Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle

Vahvistamme ja laajennamme Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyötä sekä kehitämme uusia yhteisiä toimintamalleja ja -tapoja erityisen tervetulleiden ryhmien tavoittamiseksi ja koulutukseen kiinnittymisen edistämiseksi. Valtakunnallinen Oodi-projekti saa rahoitusta Euroopan unionilta. 

Nuoria aikuisia hymyillen pitämässä käsiään yhdessä keskellä

Yhteistyötä ja toimintamalleja nuorten aikuisten tukemiseen

Oodi-projektin tavoitteena on vahvistaa ja laajentaa koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja korkeakoulujen, sekä Ohjaamojen välistä yhteistyötä. Projektin aikana

  • tunnistetaan oppilaitosten ja Ohjaamojen rajapinnassa olevat erityisen tervetulleet asiakasryhmät 
  • kehitetään toiminnallisia ja rakenteellisia malleja ja menetelmiä erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvien nuorten aikuisten opintojen ja koulutukseen osallistumisen tukemiseen ja opintoihin kiinnittymiseen  
  • kehitetään ja pilotoidaan Ohjaamojen ja koulutuksen järjestäjien yhteisiä toimintamalleja ja -tapoja erityisen tervetulleiden ryhmien tavoittamiseksi 
  • vahvistetaan yhteistyötä koulutussiirtymien, koulutukseen osallistumisen ja kiinnittymisen edistämiseksi. 

Oodi-webbplats på svenska: Oodi för samarbete mellan Navigatorer och utbildning  

Uutinen

Monialaisen yhteistyön ratkaisuja koulutukseen kiinnittymisen tueksi – Oodi-projekti etenee alueellisesti ja valtakunnallisesti

Ohjaamojen ja koulutussektorin monialaisen yhteistyön kehittämisellä halutaan löytää uusia ratkaisuja esimerkiksi keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseksi. Projekti saa rahoitusta Euroopan unionilta.

Uutinen

Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyöllä tukea nuorten aikuisten siirtymiin ja koulutukseen kiinnittymiseen

Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin yhteisessä projektissa kehitetään Ohjaamojen ja koulutussektorin yhteisiä toimintamalleja, joilla voidaan tukea nuorten aikuisten siirtymiä ja koulutukseen osallistumista.

Uusimmat artikkelit

Artikkeli: Uusia toimintamalleja nuorten aikuisten ura- ja opintopolkujen tukemiseksi 
Savonmäki, P. & Pekkarinen, V-L. (2024), Jamk Arena Public 

Oodi-projektissa luodaan toimintamalleja nuorten aikuisten ura- ja opintopolkujen tukemiseksi 
Savonmäki, P. (2024), Ajankohtaista elinikäisestä ohjauksesta 31/lokakuu 2024, Elinikäisen ohjauksen yhteistyöfoorumi 

Lue muita uutisia ja artikkeleita

Lue Oodi-projektista kertova uutinen ruotsin kielellä tai Hämeen ammattikorkeakoulun verkkosivustolla. 

Mitä teemme Oodi-projektissa?

Projektin kohderyhminä ovat valittujen alueiden Ohjaamojen, toisen asteen koulutuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön oppilaitosten ja korkeakoulujen henkilöstö sekä erityisen tervetulleisiin kohderyhmiin kuuluvia nuoria aikuisia edustavat kokemusasiantuntijat. 

Välillisiä kohderyhmiä ovat erityisen tervetulleisiin kohderyhmiin kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset. Ohjaamojen, toisen asteen koulutuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön oppilaitosten ja korkeakoulujen verkostojen henkilöstö sekä KEHA-keskuksen monialaisten palvelujen tiimi ja Julkisten työvoimapalveluiden henkilöstö. 

Oodi-projekti toteutetaan 1.3.2024 - 30.11.2026. 

Yhteiskehittäminen Oodi-projektissa

Yhteisellä kehittämisfoorumilla ovat Ohjaamojen ja koulutussektorin toimijat. 

Toimintamallien kehittäminen ja pilotointi

  • Kokoamme Ohjaamoja ja koulutuksen järjestäjiä mukaan yhteiskehittämiseen. Kehittämisprosessit käynnistyvät alueellisissa ja paikallisissa kehittämisryhmissä. Toimenpiteet suunnitellaan lähtötilanteen kartoituksen ja tarpeiden perusteella. 
  • Järjestämme kehittämisprosessia käynnistäviä ja sitä tukevia työpajoja tai webinaareja kohdeyhmälle. 
  • Toteutamme alueelliset ja paikalliset kehittämissyklit pitkäkestoisina kehittämisprosesseina toimintatutkimuksellisella otteella. 
  • Järjestämme valtakunnallisia yhteistapaamisia, joissa verkostoidutaan ja jaetaan toimintamalleja kaikkien alueiden kesken. 
  • Toimintamallien kehittäminen painottuu jatkuvaan oppimiseen eli työikäisiin/yli 20-vuotiaisiin. 

Tulosten kokoaminen ja levittäminen

  • Kokoamme ja julkaisemme projektissa kehitettyjä toimintamalleja, menetelmiä, käytäntöjä sekä tietoa. 
  • Levitämme projektin tuloksia kansallisissa ja kansainvälisissä kasvatus-, opetus-, ohjaus- ja nuorisoalan tapahtumissa ja yhteistyökumppaneiden tilaisuuksissa sekä erilaisina julkaisuina. 
  • Järjestämme loppuseminaarin tai -webinaarin, jossa esittelemme keskeiset tulokset. 

Toimintatutkimuksellinen kehittämisote

Projektin tarjoamalla kehittämisfoorumilla luodaan yhteiskehittämisen myötä uusia toimintamalleja nuorten aikuisten siirtymien ja koulutukseen osallistumisen tukemiseen. Yhteiskehittämisessä kehittämisen teemat ja eteneminen eivät ole ennalta päätettyjä, vaan prosessi etenee sykleittäin yhteisesti sovittavalla tavalla. Kaikki osallistujat vaikuttavat muutokseen prosessin kuluessa. 

Tutkimuksellisuus ja aineistonkeruu ja sen analyysi tuo prosessiin systemaattista otetta, jolloin eri kehittämiskohteiden tuloksia voidaan paremmin jakaa, vertailla ja hyödyntää myös päätöksenteossa. 

Vasemmalta oikealle etenevä kehittämisprosessi, jonka vaiheita ovat nykytilan kartoitus, muutostarpeen tunnistaminen ja kehittämistoimenpiteiden suunnittelu, johon voi liittyä työpaja. Sitten toimintamallin kokeilut, havainnointi ja reflektointi sekä niiden tulosten käsittely työpajassa. Lopuksi syntyy havaintoja ja suosituksia.

Oodi-projekti toteutetaan 1.3.2024 - 30.11.2026. 

Oodi on yhteinen hanke!

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle on Jyväskylän ammattikorkeakoulun (projektipäällikkö Jaana Ahlqvist), Hämeen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin yhteinen hanke. Se toimii tiiviissä yhteistyössä JOPPI – Jatkuvan oppimisen Suomi -koordinaatiohankkeen sekä KEHA-keskuksen monialaisten palvelujen tukitiimin kanssa. 

Projektivastaavat: 

  • Jaana Ahlqvist, projektipäällikkö, Jyväskylän ammattikorkeakoulu 
  • Soili Rinne, projektivastaava, Hämeen ammattikorkeakoulu 
  • Satu Laitila, projektivastaava, Åbo Akademi 

Tietosuojaseloste ja ohjeita toimintatutkimukseen liittyen

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektin (2024-2026) osana toteutetaan toimintatutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa ja laajentaa koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja korkeakoulujen, sekä Ohjaamojen välistä yhteistyötä. Kehittämisprosessin aikana kerätään aineistoa. 

Alta löydät tietosuojaselosteen ja myöhemmin muita dokumentteja ja ohjeita liittyen Oodi-projektin tutkimus- ja kehittämistoimintaan. 

Lisätietoja:

Jaana Ahlqvist

Palveluvastaava, Service coordinator
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358405322942

Yhteistyötä jatkuvan oppimisen kehittämisessä

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa tavoitteena on, että ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta he voivat hankkia tarvittavan osaamisen, tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa.