Projekti

TKI ja oppimisen integraation kehittäminen ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyönä

Jamk on mukana viiden ammattikorkeakoulun yhteishankkeessa, jossa keskitytään TKI-toiminnan ja opetuksen ja oppimisen integraatioon, sen solmukohtien ja sitä edistävien toimien tarkasteluun ja jakamiseen.

Rahoitusohjelma

Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.10.2023 - 30.11.2024
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)
Projektin kuvaus

TKIO-projekti keskittyy TKIn ja opetuksen ja oppimisen integraation kehittämiseen ja tutkimiseen ammattikorkeakouluissa. 


Tavoite:
Tavoitteena on kehittää TKIn ja oppimisen integraatiota, jolla tuetaan ammattikorkeakoulujen ja alueen yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyötä sekä alueen osaamisen yhteistä kehittämistä sekä vahvistetaan opiskelijoiden kiinnittymistä työelämään jo opintojen aikana. 

Tutkimus: 
Projektissa 
  • kartoitetaan, miten ammattikorkeakoulut sanoittavat TKIOn ja miten se asemoituu ja määrittyy heidän strategioissaan. 
  • tutkitaan ammattikorkeakouluhenkilöstön näkökulma TKIn ja oppimisen ja opettamisen integraatioon: Miten TKIO näyttäytyy heidän työssään, mikä TKIn ja opetuksen integraatiota edistää ja mikä estää. 

Toimijat: 

Projektissa on toimijoina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun johdolla Oulun, TAMKin ja Jamkin ammatilliset opettajakorkeakoulut sekä HAMK Edu. 

Projektia rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. 

Aikataulu: 

Projekti toteutuu 10/2023–11/2024 välillä.

Projektin tulokset

TKIn ja opetuksen & oppimisen integraatio (TKIO)  kehittämiseen ja tutkimiseen ammattikorkeakouluissa. 

Tavoite:
Tavoitteena
oli tutkia ja kehittää TKIn ja oppimisen integraatiota, jolla tuetaan
ammattikorkeakoulujen, alueen yritysten ja muiden toimijoiden
yhteistyötä sekä alueen osaamisen yhteiskehittämistä sekä
vahvistetaan opiskelijoiden kiinnittymistä työelämään jo opintojen
aikana. 

Tutkimus: 
Projektissa 
  • kartoitettiin, miten ammattikorkeakoulut sanoittavat ja määrittelevät TKIOn
  • tutkittiin ammattikorkeakouluhenkilöstön näkökulmaa TKIn ja oppimisen & opettamisen integraatioon: Miten TKIO näyttäytyy heidän työssään, mikä
    TKIn ja opetuksen integraatiota edistää ja mikä estää. 

Toimijat: 

Projektin toimijat olivat kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut (Jamk, OAMK, TAMK ja HAMK Edu) Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun johdolla.

Rahoitus:
Projektia rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.

Julkaisut:
Kilja, P., Korento, K., Laitinen-Väänänen, S., Alanko-Turunen, M., Tapani, A., Vähäsantanen, K. & Kanninen, S. 2024. Ammattikorkeakoulujen TKI-työn ja opetuksen integrointi -yhdessä enemmän TKIO. Oamk Journal 108/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024112696735

Laitinen-Väänänen, S., Vähäsantanen, K., Tapani, A., Alanko-Turunen, M., Kunnari, I., Korento K., Kilja, P., &  Kanninen, S. TKI-opetusintegraatio ammattikorkeakoulussa: Henkilöstön ääni. (lähetetty)

Laitinen-Väänänen, S. & Kanninen, S. TKI:n ja opetuksen integraatio: Karikoita ja hyviä käytäntöjä Jamkissa. (käsikirjoitus ArenaProhon)

Tapani, A. (2024). Kytkeytymisiä ja käytänteitä – kohti entistä laadukkaampaa TKIO-toimintaa. Tamkin julkaisut 20.5.2024.  https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/tamkjournal/kytkeytymisia-ja-kaytanteita-kohti-entista-laadukkaampaa-tkio-toimintaa-annukka-tapani/

Alanko-Turunen, M., Korento, K. Laitinen-Väänänen, S., Vähäsantanen, K., Tapani, A., Kunnari, I., Kilja, P. &  Kanninen, S. (2024). Monena näyttäytyvä TKIO – kajastuksia ja karikoita AMK-henkilöstön kokemana. (Suullinen esitys AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä 7-8.11.2024, Helsinki)

Vähäsantanen, K., Tapani, A., Alanko-Turunen, M., Korento, K. Laitinen-Väänänen, S., Kunnari, I., Kilja, P. &  Kanninen, S. (2024). (Suullinen esitys Kasvatustieteenpäivillä 21.-22.2024, Turku)

Laitinen-Väänänen, S. (2024) TKIO. Esitys Jamkin TKI johtoryhmässä 19.11.2024. (Esitys pyydettäessä)
 

Ajankohtaista: 

Uutinen

Ammatilliset opettajakorkeakoulut etsivät ratkaisuja TKI-toiminnan ja opetuksen tehokkaampaan integroimiseen

Korkeakoulujen opetuksen ja TKI-toiminnan yhteistyön tilannekuvaan ja toteuttamiseen haetaan tehokkaita ratkaisuja yhteisessä hankkeessa. Tavoitteena on entistä parempi työelämäläheinen oppiminen ja oppimisen ekosysteemien rakentuminen.

Lisätietoja:

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496