Uudistuvan oppimisen tutkimus

Tutkimme uudistuvaan ammatilliseen oppimiseen kiinnittyviä ajassa olevia ilmiöitä monimenetelmällisesti ja käytäntöläheisesti kehittäen yhdessä verkostojemme kanssa. Pyrimme vahvistamaan ammatillista ja ammattikorkeakoulutusta, joka ei vain reagoi muutoksiin, vaan myös ennakoi ja muovaa tulevaisuutta. 

Neljä henkilöä videoimassa palaveria laitteistolla, johon on kiinnitetty kännykkä.

Uudistuvan oppimisen -tutkimusalueella tutkimus kohdistuu laajasti ammatillisessa ja ammattikorkeakoulutuksessa sekä työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen, ohjaamiseen ja opettajuuteen. Tutkimme ja kehitämme pedagogisia ratkaisuja, oppimisympäristöjä ja osaamista. Tuotamme tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehittämiseen oppilaitosten lisäksi yrityksille ja työpaikoille.  

Uudistuvan oppimisen tutkimus on luonteeltaan soveltavaa, monimenetelmällistä ja käytäntöläheistä; tutkivaa kehittämistä ja kehittävää tutkimusta. Tulosten sovellettavuus ja levittäminen monipuolisia kanavia hyödyntäen tiedon käyttäjille ja hyödyntäjille on olennaista. Teemme tutkimusta kiinteässä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja työelämäverkostojen kanssa. 

Tutkimuksemme teemat

Tutkimme seuraavia ammatilliseen oppimiseen liittyviä ilmiöitä ja teemoja: 

Ammatillisen opettajan osaaminen

Ammatillinen opettajuus ja opettajan osaaminen ovat muutoksessa globaalisti yhteiskunnan ja työelämän muutosten myötä. Niin koulutuspoliitikan linjaukset kuin digitaalinen transformaatiokin suuntaavat osaamista ja luovat uusia osaamistarpeita.

Digitaalinen transformaatio koulutuksessa

Oppimisen digitalisaatio edellyttää monitasoista tutkimusta. Digitaalisen transformaation tuomat työn tekemisen tapojen ja työelämän muutokset ovat luoneet uusia osaamisen vaatimuksia, joita kohtaavat niin työntekijät kuin opiskelijatkin.

Työelämäpedagogiikka

Ammatillisen oppimisen ydintä on laadukas yhteistyö oppilaitoksen ja työelämän välillä. Tutkimuksena se kohdistuu työelämäpedagogiikkaan, työssä oppimisen ohjaukseen ja oppilaitos-työelämäyhteistyöhön.

Elinikäisen ohjauksen tutkimus

Ohjauksen tutkimus kohdistuu opinto-ohjaajan ja uraohjaajan työn ohjaus- ja vuorovaikutusosaamiseen, urasuunnittelutaitojen tukemiseen ja monialaiseen yhteistyöhön.

Inklusiivinen ammatillinen koulutus

Inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tutkimus tarkastelee ammatillista koulutusta, pedagogiikkaa, erityisen tuen rakenteita, oppijoiden ja oppimisen moninaisuutta sekä henkilöstön osaamista inklusiivisen ammatillisen koulutuksen näkökulmasta.

Koulutuksen kehittäminen globaalisti

Tuemme ja tutkimme koulutuksen laadun kehittämistä kansainvälisissä konteksteissa yhteistyössä paikallisten osaajien kanssa. Koulutuksella on merkittävä rooli globaalien ongelmien ratkaisemisessa.

Artikkeli

Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto

Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat perustaneet tutkimusryhmän, jonka tavoite on edistää monitieteistä, korkealaatuista ja ajankohtaista soveltavaa tutkimusta työelämäläheisen oppimisen ja koulutuksen kehittämiseksi.

Artikkeli

Virtuaaliset opetusmenetelmät ja niiden tuoma lisäarvo oppimiselle

Virtuaaliset opetusmenetelmät ja niiden tuoma lisäarvo oppimiselle

Uutinen

TOVE tutkii tunnetoimijuutta ja vuorovaikutusosaamista digitaalisissa ympäristöissä

Huomiota kiinnitetään erityisesti opettajankouluttajien ja opettajaopiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaan tunne- ja vuorovaikutusosaamiseen.

Julkaisuja uudistuvan oppimisen tutkimuksesta

Tutustu tutkimuksestamme ja tutkivasta kehittämisestä syntyneisiin julkaisuihimme: 

The essential factors in higher education – Industry collaboration when developing video-supported collaborative learning

Laitinen-Väänänen, S., Parjanen, S., Hyypiä, M., Cattaneo, A. A., & de Jong (emeritus), F. (2024). Industry and Higher Education, 0(0). Lue julkaisu  

“Uuden näkemistä ja kykyä ajatella uudella tavalla asioista” – Oppilaitoksen pedagoginen johtaminen muutoksessa

Palmqvist, R., & Räty, K. (2024). Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 10–26.

Siirry Aikuiskasvauksen aikakauskirjaan 3/2024 

Simulaatiopedagogiikka ammattiosaamista tukemassa

Silvennoinen, M. & Aksovaara, S. (2025). Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-179 

The university-industry collaboration in the video-supported learning

Parjanen, S., Laitinen-Väänänen, S. & Hyypiä, M. (2022).
EAPRIL 2021. Conference proceedings. Issue 7, 2022, s. 144–157. Avaa EAPRIL-konferenssijulkaisu

Hyvinvoiva korkeakoulu – OHKE-hankkeen toimenpiteitä opettajatutorien työn ja osaamisen tueksi

Kauppila, P. & Parviainen, T. (2022). Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Lue artikkeli Elo-verkkolehdessä

Applying learning analytics and learning design to support study progress in online course – a case study.

Aksovaara, S. & Silvennoinen, M. (2022). EAPRIL 2021. Conference proceedings. Issue 7, 2022, s. 1–15. Avaa EAPRIL-konferenssijulkaisu

Tutkijat

Uudistuvan oppimisen tutkimuksesta Jamkissa vastaavat johtava tutkija, kaksi vanhempaa tutkijaa, suunnittelija ja kolme yliopettajaa. Lisäksi työssä on mukana useita tutkivalla työotteella työskenteleviä lehtoreita ja asiantuntijoita sekä väitöskirjaansa tutkimusalueen teemoihin tekeviä. 

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496

Minna Silvennoinen

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505360330

Eila Burns

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358405323126

Susanna Kanninen

Suunnittelija, Administrative Planner
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505633770

Yliopettajat

Ota yhteyttä uudistuvan oppimisen vahvuusalan tutkimusta tekeviin yliopettajiin.

Siru Lehto

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358406341231

Kaisa Räty

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358503470131

Pasi Savonmäki

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504790573

Tutkimusta verkostoissa

Jamkissa uudistuvan oppimisen tutkimusta tehdään verkostoissa ja niiden kanssa. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen kanssa käynnistynyt ammattikasvatukseen ja työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimukseen kiinnittyvä yhteistyö luo laajan tutkija- ja osaajaverkoston. 

Verkostoja ja yhteistyötä: 

  • Eurooppa-yliopisto E³UDRES²
  • Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkijaverkosto
  • Ottu ry, Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura
  • Korkeakouluopettajuuden tutkimus ja kehittämisverkoston ( KOPTUKE)
  • Jamkin Eettinen toimikunta 
  • Society for Simulation in Europe (SESAM) Scientific committee
  • Arene ry:n tukiälyryhmä
  • EAPRIL –verkosto
  • EAPRILin "Workplace learning and HRD” ryhmä
  • Scientific Council, EUDRES
  • Nordic Testbed network (NTN)
  • Educational Research Association (EERA)
  • European Research Network on Vocational Education and Training (VETNET) 

Muu tutkimus Jamkissa:

Alta löydät tietoa koko ammattikorkeakoulun ja muiden vahvuusalojemme tutkimuksesta. 

Tutkimus

Tutkimus on tärkeä osa Jamkin TKI-toimintaa. Se nojaa erityisesti viiteen vahvuusalaamme ja pääpaino on käytännön ongelmien ratkomisessa ja ratkaisujen löytämisessä. Tutustu tutkimusteemoihin ja tutkijoihimme tarkemmin!