uutinen 26.11.2024

Digitaalinen transformaatio ja korkeakoulupedagogiikan murros: Kohti opiskelijakeskeistä analytiikkaa

Digitalisaatio ei pelkästään muuta työelämää – se uudistaa perusteellisesti myös korkeakoulutuksen tarpeita ja toimintaympäristöjä. Koulutuksessa digitalisaatio tuo mukanaan monia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Opiskelijamäärien kasvu, monimuotoiset oppimisympäristöt sekä tiimityön ja monipaikkaisuuden yleistyminen haastavat korkeakoulut kehittämään uusia tapoja tukea oppimista ja ohjausta. FM Satu Aksovaaran väitöstutkimus tuo esiin, kuinka oppimisanalytiikka voi toimia tärkeänä työkaluna pedagogisen innovoinnin ja yksilöllisen oppimisen tukemisessa tässä murrosvaiheessa.

Oppimisen ekosysteemit vaativat joustavia ratkaisuja

Korkeakoulujen opetuksen arkea leimaa kasvava monimuotoisuus. Isoissa ryhmissä opettajan on haastavaa tarjota henkilökohtaista ohjausta, ja monipaikkaiset oppimisympäristöt – esimerkiksi verkkokurssit, työharjoittelut ja tiimityöskentely – tekevät oppimisprosessien seuraamisesta entistä monimutkaisempaa. Kuinka opiskelijat voidaan kohdata yksilöinä? Miten oppimisprosesseja voidaan tukea reaaliaikaisesti?

Jyväskylän ammattikorkeakoulun Future Factory -toimintamalli, joka toimii Aksovaaran tutkimuksen kehysympäristönä, on osoittautunut erinomaiseksi alustaksi pedagogisten innovaatioiden kehittämiselle. Future Factory yhdistää opiskelijat, opettajat ja työelämän yhteistyökumppanit samaan ekosysteemiin, jossa soveltava tutkimus ja käytännön kehitystyö sulautuvat saumattomasti yhteen. Tämä lähestymistapa on avain pedagogisiin ratkaisuihin, jotka vastaavat digitalisaation ja monimuotoistuvan oppimisen vaatimuksiin.

Oppimisanalytiikka ohjauksen apuvälineenä

Aksovaaran väitöskirjassa keskiössä on oppimisanalytiikan ja datan keruu integroituu osaksi opiskelijoiden oppimisprosessia. Reflektioprosessiin kytketty oppimisanalytiikka auttaa opiskelijoita ymmärtämään paremmin omaa oppimistaan ja edistymistään, samalla kun se tarjoaa opettajille ajantasaista tietoa opiskelijoiden tarpeista, kokemuksista ja tunteista. Oppimisanalytiikka ei vain optimoi oppimisprosessia, vaan se auttaa ohjaamaan oppimista oikea-aikaisesti – tukien opiskelijan itseohjautuvuutta ja opettajan päätöksentekoa.

"Oppimisanalytiikka voi toimia opiskelijan "tutkana", joka auttaa navigoimaan oppimisprosessin haasteissa, ja opettajan "majakkana", joka suuntaa tuen sinne, missä sitä tarvitaan eniten", Aksovaara tiivistää.

Kestävä ja eettinen analytiikka opiskelijan ja opettajan tukena

Aksovaaran tutkimuksessa kehitetty malli on erityisen sovellettava monimuotoisiin oppimisympäristöihin, joissa opiskelijat voivat työskennellä vaihdelleen kasvokkain tai verkossa, yksin tai yhdessä - tiimeissä. Malli korostaa analytiikan kestävää ja eettistä ja läpinäkyvää käyttöä, mikä on olennaista datan hyödyntämisessä. Oppimisalustoilta kerätyn datan, kuten tehtävien palautusten ja opiskelumateriaalien käytön, yhdistäminen itsearviointikyselyihin luo kattavan kuvan oppimisprosessista. Tämä auttaa sekä opiskelijoita että opettajia pysähtymään datan äärelle ja hyödyntämään sitä oppimisen tukemiseksi.

Tutkimus ja kehittäminen saumattomassa yhteistyössä

Väitöskirja tuo esiin soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön merkityksen pedagogisessa innovaatiossa. Kehitetty malli on tulosta tiiviistä yhteistyöstä eri toimijoiden välillä – opiskelijat, opettajat, tutkijat ja työelämän edustajat ovat kaikki olleet mukana kehitysprosessissa. Tämä saumaton yhteistyö varmistaa, että innovaatiot vastaavat todellisiin tarpeisiin ja ovat suoraan sovellettavissa käytäntöön.

"Oppimisanalytiikka ei ole pelkästään datan keräämistä, vaan se toimii välineenä opiskelijalähtöisten ja yksilöllisten oppimispolkujen kehittämisessä", Aksovaara painottaa.

Kohti kestävää korkeakoulutusta

"Digitalisaation vaikutukset ja sen tarjoamat mahdollisuudet näkyvät laajasti koulutuksessa, mutta niiden täysimittainen hyödyntäminen edellyttää opiskelijalähtöistä pedagogista uudistumista. Oppimisanalytiikka ei ole pelkästään datan keräämistä, vaan sen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun se sisällytetään osaksi oppimisen muotoilua. Tällöin merkityksellinen data tunnistetaan, sen keruu integroidaan läpinäkyvällä tavalla osaksi opiskelijan toimintaa, ja se voi aidosti tukea opiskelijalähtöistä oppimista sekä yksilöllisten oppimispolkujen kehittämistä", Aksovaara painottaa.

Aksovaaran tutkimus tarjoaa arvokkaan työkalupakin, joka auttaa korkeakouluja vastaamaan kasvaviin koulutusvaatimuksiin. Malli tukee kansallisia tavoitteita, kuten korkeakoulutettujen määrän lisäämistä, ja auttaa oppilaitoksia parantamaan koulutuksen laatua kestävällä ja eettisellä tavalla. Tämä tutkimus ei vain vastaa nykyhetken haasteisiin, vaan myös pohjustaa tulevaisuuden pedagogisia ratkaisuja.
 

  • Väitöskirja: Kohti opiskelijakeskeistä analytiikkaa ammattikorkeakoulussa
  • Väittelijä: FM Satu Aksovaara
  • Väitöstilaisuus: 10.12.2024 Agora Auditorio 2 (Ag B2015) klo 12.00 - 16.00, Mattilanniemi, Jyväskylä
  • Väitöstilaisuuden kieli on suomi. Tilaisuus on seurattavissa verkossa.

Lisätietoja

Satu Aksovaara

Lehtori, Senior Lecturer
,
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505916264