Liikunnallinen toimintakulttuuri edistyi kehittämisavustusten avulla
Hankesuunnitelmien arvioinnin perusteella Liikkuva opiskelu -toiminnan menestystekijät on huomioitu hankkeissa melko hyvin. Hankkeilla on kehitetty korkeakoulujen toimintakulttuureista entistä aktiivisempia. Nykytilan arviointien perusteella korkeakoulujen liikunnallisessa toimintakulttuurissa oli ennen hankkeiden alkamista paljon kehitettävää niin strategisella tasolla, aktiivisuutta edistävässä toiminnassa kuin olosuhteissa ja aktiivisuutta tukevassa yhteistyössä.
Organisointi: Hankkeissa kehitetään korkeakoulujen aktiivista toimintakulttuuria koordinoidusti ja osallistetaan opiskelijoita. Pitkän tähtäimen suunnitelmakirjaukset ja johtamisen kehittäminen eivät toteudu kaikissa hankkeissa. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen näkyy tavoitetasolla, mutta sen konkreettinen edistäminen jää epäselväksi.
Opetus: Paikallaanolon vähentäminen on melko yleinen tavoite, mutta kaikkien hankkeiden osalta ei ole selvää pyritäänkö siihen myös opetuksen pysyviä käytänteitä kehittämällä. Verkko- ja etäopiskelijat mainitaan useiden hankkeiden kohderyhmäksi, mutta toimenpiteiden kuvailusta ei yleensä käy ilmi, millä tavoin heidät huomioidaan.
Oppilaitos ja opiskelijat: Opiskelijoiden vertaisliikuttaminen, tapahtumat ja olosuhteiden kehittäminen ovat yleisiä toimenpiteitä. Liikuntatilojen avaaminen opiskelijoiden käyttöön, aktiivisten opiskelumatkojen edistäminen ja vähän liikkuvien tunnistaminen ovat harvemmin osa hankkeita. Vähän liikkuvia ei mainita kaikissa suunnitelmissa kovin selkeästi, vaikka avustus kohdentui erityisesti vähän liikkuviin opiskelijoihin.
Yhteistyö: Hankkeet tekevät usein yhteistyötä eri oppilaitosten, opiskelijajärjestöjen, YTHS:n, liikuntaseurojen, muiden järjestöjen ja kunnan liikuntatoimen kanssa. Hankkeet tekevät harvoin yhteistyötä yritysten sekä kunnan muiden toimialojen, kuten nuoriso- tai teknisen toimen kanssa.
Johtopäätöksinä kehittämisavustusten seurannassa todetaan, että korkeakouluille myönnetyt avustukset osoittautuvat tarpeellisiksi. Hakemukset viittaavat siihen, että hankkeet ovat tarttuneet moniin keskeisiin kehittämistarpeisiin.
Suomi liikkeelle -ohjelman Liikkuva opiskelu -kehittämisavustukset korkeakouluille 2024–2025 hankeavustusten arviointi ja yhteenveto on tehty Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesillä. Raportin ovat koonneet tutkija Marianne Turunen, tutkija Katariina Kämppi, tilastoasiantuntija Harto Hakonen ja tutkija Katja Rajala.