Projekti

TOVE - Opettajankouluttajien tunnetoimijuuden ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen digitaalisissa ympäristöissä

Rahoitusohjelma

Lyhenne
TOVE
Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.1.2021 - 31.12.2023
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)
Projektin kuvaus

TOVE-projekti edistää tutkimusperustaisia sisältöjä ja menetelmiä opettajankouluttajien tunne- ja vuorovaikutusosaamisen vahvistamiseen ja toimimiseen digitaalisissa ympäristöissä.

Projektin lähtökohdat:

Opettajankouluttajilta edellytetään tunne- ja vuorovaikutusosaamista eli ymmärrystä vuorovaikutuksen emotionaalisesta, sosiaalisesta ja kognitiivisesta ulottuvuudesta ja osaamista suunnitella, ohjata ja arvioida oppimistilanteiden vuorovaikutusta. Vuorovaikutusosaamiseen liittyy vahvasti tunnetoimijuus eli taito tiedostaa ja ymmärtää tunteita sekä taito hyödyntää tunteita opiskelijaryhmien tukemisessa ja jaetun asiantuntijuuden rakentamisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot lisäävät opettajankouluttajien ja opiskelijoiden hyvinvointia.
Digitaaliset ympäristöt asettavat haasteita ja tiedetään, että opettajankouluttajien vuorovaikutustaidot digitaalisissa ympäristöissä vaihtelevat. Etäopetus Covid-19 pandemian aikana nosti esiin opettajien ja opiskelijoiden kuormittuneisuuden ja vuorovaikutuksen haasteet.

Projektin tavoitteena on:

  • Yhdistää yliopiston ja ammatillisen opettajankoulutuksen tutkimusperustainen osaaminen ja aiempien hankkeiden kehittämistyö tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen digitaalisissa ympäristöissä.
  • Rakentaa tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämismalli koskien digitaalisia ympäristöjä (verkkoympäristöt ja laajennetun todellisuuden ympäristöt).
  • Kehittää opettajankouluttajien ja opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaa tunne- ja vuorovaikutusosaamista digitaalisissa ympäristöissä. Sisältäen opetuksen suunnittelun, ohjaamisen, arvioinnin ja palautteen annon. Ja huomioiden vuorovaikutuksen sosiaalisen, emotionaalisen ja kognitiivisen ulottuvuuden.
  • Kehittää digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvan tunne- ja vuorovaikutusosaamisen itsearvioinnin välineitä ja menetelmiä.
  • Jakaa opettajayhteisöissä opettajankouluttajien vuorovaikutusosaamista ja kokemuksia digitaalisissa ympäristöissä paikallisella ja valtakunnallisella tasolla.

Projektia koordinoi Jyväskylän yliopisto. Hanke toteutetaan yhteistyössä Turun ja Helsingin yliopistojen sekä Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa. Projektia osarahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. 

Projektin tulokset

TOVE-projektissa tutkittiin ja kehitettiin opettajankouluttajien ja opettajien tutkimusperustaista vuorovaikutusosaamista erityisesti digitaalisissa ympäristöissä toimiessa.

Projektissa ja sen tuloksena 

  • ymmärrys vuorovaikutuksen emotionaalisesta, sosiaalisesta ja kognitiivisesta ulottuvuudesta lisääntyi 
  • opettajankouluttajien ja opettajien taidot suunnitella, ohjata ja arvioida oppimistilanteiden hyvinvointia ja tunnetoimijuutta edistävää vuorovaikutusta kehittyivät 
  • tuotettiin materiaalia hyvinvointia ja tunnetoimijuutta edistävän oppimisvuorovaikutuksen toteuttamiseen.

Valikoituja projektin julkaisuja:

Artikkelit: 


Näykki, P., Laitinen-Väänänen, S & Burns, E. 2022. Student teachers' video-assisted collaborative reflections of socio-emotional experiences during teaching practicum. Frontiers in Education, section Educational Psychology. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.846567

Tiihonen A-K. Kohtaamisosaaminen on opettajan työn kovinta ydintä. Luovuutta-lehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 
Karttunen J & Olsonen M. 2022. Opettajankouluttajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen kehittyy – dialogisia askelmia digitaalisissa ympäristöissä. Opekorkeassa tapahtuu -blogi. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 

Michelsson, R. & Laitinen-Väänänen, S., Burns, E., Laakkonen, I., Kanninen, S., & Näykki, P. 2023. Opettajankouluttajien verkkovuorovaikutusta kehittämässä. Evolving Pedagogy. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 2.8.2023 http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2489-2386-27 

Artikkelit TOVE-blogissa (Jyväskylän yliopisto): 
Kajamies  A & Michelsson R. 2022. Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 1/3. TOVE-blogi. 
Kajamies  A & Michelsson R. 2022. Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 2/3
Kajamies A & Michelsson R. 2023. Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 3/3
https://tove.jyu.fi/ajatuksia-dialogisuudesta-osa-3/

Konferenssiesityksiä:


Pedaforum 2022: Näykki P, Nousiainen T, Ahlström E, Laakkonen I, Michelsson R, Laitinen-Väänänen S. Kajastie, A, Salo A-E & Toivanen T. Tunnetoimijuus ja vuorovaikutusosaaminen digitaalisissa ympäristöissä.

Pedafoorum 2023: Nousiainen T, Näykki P, Ahlström E., Pyykkönen S, Latva-aho, J., Michelsson R, Laitinen-Väänänen S, Laakkonen I, Salo A-E, Kajamies A, Toivanen T. & Seppänen S. Vuorovaikutus. ja tunnetaidot opettajankoulutuksessa.

EAPRIL 2022: Laitinen-Väänänen S, Laakkonen I, Näykki P, Toivanen T, Nousiainen T & Michelsson R. Approaches to Presence, Emotion and Interaction in digital Learning contexts.

Opettajankoulutuspäivät 2022: Näykki P, Nousiainen T, Laakkonen I & Ahlström E. Tunnetoimijuus ja vuorovaikutusosaaminen digitaalisissa ympäristöissä

ITK-päivät 2022: Nousiainen T, Näykki P, Ahlström E, Laakkonen I, Michelsson R & Laitinen-Väänänen S. Vuorovaikutus digitaalisissa oppimisympäristöissä: kokemuksia opettajankoulutuksesta

Lisätietoja TOVE -projektista Jamkissa:

Johtava tutkija, projektivastaava Sirpa Laitinen-Väänänen
Asiantuntija, projektitutkija Ilona Laakkonen
Lehtori, projektitutkija Riikka Michelsson

Yhteystiedot:[email protected]
Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu

Lue lisää projektista: 

Lisätietoja:

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496