Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttamassa ammatillisen koulutuksen erityisen tuen arvioinnissa todettiin, että erityisen tuen järjestelyt ovat vaihtelevia ja tukea on saatavilla eri tavoin eri oppilaitoksissa (Goman ym. 2021). Inklusiivisella ammatillisella koulutuksella tarkoitetaan kaikille saavutettavaa ja kaikkien osallisuutta mahdollistavaa koulutusta. INKLU - Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa tämä tarkoittaa sitä, että ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta he voivat hankkia tarvittavan osaamisen, tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. (ks. esim. EADSNE 2013; Ryökkynen ym. 2022.)
INKLU-hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön käytänteitä ja prosesseja sekä henkilöstön osaamista erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen opinnoissa ja työllistymisessä. Hankkeessa luodaan myös toimintasuosituksia ja välineitä erityisen tuen laadun arviointiin. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien yhteistyö mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen. Hankkeen aikana tavoitetaan lähes kaikki Suomen ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja luodaan alueellisia ja valtakunnallisia yhteistyöverkostoja.
INKLU-hankkeen kehittämistyön kohderyhmiin kuuluvat ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö ja johto, ammatilliset opettajankouluttajat ja ammatilliset opettajakorkeakoulut sekä ammatilliset koulutuksen järjestäjät. Kehittämistyön vaikutuksista hyötyvät erityistä tukea tarvitsevat ja erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvat ammatillisen koulutuksen opiskelijat sekä ohjaustyötä tekevät eri organisaatioissa ja työelämässä.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen selvityksessä (2021) havaittiin kehittämisen tarpeita opetushenkilöstön osaamisessa, yhteistyökäytänteissä sekä erityisopettajien osaamisen hyödyntämisessä. Opettajankoulutusfoorumin kannanotossa (2023) esitetään, että erityispedagoginen osaaminen kuuluisi koko opetusalan henkilöstölle. Erityispedagogista osaamista tulisi huomioida niin opettajien peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa kuin koulutuksen järjestäjien omassa osaamisen kehittämisessä.
Ammatillisissa opettajakorkeakouluissa, joissa koulutetaan ammatillisia opettajia, erityisopettajia ja opinto-ohjaajia, vahvistetaan hankkeen aikana opettajankouluttajien inklusiivisen koulutuksen osaamista ja kehitetään erityisopettajankoulutusta. Henkilöstölle tuotetaan erityispedagogisen osaamisen koulutus- ja perehdytyspaketti sekä erityisopettajankoulutukseen laaditaan yhteiset osaamistavoitteet ja -periaatteet.
INKLU-hanketta koordinoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Hanke toteutetaan Euroopan unionin rahoituksella Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmassa 1.3.2024–31.8.2026. 11 toteuttajan ryhmähankkeen kokonaisbudjetti on lähes 1,3 miljoonaa euroa.
Hankkeen verkkosivusto: www.jamk.fi/inklu