Vedyn liikennekäyttöä edistämällä Jyväskylällä on mahdollisuus nousta vetytalouden edelläkävijäksi. Tätä tukee mm. Toyotan yhteistyösopimus Jyväskylän kaupungin kanssa sekä Jyväskylän sijainti valtateiden 4, 9 ja 18 varrella. Valtatie 4 kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T tieverkoston ydinverkkoon ja TEN-T asetuksen uudistamisen myötä jokaisessa kaupunkisolmukohdassa tulee olla vähintään yksi vedyn tankkausasema vuoteen 2030 mennessä.
Tavoitteena on edistää Jyväskylän ja Keski-Suomen alueen yritysten valmiutta hyödyntää vedyn liikennekäyttöön liittyvä liiketoimintapotentiaali, joka kattaa koko vetyarvoketjun. Vedyn valtatie -hankkeessa tuotetaan ennakointitietoa alueen energiayhtiöille, teollisuudelle, logistiikkatoimijoille, kuljetusyrityksille sekä muille toimijoille. Selvitettäväksi tulee alueen logistiikkatoimijoiden ja kuljetusyritysten kiinnostus siirtyä vedyn käyttöön liikenteen polttoaineena. Liiketoimintapotentiaalin tarkastelu kattaa myös energiayhtiöiden ja teollisuuden kiinnostuksen vedyn tuotantoon ja käyttöön.
Parhaillaan selvitetään biokaasun ja vedyn liikennekäyttöä. Millaisia vetyajoneuvoja on käytössä, mikä on niiden toimintasäde tai käytettävyys lento- ja raideliikenteessä? Mikä on polttoaineen hinta, millaisia tankkausasemia on olemassa ja mistä ne löytyvät? Selvitys antaa vastauksia mm. näihin kysymyksiin.
Vedyn valtatiellä - H2VT4 -hankkeen tulokset ovat saatavilla kesällä 2025. Projekti edistää Jyväskylän ja Keski-Suomen alueen yritysten valmiutta hyödyntää vedyn liikennekäyttöön liittyvää liiketoimintapotentiaalia. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama, kestävän kaupunkikehityksen rahoituksella.