– Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukeminen on koko korkeakouluyhteisön asia, Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Seija Eskola toteaa.
Eskolan mukaan opiskelijan kokema hyvinvointi vaikuttaa suoraan hänen opiskelukykyynsä, mutta vaikutus ilmenee myös toisin päin. Onnistuminen opinnoissa lisää opiskelijan kokemaa hyvinvointia. Siksi niiden tukeminen ei voi olla korkeakouluyhteisössä vain jonkin yksittäisen ammattiryhmän tehtävä. Parhaita tuloksia saavutetaan, kun yhteistyö opettajien, opinto-ohjaajien, hyvinvointipalvelua tarjoavien ammattilaisten ja muiden asiantuntijoiden välillä sujuu saumattomasti.
Seija Eskola on toiminut projektipäällikkönä Jyväskylän ja Seinäjoen ammattikorkeakoulujen sekä niiden opiskelijakuntien JAMKOn ja SAMOn yhteishankkeessa. Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen OHKE -projektissa on kehitetty opiskelijoiden hyvinvointia, opiskelukykyä ja osallisuutta tukevia palveluja ja käytäntöjä ja osaamista, keinoja tunnistaa tuen tarpeita sekä opettaja- ja opiskelijatutoreiden osaamista kohdata ja ohjata opiskelijoita.
Erityisesti koronapandemian myötä korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin haasteet ovat nousseet esiin. Osaamisen kehittämisen päällikkö Mervi Lehtola Seinäjoen ammattikorkeakoulusta kertoo, että opetuksen siirryttyä etäpainotteiseksi moni opiskelija koki esimerkiksi yksinäisyyden ja yleisen turvattomuuden tunteen lisääntyvän. Myöskään paluu normaaliin opetukseen ei ole sujunut täysin ongelmitta.
– Opiskelijalle pari vuotta on pitkä aika. Jos lähes koko tutkinto on suoritettu etänä, työelämään siirtyminen voi olla valtava muutos. Esimerkiksi työharjoittelujen yhteydessä voi tulla yllätyksenä, miten kuormittavaa jatkuva kasvokkainen vuorovaikutus saattaa siihen tottumattomalle olla, Lehtola kertoo.