uutinen 5.9.2024

Monialaisen yhteistyön ratkaisuja koulutukseen kiinnittymisen tueksi – Oodi-projekti etenee alueellisesti ja valtakunnallisesti

Kuva
Inka Sopanen, Judith Kalervo

Ohjaamoiden ja koulutussektorin monialaista yhteistyötä vahvistetaan valtakunnallisessa Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektissa. Eri puolilla Suomea useat Ohjaamot, oppilaitokset ja korkeakoulut ovat mukana kehittämistyössä. 

Oodi-projektissa työskenteleviä henkilöitä hymyilevinä ryhmäkuvassa Jamkin Dynamo-rakennuksessa.

Ohjaamot tarjoavat alle 30-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille monialaista ohjausta ja tukea esimerkiksi koulutus-, työnhaku-, talous- ja arjenhallinnan kysymyksissä. Ohjaamot tukevat myös nuorten hyvinvointia ja osallisuutta. Ohjaamojen ja koulutussektorin monialaisen yhteistyön kehittämisellä halutaan nyt löytää uusia ratkaisuja nuorten aikuisten tukemiseen. Yhteistyötä halutaan vahvistaa esimerkiksi siirtymävaiheissa tai keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseen.  

Oppilaitosten, ja erityisesti korkeakoulujen yhteys Ohjaamoihin saattaa vaihdella eri alueilla. Ohjaamot eivät aina tavoita niitä nuoria aikuisia, jotka ovat jo päättäneet tai keskeyttäneet opintonsa. Toisaalta koulutussektorin toimijat eivät riittävästi tunne Ohjaamojen tarjoamia palveluja, joista nuoret voisivat hyötyä myös opiskelujen aikana. Yhteistyön kehittämisen tarve on tunnistettu Oodi-projektissa alueellisten toimijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa, joissa tarkasteltiin nykytilaa. Kehittämistyö voi madaltaa kynnyksiä uusien kumppanuuksien löytämiseen.  

Nuorten kiinnittyminen koulutukseen yhteinen asia

Keväällä 2024 alkaneen Oodi-projektin toiminta on käynnistynyt hyvin alueilla ja valtakunnallisesti. Eri puolilta Suomea yhteensä 12 Ohjaamoa on jo vahvistanut mukana olonsa toiminnassa, ja projektin asiantuntijat ovat olleet yhteydessä yli 50 erilaiseen koulutusorganisaatioon. Koulutussektorilta yhteiskehittämiseen on lähdössä mukaan niin toisen asteen, korkeakoulujen kuin vapaan sivistystyön oppilaitoksia ja toimijoita. Kontaktointi ja yhteistyöstä sopiminen jatkuu. Syksyn aikana ja tulevan vuoden aikana käynnistyy useita kehittämisprosesseja. 

Kuva: Projekti on käynnissä eri puolilla Suomea (Oodi-projekti, Jyväskylän ammattikorkeakoulu).

Suomen kartalla merkittynä Pori, Vaasa, Pietarsaari, Kokkola, Kajaani, Iisalmi, Jyväskylä, Savonlinna, Pyhtää, Kouvola, Kerava, Riihimäki, Espoo ja Hämeenlinna.

"Kaikkia yhdistävä kysymys ensimmäisissä tapaamisissa on ollut nuorten aikuisten tilanne ja koulutukseen kiinnittymisen haasteet. Oodi-projektin asiantuntijoiden kanssa on lähdetty yhdessä pohtimaan, millä tavoin koulutussektorin ja Ohjaamojen välisen yhteistyön vahvistaminen ja monialaiset käytännöt ja toimintamallit voivat tarjota siihen ratkaisuja", kertoo projektipäällikkö Jaana Ahlqvist Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Kaakkois-Suomen alueella Oodi-projektin, paikallisten Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteinen kehittämistyö käynnistyi elokuussa tapaamisella Ammattiopisto Edukossa Kouvolassa. Kouvolan Ohjaamon koordinaattori Sanna Heimonen toivottaa monialaista yhteistyötä edistävät hankkeet erittäin tervetulleiksi.  

"Nuorten koulutukseen hakeutumisen tukeminen on oppilaitosten ja Ohjaamo-verkoston yhteinen asia. Kouvolassa on nuorten ohjaukseen löydetty useita toimivia käytäntöjä yhdessä, ja tätä voidaan myös Oodi-projektissa jatkaa", Heimonen toteaa.  

Seitsemän henkilöä istuu sohvilla ja seisoo työskentelemässä Ohjaamo Stagen tiloissa.

Hämeenlinnassa Oodi-kehittämisprosessi käynnistyi kesällä 2024 tapaamisessa Ohjaamo Stagessa. Mukana oli Ammattiopisto Tavastian uraohjaaja Tiia Mäkinen.

"Parasta Oodissa on ollut tutustua paremmin alueen oppilaitos- ja korkeakouluverkostoon, joka mahdollistaa yhteiskehittämistä nyt ja tulevaisuudessa. On mutkattomampaa tehdä yhteistyötä, kun toimijat tulevat tutuiksi", Mäkinen kertoo.

Mäkisen mukaan Hämeenlinnan Ohjaamon ja oppilaitosten yhteistyönä on jo suunniteltu yhteinen ”Kysy opinnoista” -tapahtumaketju, johon kuuluu vuodessa neljä iltapäivän mittaista messutyyppistä tapahtumaa Ohjaamossa,

"Tämän tapahtumaketjun toivomme juurtuvan ja tulevan tutuksi vuosien saatossa, niin nuorille, kuin heidän vanhemmilleen ja muille toimijoille".   

Hämeenlinnan ja Kaakkois-Suomen lisäksi kehittämistä käynnistellään lähiaikana myös Pohjanmaalla Pietarsaaressa.

Euroopan unionilta rahoitusta saava Oodi-projekti mahdollistaa yhteisen kehittämisfoorumin ja verkostoitumisen sekä tukee ja fasilitoi alueellista kehittämistyötä. Keskeisenä tavoitteena on kehittämistyön myötä edistää erityisen tervetulleiden ryhmien kiinnittymistä koulutukseen. Projekti toteutetaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoimana sekä yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin kanssa.  

Läs denna nyhet på svenska 

Lisätietoja: 

Jyväskylän ammattikorkeakoulu:

Jaana Ahlqvist

Projektipäällikkö 

Jyväskylän ammattikorkeakoulu 
ammatillinen opettajakorkeakoulu 

[email protected] 
puh. 040 532 2942

 

Hämeen ammattikorkeakoulu:

Soili Rinne 

Projektivastaava 

Hämeen ammattikorkeakoulu 
ammatillinen opettajakorkeakoulu, HAMK Edu -tutkimusyksikkö

[email protected] 
puh. 050 466 5539

Åbo Akademi:

Satu Laitila 

Projektivastaava 

Åbo Akademi 
Elinikäisen oppimisen keskus 

[email protected] 
puh. 046 920 1968

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle

Valtakunnallisessa projektissa vahvistetaan ja laajennetaan Ohjaamoiden ja oppilaitosten yhteistyötä sekä kehitetään uusia yhteisiä toimintamalleja ja –tapoja erityisen tervetulleiden ryhmien tavoittamiseksi ja koulutukseen kiinnittymisen edistämiseksi.