Opettajat ovat kertoneet tarvitsevansa tukea ja osaamista opetuksen vuorovaikutteisuuteen, erityisesti verkko-opetustilanteissa. Tämä todettiin muun muassa ammattikorkeakouluopettajille tehdyssä kyselytutkimuksessa vuonna 2020. Pandemian seurauksena lisääntyneen etäopetuksen havaittiin korostavan myös yhteistoiminnallisen ja aktiivisen oppimisen tarpeita digitaalisissa ympäristöissä (Kullaslahti, Ikonen, Laitinen-Väänänen & Tyrväinen 2021).
TOVE-hanketta johtaa Jyväskylän yliopisto, jossa tutkimusjohtajana toimii apulaisprofessori Piia Näykki. Jamkin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta tutkijoina ja kehittäjinä toimivat Sirpa Laitinen-Väänänen, Riikka Michelsson ja Ilona Laakkonen.
TOVE-hankkeessa huomiota kiinnitetään erityisesti opettajankouluttajien ja opettajaopiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaan tunne- ja vuorovaikutusosaamiseen. Tutkimusta ja kehittämistä integroiden rakennetaan tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämismalli erilaisia digitaalisia ympäristöjä hyödyntävään opetukseen ja ohjaukseen sekä tuetaan kouluttajien osaamista heidän käytäntöjään jakaen ja tutkimusten valossa reflektoiden. Opettajankouluttajien lisäksi ammatillisesta opettajakorkeakoulutuksesta on mukana opinto-ohjaajien ja ammatillisten erityisopettajien kouluttajia. Koska kyse on opettaja-opiskelija -vuorovaikutuksesta, myös opettajaopiskelijoiden tunnetaito- ja vuorovaikutusosaamisen nähdään vahvistuvan hankkeen myötä.
TOVE toteutetaan 1.2.2021-30.6.2023 opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella.
Lisätietoja:
Johtava tutkija Sirpa Laitinen-Väänänen
[email protected]
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Tutkimusjohtaja, apulaisprofessori Piia Näykki
[email protected]
Jyväskylän yliopisto
Lähteet:
Kullaslahti, J. Ikonen, H., Laitinen-Väänänen, S. & Tyrväinen P. 2021. Teachers´ experiences of success in remote learning. Teoksessa G. Ubachs, S. Meuleman & A. Antonaci (toim.). Proceedings of the Innovating Higher Education Conference 2021, 3.-5.11.2021, Bari, Italia, 494- 502. Lataa konferenssijulkaisu (pdf)