LIPPA – Laatua ICT-opintoihin työelämärajapinnasta -hankkeen avulla sujuvoitettiin nuorten siirtymiä korkeakouluopinnoista työelämään. Tuloksina on luotu uutta yhteistyötä koulutuksen ja yritysten välille, kehitetty henkilöstön osaamista ja opiskelijoiden työelämätaitoja ja valmiuksia työelämään siirtymiseen. Moni opiskelija sai myös kohdennettua ohjausta valmistuakseen ammattikorkeakoulusta nopeammin.
Ammattikorkeakouluopiskelijan työelämään siirtyminen voi vaikeutua, jos opintoihin kuuluvan työharjoittelun tai opinnäytetyön suorittaminen viivästyvät. Valmistumisen viivästymisen taustalla voi olla hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn haasteita. ICT-alan opiskelijan valmistumisen tielle saattaa tulla myös työllistyminen kesken opiskelun, minkä vuoksi tutkinnon valmiiksi saattaminen voi jäädä. Valmistumisvaiheen opiskelijat tarvitsevat myös ohjausta ja tukea, ja korkeakoulu voi auttaa opiskelijoita työllistymisessä.
LIPPA-hanke toteutettiin Euroopan unionin rahoituksella. Sen tavoitteina oli parantaa ICT-opintojen laatua sekä madaltaa koulutuksen ja työelämän raja-aitoja niin, että opiskelijoiden siirtymät opinnoista työelämään olisivat sujuvampia niin työharjoitteluun kuin opintojen jälkeiseenkin työhön. Hankkeen toimenpiteet kohdistuivat oppilaitoksen yritysyhteistyöhön, henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä opiskelijoiden työelämätaitoja ja valmistumista tukevien toimintamallien ja ohjauksen kehittämiseen.
Yhteistyö ja kohtaamiset yritysten kanssa edistävät siirtymiä
21 keskisuomalaista yritystä on ollut mukana LIPPA-hankkeen toiminnassa. ICT-alan yritysten ja oppilaitosten yhteistoimintaa vahvistettiin yrityshaastattelujen, yritysvierailujen ja yritysten edustajien puheenvuorojen sekä tapahtumien avulla. Yhteistyötä hyödynnettiin myös työelämätaitojen ja alan osaamisen hankkimista tukevien välineiden ja toiminnan kehittämisessä. Hankkeessa tehtiin erilaisia selvityksiä ICT-alalla tarvittavasta osaamisesta niin yritysten kuin opiskelijoiden näkökulmista. Työelämän ja oppilaitoksen vuoropuhelu tukee opiskelijoiden valmistumista ja esimerkiksi työn opinnollistamisen kehittämistä työelämässä oleville opiskelijoille vaihtoehtoiseksi opintopoluksi.
Työelämätapahtumilla ja -vierailuilla tuettiin matalalla kynnyksellä verkostoitumista yritysten kanssa ja esimerkiksi harjoittelupaikkojen löytämistä. Kun opiskelijat pääsivät keskustelemaan vapaamuotoisesti työpaikkojen edustajien kanssa ja jopa harjoittelemaan työhaastattelua, saivat he tietoa työelämässä tarvittavasta osaamisesta. Apua saatiin niin oman osaamisen kuvaamiseen ja CV:n rakentamiseen, harjoittelupaikan etsimiseen kuin henkilökuvan kuvaamiseen. Kitkanpoisto-tapahtumien koettiin nimensä mukaisesti poistaneen ”kitkaa” opiskelijoiden ja vastavalmistuvien työllistymisen tieltä. Vastaavia tapahtumia järjestetään jatkossa Jamkin ICT-alan opiskelijoiden Relaamo-toiminnan osana.
Opiskelijaprojektista työelämätaitoja ja tietoa ICT-alan osaamisista
Opintojen etenemistä ja työelämään siirtymistä edistetään Jamkissa myös opetusratkaisujen ja työelämäosaamisen ohjauksen osaamisen kehittämisellä. Yksi keino työelämäläheiseen oppimiseen on opinnollistaminen, joka tarkoittaa työn ja opiskelun yhdistämistä: opintojen osan suorittamista työssä ja työtä tekemällä. Hankkeessa koulutettiin ICT-alan opettajia ohjauksellisen osaamisen ja yritysyhteistyön lisäksi myös tunnistamaan työn opinnollistamisen mahdollisuuksia.
Keväällä 2023 toteutettiin kiinnostava korkeakoululähtöisen työn opinnollistamisen kokeilu Future Factory (IT) -opintojakson opiskelijaprojekteina. 16 opiskelijatiimissä työskenteli yhteensä 100 opiskelijaa. Niiden opettajana toimi lehtori Marko Rintamäki. LIPPA-hankkeen toimeksiantona opiskelijatiimit kehittivät prototyypin ohjelmistopalvelusta, jonka avulla voidaan kartoittaa työelämässä tarvittavia osaamisia ja työelämätaitoja. Opiskelijoiden työelämätaitoja oli sparraamassa yhteensä 12 keskisuomalaista pk-yritystä. Toimintamallin havaittiin toimivan työelämän ja oppilaitosten vuoropuhelun työvälineenä.
Työelämäprojektit lisäävät ymmärrystä opiskelijoiden omasta ammatillisesta identiteetistä, tiimityötaitoja ja muita alan työelämässä tarpeellisia taitoja. Opetushenkilöstön on tärkeä nähdä tiimien merkitys projektioppimisessa ja tukea työskentelyä ohjauksellisin toimenpitein.