Työelämäpedagogiikka
Ammatillisen oppimisen ydintä on laadukas yhteistyö oppilaitoksen ja työelämän välillä. Tutkimuksena se kohdistuu työelämäpedagogiikkaan, työssä oppimisen ohjaukseen ja oppilaitos-työelämäyhteistyöhön.
Jatkuvan oppimisen taito on kiihtyvästi muuttuvassa työelämässä elinehto. Se ylläpitää osaamista ja tukee työuralla kehittymistä. Työssä ja työpaikalla jatkuva oppiminen toteutuu kokemusta reflektoiden. Työssä oppiminen on myös kiinteä ja olennainen osa ammattikorkeakoulutusta ja ammatillista koulutusta. Työssä oppimista voi tapahtua myös muualla kuin työpaikoilla, erilaisissa simulatiivisissa oppimisympäristöissä ja verkossa. Se voi tapahtua ohjauksen tuella mutta myös ilman ohjausta.
Tutkimme ja kehitämme työelämäpedagogiikkaa monipuolisesti
Työelämäpedagoginen tutkimus tarkastelee ratkaisuja, joilla tuetaan oppimista työssä, työn äärellä ja työpaikoilla - yksilön, yhteisön ja oppilaitos-työelämäyhteistyön näkökulmasta.
Keskeisiä tutkimuskohteita ovat
- korkeakoulun ja työelämän yhteistyön eri muodot
- opiskelija korkeakoulun ja työelämän yhteistyössä
- opetussuunnitelma ja pedagogiset ratkaisut: harjoittelu, opinnäytetyö, projektioppiminen
- opettajan ja työpaikkaohjaajan osaaminen
- yrittäjyysosaamisen työelämäyhteistyössä
- alueelliset oppimisen ja innovaatioekosysteemit.
Tutkimus on käytäntölähtöistä, monimenetelmällistä ja monitieteistä – ja sitä tehdään yhdessä kehittäjien kanssa.
Virolainen, M., Heikkinen. H.L.T. & Laitinen-Väänänen, S. (2024). The evolving role of the Finnish Universities of Applied Sciences in the regional innovation ecosystem. Journal of Vocational Education & Training 1-21. https://doi.org/10.1080/13636820.2024.2443905
Laitinen-Väänänen, S., Parjanen, S., Hyypiä, M., Cattaneo, A. & de Jong, F. (2024). The Essential Factors in Higher Education – Industry Collaboration when Developing Video-Supported Collaborative Learning. Industry and Higher Education (Online first) https://doi.org/10.1177/09504222241299693
Punna, M., Laiho, T., Laitinen-Väänänen, S., & Harmokivi-Saloranta, P. (2023). Implementation of an online group model for work-related well-being among sport instructors. European journal of public health, 33 (Supplement 1). https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad133.252
Sirpa Laitinen-Väänänen
Piia Kolho
Karoliina Väisänen
Riikka Ahlgren
Tutkimusta ja tutkimuksellisia kehittämisprojekteja
Opinnäytetyön ohjauksen kehittämisprojekti
Uutinen
Ammatilliset opettajakorkeakoulut etsivät ratkaisuja TKI-toiminnan ja opetuksen tehokkaampaan integroimiseen
YHDESSÄ - Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät
Toteutusaika: 1.8.2022 - 31.12.2023
Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma: Työsuojelurahasto
LIPPA-hanke
Video-Supported education Alliance ViSuAL
Toteutusaika: 1.1.2018 - 31.12.2020
Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma: Erasmus+ Key Action 2