uutinen 27.12.2024

INKLU-hanke tukee ammatillisen koulutuksen järjestäjiä oppimisen ja erityisen tuen uudistuksissa

Erityisen tuen kentällä eletään jännittäviä aikoja. Oppimisen tukea uudistetaan vuosina 2025–2026 kaikilla kouluasteilla. Oppimisen tuen lainsäädännön uudistukset tulevat ammatillisen koulutuksen osalta voimaan 1.8.2026.

Kaksi ammatillisen koulutuksen opiskelijaa ja ohjaaja työpaikalla oppimassa.

Oppimisen tuen ja erityisen tuen uudistusten tavoitteena on, että jokainen oppija saisi tarvitsemansa tuen matalalla kynnyksellä heti oppimisen haasteiden ilmetessä. Jos tällainen varhainen tuki ei riitä, vaan opiskelija tarvitsee vahvempaa tukea, hänellä on oikeus saada yksilöllisiä järjestelyjä. 

Oppimisen tukeen tulevat muutokset ammatillisessa koulutuksessa sisältyivät hallituksen esitykseen (HE 161/2024), joka hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa 2024. Ennen oppimisen tuen lakimuutoksen voimaantuloa koulutuksen järjestäjillä on aikaa valmistautua muutokseen ja päivittää oppilaitoksen tuen suunnitelmaa. Lakimuutokset tuovat hyvän kohdan, jossa koulutuksen järjestäjä voi pysähtyä oman oppilaitoksen oppimisen tuen äärelle ja miettiä omaan oppilaitokseen sopivia tukitoimia: Mitkä tukitoimet ovat toimivia? Mitä muuta pitäisi opiskelijoille olla tarjolla? 

Oppimisen tukeminen on koko oppilaitosyhteisön asia. Ammatillisessa koulutuksessa henkilökohtaistaminen tuo erilaisia opiskelupolkuja opiskelijoille. Opetusta tulisi suunnitella niin, että se vastaa erilaisten oppijoiden tarpeisiin. Jatkossa opettaja voi tarjota tukiopetusta niille oppijoille, jotka tarvitsevat enemmän opetusta saavuttaakseen ammattitaitovaatimukset tai osaamistavoitteet. Opiskelija voi saada tarvitsemaansa tukea myös oppilaitoksen muulta opetus- ja ohjaushenkilöstöltä.

Opiskelijalla on oikeus saada erityisopettajan tarjoamaa erityisopetusta, jos hänellä on oppimisvaikeus, sairaus tai vamma, jonka takia hän tarvitsee säännöllistä ja pitkäaikaista tukea, eikä oppimisen tuki ole hänelle riittävää. Erityisopetusta antaa pääosin erityisopettaja. Lakimuutoksella on pyritty vahvistamaan erityisopettajan roolia ammatillisessa koulutuksessa. Erityisopettajalla on erityispedagoginen koulutus ja hänen keskeistä osaamistaan on näiden oppijoiden tukeminen. 

Näiden muutosten toimeenpanon tukena on omalta osaltaan Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta (INKLU) -hanke, jossa ovat mukana kaikki Suomen ammatilliset opettajakorkeakoulut ja kuusi ammatillisen koulutuksen järjestäjää. Jyväskylän ammattikorkeakoulu koordinoi hanketta. 

INKLU-hankkeen laajana tavoitteena on: “Kaikki ammatillisen koulutuksen opiskelijat saisivat tarvitsemansa tuen yhdenvertaisesti”. Tavoitteeseen pyritään valtakunnallisella, alueellisella ja oppilaitoskohtaisella kehittämisellä. Muun muassa hankkeen järjestämissä alueellisissa tapahtumissa eri alueiden erityisen tuen toimijat kehittävät ja jakavat yhdessä erityisen tuen toimintatapoja ja osaamista. Tuleviin lakimuutoksiin valmistaudutaan pohtimalla tapaamisissa yhdessä toimivia käytäntöjä, erityisen tuen laatua ja henkilöstön kouluttamista. Näin varmistetaan yhteistä, laadukasta ammatillista koulutusta kaikille. 

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta saa rahoitusta Euroopan unionilta ja se toteutetaan 2024–2026. 

Seija Eskola

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358406214680

Kaisa Räty

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358503470131