Projekti
TOVE - Opettajankouluttajien tunnetoimijuuden ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen digitaalisissa ympäristöissä
Rahoitusohjelma
TOVE-projekti edistää tutkimusperustaisia sisältöjä ja menetelmiä opettajankouluttajien tunne- ja vuorovaikutusosaamisen vahvistamiseen ja toimimiseen digitaalisissa ympäristöissä.
Projektin lähtökohdat:
Opettajankouluttajilta edellytetään tunne- ja vuorovaikutusosaamista eli ymmärrystä vuorovaikutuksen emotionaalisesta, sosiaalisesta ja kognitiivisesta ulottuvuudesta ja osaamista suunnitella, ohjata ja arvioida oppimistilanteiden vuorovaikutusta. Vuorovaikutusosaamiseen liittyy vahvasti tunnetoimijuus eli taito tiedostaa ja ymmärtää tunteita sekä taito hyödyntää tunteita opiskelijaryhmien tukemisessa ja jaetun asiantuntijuuden rakentamisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot lisäävät opettajankouluttajien ja opiskelijoiden hyvinvointia.
Digitaaliset ympäristöt asettavat haasteita ja tiedetään, että opettajankouluttajien vuorovaikutustaidot digitaalisissa ympäristöissä vaihtelevat. Etäopetus Covid-19 pandemian aikana nosti esiin opettajien ja opiskelijoiden kuormittuneisuuden ja vuorovaikutuksen haasteet.
Projektin tavoitteena on:
- Yhdistää yliopiston ja ammatillisen opettajankoulutuksen tutkimusperustainen osaaminen ja aiempien hankkeiden kehittämistyö tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen digitaalisissa ympäristöissä.
- Rakentaa tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämismalli koskien digitaalisia ympäristöjä (verkkoympäristöt ja laajennetun todellisuuden ympäristöt).
- Kehittää opettajankouluttajien ja opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaa tunne- ja vuorovaikutusosaamista digitaalisissa ympäristöissä. Sisältäen opetuksen suunnittelun, ohjaamisen, arvioinnin ja palautteen annon. Ja huomioiden vuorovaikutuksen sosiaalisen, emotionaalisen ja kognitiivisen ulottuvuuden.
- Kehittää digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvan tunne- ja vuorovaikutusosaamisen itsearvioinnin välineitä ja menetelmiä.
- Jakaa opettajayhteisöissä opettajankouluttajien vuorovaikutusosaamista ja kokemuksia digitaalisissa ympäristöissä paikallisella ja valtakunnallisella tasolla.
Projektia koordinoi Jyväskylän yliopisto. Hanke toteutetaan yhteistyössä Turun ja Helsingin yliopistojen sekä Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa. Projektia osarahoittaa OKM.
https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/tove-opettajankouluttajien-tunnetoimijuuden-ja-vuorovaikutusosaamisen-vahvistaminen-digitaalisissa
Ja
Projektin tulokset
Laitinen-Väänänen, S & Burns, E. 2022. Student teachers'
video-assisted collaborative reflections of socio-emotional experiences
during teaching practicum. Frontiers in Education, section Educational
Psychology. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.846567
A & Michelsson R. 2023. Totta vai tarua – ajatuksia
dialogisuudesta: osa 3/3
https://tove.jyu.fi/ajatuksia-dialogisuudesta-osa-3/