Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja ammatilliset opettajakorkeakoulut kehittävät yhdessä inklusiivista ammatillista koulutusta. Yhteisenä tavoitteena on, että ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen opiskeluunsa ja voivat hankkia tarvittavan osaamisen, tutkinnon ja työllistyä - opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. 

Eri värisiä naruja letitettynä yhteen.

INKLU-hankkeen tavoitteet

Inklusiivisuuden periaatteiden mukaisesti kaikilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja koulutus ja tukitoimet räätälöidään opiskelijan tarpeiden mukaisesti. Jotta tähän tavoitteeseen päästäisiin, tarvitaan sekä oppilaitosten tuen prosessien, rakenteiden ja käytäntöjen kehittämistä että henkilöstön osaamisen ja opettajankoulutusten kehittämistä. 
 

Erityinen tuki, vaativa erityinen tuki ja moniammatillinen yhteistyö

Valtakunnallisen ja alueellisen kehittämistyön myötä ammatillisten oppilaitosten erityisen tuen ja moniammatillisen hteistyön prosessit ja käytänteet selkiytyvät, kehittyvät ja tasalaatuistuvat.

Henkilöstön osaaminen

INKLU-hankkeessa tuetaan ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön ja johdon erityisen tuen osaamisen kehittämistä. Kokoamme ja jaamme osaamisen kehittämisen malleja ja käytäntöjä.

Opettajankoulutuksen kehittäminen

Kehittämistyön tavoitteena on, että ammatilliset opettajakorkeakoulut jakavat yhteisen käsityksen ammatillisen koulutuksen inklusiivisuudesta ja erityisestä tuesta.

Ajankohtaista 

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hanke esiintyi JOPPI - Ratkaisuja jatkuvaan oppimiseen -seminaarissa 31.10.2024. Seija Eskola ja Anne Lindström tarkastelivat esityksessä yhdenvertaisen tuen kehittämistä ammatillisessa koulutuksessa Koulutuskeskus Salpauksen käytännön esimerkkien avulla. Tilaisuuden järjesti jatkuvan oppimisen hankekokonaisuutta koordinoivan JOPPI-hanke.  

Uutisia ja artikkeleita kehittämistyöstämme: 

Artikkeli

INKLU-hanke mukana AEO-päivillä Jyväskylässä

Jyväskylässä järjestetyn AEO-päivän teemana oli "Arjen erityiset onnistumiset". Asiantuntijapuheenvuoroissa tarkasteltiin muun muassa toisen asteen oppimisen tuen uudistamista, kommunikaatiokeinojen moninaisuutta ja neurokirjon opiskelijoiden tukea.

Tapahtumia keväällä 2024

Erityisen äärellä -seminaari 20.3.2024

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hanke oli esillä Erityisen äärellä -seminaarissa Tampereella 20.3.2024

Aloitustapaaminen 14.3.2024 - Yhteistyöllä kohti inklusiivista ammatillista koulutusta! 

Kokoonnuimme 14.3.2024 Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen yhteiseen aloitustapaamiseen Haaga-Heliassa Pasilassa. Mukana oli osallistujia kaikista Suomen ammatillisista opettajakorkeakouluista ja kuudesta eri ammatillisesta oppilaitoksesta ympäri Suomea. 

Tapaamisessa palautettiin mieliin hankkeen tavoitteita, käytiin läpi suunnitelmia ja sovittiin seuraavista askelista. Innostunut osallistujajoukko tapasi tuttuja ja tutustui uusiin toimijoihin, joiden kanssa tullaan työskentelemään tiiviisti hankekauden ajan 1.3.2024-31.8.2026. 

Juurruttaminen ja levittäminen

Hankkeessa kehitetyt toimintamallit juurtuvat osaksi organisaatioiden toimintaa ja niitä hyödynnetään alueellisesti ja valtakunnallisesti. 

Kokoamme tälle sivustolle kaikki julkaisumme. 

 

Toteuttajat: 

Ammatilliset opettajakorkeakoulut:

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (koordinoi)​

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu​

Hämeen ammattikorkeakoulu​

Oulun ammattikorkeakoulu​

Tampereen ammattikorkeakoulu

Ammatillisen koulutuksen järjestäjät:

Ammattiopisto Spesia​

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda​

Koulutuskeskus Brahe​

Koulutuskeskus Salpaus​

Savon ammattiopisto​

Valkeakosken ammattiopisto 

Ota yhteyttä:

Seija Eskola

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358406214680

Saatat olla kiinnostunut myös: 

Uutinen

Kohtaako oppimisen tuki käytännön? Tervetuloa webinaariin 7.10.2024!

Korkeakoulutuksessa on kehitetty yksilöllistä tukea teoreettisiin opintoihin, mutta miten tukea järjestetään työelämässä? Tule kuulemaan ja keskustelemaan korkeakouluopiskelijoiden tukemisesta työelämässä tapahtuvassa oppimisessa!

Uutinen

Jamk edisti korkeakoulutuksen yhdenvertaisuutta Nepalissa

Nepalissa koulutukseen pääsemisen esteinä ovat kulttuuriset, kielelliset ja maantieteelliset syyt. Koulutusmahdollisuudet eivät ole tasavertaisesti kaikkien saatavilla. EATHEN-hankkeessa edistettiin nepalilaisten yhdenvertaista oikeutta koulutukseen.

Uutinen

Verkko-opetus voi avata koulutusmahdollisuuksia kehittyvissä maissa

Maailman köyhimpiin maihin kuuluvan Etiopian talous on viime vuosina kasvanut kohisten. Koulutusmahdollisuuksia parantamalla voidaan edesauttaa maan tulevaa kehitystä. TECIP-hankkeessa on kehitetettiin maan opettajankoulutusta.