uutinen 20.9.2019

Meillä on vientiä! Suomalaiset elintarvikkeet kiinnostavat maailmalla

Suomesta viedään Saksaan vuosittain jopa 88 miljoonan euron arvosta ruokaa ja juomia. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusjärjestö MTK järjesti tammikuussa 2019 suuren markkinointitempauksen Suomen ruokabrändin puolesta, kun sitä vietiin maailman suurimmille ruokamessuille Berliiniin. Minkälaisia kokemuksia ja tuloksia elintarvikealan yrittäjät saivat messuilta? Mitä mahdollisuuksia kansainväliset markkinat antavat ja miten ekologisuus osoitetaan suomalaisen ruoan yhtenä menestystekijänä?

Kaiken kaikkiaan yli 80 suomalaista yritystä vei tuotteensa ja palvelunsa näkyvästi Internationale Grüne Woche –ruokamessuille. Kaksitoista yritystä Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Hämeestä oli mukana Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) toteuttamien IGW2019-yritysryhmähankkeiden kautta.

Messumatkalla opittiin paljon käytännön asioita. Messuosallistumisen lisäksi yrityksiä on sparrattu työpajoissa vuoden aikana. Yrittäjät kiittävät sitä, että pääsivät yhdessä pohtimaan kansainvälistymiseen ja vientiin liittyviä asioita sekä vaihtoivat ajatuksia ja kokemuksia samassa tilanteessa olevien yrittäjien kanssa. IGW2019-aktivointihankkeessa järjestetyt koulutukset ovat olleet kaikille avoimia, mikä on mahdollistanut verkostoitumisen myös muiden kuin messuille osallistuneiden kansainvälistymisestä kiinnostuneiden yrityksien osalta.

Projektipäällikkö Sanna Ojala Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kertoo mitä Saksan messuilla opittiin:

– Saksalaisia kuluttajatrendejä ovat tällä hetkellä terveellinen ruoka ja gluteenittomat tuotteet, luomutuotteet ja funktionaaliset tuotteet, ekologisuus ja hyvinvointia edistävät tuotteet. Saksassa ollaan myös hinta- ja laatutietoisia. Ja siinä on meidän suomalaistuotteiden potentiaali! Meidän ainutlaatuinen luonto, sen tarinoista ammentaminen, läpinäkyvyys ja jäljitettävyys ovat Suomi-brändin tärkeimpiä elementtejä.

Maaseuturahaston aktivointihankkeessa on kehitetty Keski-Suomen elintarviketoimialan yritysten vientivalmiuksia Saksan markkinoille. Elokuun 2018 - huhtikuun 2019 aikana toteutettiin kaikille avoimia Saksan markkinoille kohdentuvia kansainvälistymis- ja vientikoulutuksia sekä muodostettiin yritysryhmiä.

Lisätietoa:
Sanna Ojala, projektipäällikkö
[email protected]
puh. 050 412 0491
Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille - IGW2019 -hanke

Suvi-Tuulia Leinonen, projektipäällikkö
[email protected]
puh. 040 669 0645
IGW2019 yritysryhmät, median yhteydet

www.aitomaaseutu.fi/hankkeet/vienti-igw2019