Projekti
Opettajan koulutuksen tutkimusperustainen kehittäminen
Opettajakoulutuksen tutkimusperustainen kehittäminen 1.9.2021-31.12.2022.
Projekti käsittää kaksi erillistä osaprojektia, joiden tavoitteena on
1)vahvistaa opettajankouluttajien pedagogiikan laatua, erityis- ja digipedagogista tietämystä ja ohjausosaamista (OPUT-osaprojekti).
2)tutkia opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelystä ja oppimisen itsesäätelyn tukemisesta (SimReg-osaprojekti).
OPUT(Opettajankoulutuksen pedagogisen uudistumisen tutkimus) -osaprojektin tarkoituksena on ennen kaikkea opettajan- ja ohjauskoulutusten tutkimusperustaisten kokeilujen sekä kehittämistyön ja vaikuttavuuden systemaattinen tutkimus ja seuranta.
Vastuututkijana JAMKsta toimiii on yliopettaja Kaisa Räty, ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
Tutkijona toimivat johtava tutkija Sirpa Laitinen-Väänänen, vanhempi tutkija Minna Silvennoinen ja koordinaattori Heini Ikäheimo ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
Projektin tulokset
Hankkeen tavoitteena oli tutkia opettajaopiskelijoiden oppimisen itsesäätelyn taitoja ja taitoja tukea oppilaiden oppimisen itsesäätelyä. Hankkeen tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022, ja se toteutettiin suunnitelman mukaisesti kahtena kokonaisuutena. Ensimmäisen kokonaisuuden muodosti kyselytutkimus (webropol-verkkokysely) kaikissa hankkeeseen osallistuvissa organisaatioissa (JYU, JAMK, UTU ja UEF). Verkkokysely suunniteltiin mittaamaan opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelystä ja itsesäätelyn tukemisesta. Kyselyyn vastasi 112 opettajaopiskelijaa eri korkeakouluista.
tai ohjaustilanteen, roolituksen
ja
oppimistavoitteet. Opiskelijat suunnittelivatja simulaatiot heille laadittua suunnitelmaapohjaa hyödyntäen: opetus- tai ohjaustilanteen, roolituksen ja oppimistavoitteet. Tilanteen tuli tarkastella opettajan erilaisia keinoja tukea oppimisen itsesäätelyä ja ymmärtää erilaisten oppijoiden vahvuuksia ja haasteita. Simulaatioharjoitus toteutettiin ja tallennettiin videolle pienryhmissä opintokokonaisuuden yhteisessä tapaamispäivässä. Muutama viikko toteutuksen jälkeen pienryhmät analysoivat tekemäänsä simulaatiotilannetta yhdessä opettajankouluttajan kanssa. Videoitua tutkimusaineistoa kertyi yhteensä noin 9 tuntia. Videoaineisto jakaantui opiskelijaryhmien simulaation suunnitteluvideoihin (5h 23 min), simulaation toteutusvideoihin (1h 17 min) ja simulaation reflektiovideoihin (2h 23 min).
tarkastellaan erityisesti opiskelijoiden kokemuksia
simulaatioharjoituksesta.