiin. Tärkeä vaihe opintojen etenemisen ja loppuunsaattamisen näkökulmasta on opintoihin ja opiskelijayhteisöön kiinnittyminen opiskelun alkuvaiheessa. Sosiaalinen kiinnittyminen onkin yksi Oodi-projektissa tutkittavista ja edistettävistä teemoista, joka on noussut esille kehittämisryhmien keskusteluissa.
"Voisiko korkeakouluissa opetus olla yhteisöllisempää ja tarvitsisivatko opiskelijat perehdytystä esimerkiksi ryhmätöiden tekemiseen?" pohtii Oodi-projektin asiantuntija Riikka Michelsson. Hänen kanssaan aiheesta keskusteli projektiin Jyväskylässä osallistuva Stella Palassalo, joka toimii Opiskelijakunta JAMKOn ohjauksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana ja on seurannut opiskelijoiden arkea opiskelijakuntatoiminnan ja opiskelijahyvinvoinnin kehittämisprojektien yhteydessä.
"Jos arki on vaikeaa muutenkin, ei opintojakaan ole helppo edistää", Palassalo kuvaa. Hän kertoo ymmärtävänsä hyvin oppilaitosten näkökulmaa ja uskoo, että niissä pienenevillä resursseilla tehdään parhaansa.
Opintojen etenemiseen tuovat pullonkauloja muutkin asiat, esimerkiksi harjoittelupaikkojen löytyminen. Kilpaileminen kesätyöpaikoista ja helppojen omalla alalla aloittamisen paikkojen puuttuminen voi vaikuttaa opintojen lisäksi laajemmin minäkäsitykseen.
Yhteistyön tiivistämisestä apua niin nuorille asiakkaille kuin ohjauksen ammattilaisillekin
Oodi-projektissa mukana olevat Ohjaamojen, koulutuksen ja työllistymisen asiantuntijat uskovat vahvistuvan yhteistyön tuovan ”lisäkäsiä” nuorten aikuisten ohjaukseen.
“Resurssit ovat nykyään niin pienet, että kukaan toimija ei pärjää yksin, vaan tarvitaan koko verkostoa. Kun kaikki ovat paikalla, tulevat asiat käsitellyksi perusteellisesti ja tehokkaasti”, toteaa Ritva Kaikkonen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.
“Sehän se vasta onkin tehokasta, kun kaikki asiantuntijat tai verkoston jäsenet ovat paikalla samaan aikaan ratkomassa ja kehittämässä yhdessä nuorten aikuisten ohjausta”, lisää Anne Liukkonen Ohjaamo Jyväskylästä.
Projektin ensimmäisen vuoden aikana eri puolilla Suomea käynnistyneissä kehittämisryhmissä on tartuttu monialaisen yhteistyön kehittämiseen eri tavoin. Usein on aloitettu eri toimijoiden palveluiden tunnistamisesta ja niihin tutustumisesta. Tapaamisissa Ohjaamon henkilökunta ja paikalliset koulutustoimijat pääsevät keskustelemaan nuorten hyvinvointia ja opintoihin kiinnittymistä koskevista aiheista. Yhteen kokoontuminen on arvokasta ja kohtaamiset synnyttävät uusia kosketuspintoja sujuvan yhteistyön rakentamiseen. Konkreettisia esimerkkejä monialaisen yhteistyön ratkaisuista ovat tapahtumat, yhteiset vuosikellot ja jalkautuminen toisiin organisaatioihin. Oppilaitoksen opinto-ohjaaja voi tehdä neuvonta- ja ohjaustyötä Ohjaamossa, ja vastaavasti yhteistyötä voi tiivistää myös toiseen suuntaan. Ohjauksen yhteistyö organisaatiorajojen yli on tuttua esimerkiksi Jyväskylän Ohjaamossa. Nuorten talon koordinaattori Erika Nieminen kokee, että Oodi-projekti voi lisätä yhteistyötä ulkopuolisten tahojen suuntaan. Tämä auttaa myös nuoria asiakkaita.
"Ihan ykkönen, mitä nuoret itse arvostavat monialaisessa yhteistyössä ja Ohjaamon kaltaisessa konseptissa, on se, ettei tarvitse tietää, kehen ottaa yhteyttä, vaan riittää vain paikalle tuleminen. Siellä kartoitetaan ohjaustarpeet ja siinä helpottaa, jos ollaan fyysisesti samassa rakennuksessa. Parhaassa tapauksessa saa samalla kerralla monta asiaa ratkaistua!" hän kuvaa,
”Kun eri palvelut tunnistavat paremmin toistensa ja sen, mitä kukin tekee, se selkeyttää ja nopeuttaa prosesseja. Tämä tukee paremmin myös nuorta ja tuo hänelle enemmän valinnan mahdollisuuksia eli lisää nuorilähtöisyyttä".
Oodi-projektissa pyritään kehittämään keinoja, joilla koulutuksen ja ohjauksen toimijat voivat tukea opintojen etenemistä ja aktiivista osallistumista sekä tunnistaa ja reagoida varhaisessa vaiheessa opinnoista poissaoloihin ja keskeyttämisen uhkaan. Ohjaamoiden tarjoamat arjenhallinnan tuen työkalut ja toimintatavat voisivat täydentää opiskeluhuollon palveluita. Yksi Ohjaamon tuesta hyötyvä kohderyhmä voisi olla kansainväliset opiskelijat.
”Projektissamme lähtökohtana oli se, että koulutussektorin toimijat eivät aina kovin hyvin tunne Ohjaamoa tai sen tarjoamia palveluja, puhumattakaan mahdollisuuksista yhteisten toimintamallien kehittämiseen. Tapaamisissamme on huomattu, miten Ohjaamojen palvelut tulevat nyt koulutushenkilökunnalle tutummiksi”, projektissa asiantuntijana toimiva Cilla Nyman Åbo Akademista kertoo.
Euroopan unionilta rahoitusta saava Oodi-projekti toteutetaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoimana sekä yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin kanssa vuosina 2024-2026.