Projekti

Opettajan koulutuksen tutkimusperustainen kehittäminen

Lyhenne
SimReg & OPUT
Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.9.2021 - 31.12.2022
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Muu rahoitus
Projektin kuvaus

Opettajakoulutuksen tutkimusperustainen kehittäminen 1.9.2021-31.12.2022.

Projekti käsittää kaksi erillistä osaprojektia, joiden tavoitteena on

1)vahvistaa opettajankouluttajien pedagogiikan laatua, erityis- ja digipedagogista tietämystä ja ohjausosaamista (OPUT-osaprojekti).
2)tutkia opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelystä ja oppimisen itsesäätelyn tukemisesta (SimReg-osaprojekti).

OPUT(Opettajankoulutuksen pedagogisen uudistumisen tutkimus) -osaprojektin tarkoituksena on ennen kaikkea opettajan- ja ohjauskoulutusten tutkimusperustaisten kokeilujen sekä kehittämistyön ja vaikuttavuuden systemaattinen tutkimus ja seuranta.

Projektissa on mukana yliopistoja (Helsinki, Itä-Suomi, Jyväskylä, Lappi, Oulu, Tampere, Turku ja Åbo Academi) ja ammattikorkeakouluja (Haaga-Helia, HAMK, JAMK, OAMK ja TAMK). Osa-projektia koordinoi Lapin yliopisto ja hankkeen osatutkimuksista vastaavat vastuuyliopistot.

Vastuututkijana JAMKsta toimiii on yliopettaja Kaisa Räty, ammatillisesta opettajakorkeakoulusta

SimReg-(Opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelystä ja itsesäätelyn tukemisesta – simulaatioympäristön pilotti opetusharjoittelun kontekstissa) -osaprojektissa kehitetään simulaatio-pilotti opetusharjoittelun kontekstissa, jonka aikana tutkitaan, miten opettajaksi opiskelevat suunnittelevat, toteuttavat ja reflektoivat simulaatiotilannetta oppimisen itsesäätelyn näkökulmista.

Tutkijona toimivat johtava tutkija Sirpa Laitinen-Väänänen, vanhempi tutkija Minna Silvennoinen ja koordinaattori Heini Ikäheimo ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.

Projektin tulokset

Hankkeen tulokset SimReg

Hankkeen tavoitteena oli tutkia opettajaopiskelijoiden oppimisen itsesäätelyn taitoja ja taitoja tukea oppilaiden oppimisen itsesäätelyä. Hankkeen tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022, ja se toteutettiin suunnitelman mukaisesti kahtena kokonaisuutena. Ensimmäisen kokonaisuuden muodosti kyselytutkimus (webropol-verkkokysely) kaikissa hankkeeseen osallistuvissa organisaatioissa (JYU, JAMK, UTU ja UEF). Verkkokysely suunniteltiin mittaamaan opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelystä ja itsesäätelyn tukemisesta. Kyselyyn vastasi 112 opettajaopiskelijaa eri korkeakouluista. 


Hankkeen toinen osatutkimus liittyy simulaatiopilottiin, joka toteuttiin JAMK/AOKK:ssa. Simulaatiopilotti toteutettiin opettajaopintojen Oppimaan ohjaaminen (14 op) opintokokonaisuudessa etätoteutuksena Zoom-ympäristössä. Simulaatiopilottiin osallistui yksi opettajankouluttaja opetusryhmineen (18 opiskelijaa). Pilotissa tutkijaryhmä (JAMK & JY) suunnnitteli ja toteutti materiaalipaketin simulaatioharjoitteluun, joka sisälsi sekä itsesäätelyyn että simulaatiopedagogiikkaan perehdyttävää ennakkomateriaalia, että apuvälineitä toteutukseen. simulaatiosuunnitelmaapohjaa hyödyntäen opetus-
tai ohjaustilan
teen, roolituksen
ja
oppimistavoittee
t. Opiskelijat suunnittelivatja simulaatiot heille laadittua suunnitelmaapohjaa hyödyntäen: opetus- tai ohjaustilanteen, roolituksen ja oppimistavoitteet. Tilanteen tuli tarkastella opettajan erilaisia keinoja tukea oppimisen itsesäätelyä ja ymmärtää erilaisten oppijoiden vahvuuksia ja haasteita. Simulaatioharjoitus toteutettiin ja tallennettiin videolle pienryhmissä opintokokonaisuuden yhteisessä tapaamispäivässä. Muutama viikko toteutuksen jälkeen pienryhmät analysoivat tekemäänsä simulaatiotilannetta yhdessä opettajankouluttajan kanssa. Videoitua tutkimusaineistoa kertyi yhteensä noin 9 tuntia. Videoaineisto jakaantui opiskelijaryhmien simulaation suunnitteluvideoihin (5h 23 min), simulaation toteutusvideoihin (1h 17 min) ja simulaation reflektiovideoihin (2h 23 min). 

Tutkimusaineiston analysoiminen toteutuu kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastellaan kyselyaineistoa vastaten kysymykseen, millainen on opettajaopiskelijoiden käsitys oppimisen itsesäätelystä ja keinoista tukea oppimisen itsesäätelyä. Toisessa vaiheessa tavoitteena on vastata kysymykseen, miten opiskelijat rakentavat ymmärrystä oppimisen itsesäätelystä ja itsesäätelyn tukemisesta simulaatioharjoituksen aikana. Kolmannessa vaiheessa analyysia jatketaan ja
tarkastellaan erity
isesti opiskelijoiden kokemuksia
simulaatioharjoituksesta. 
Aineiston analyysin jokaisesta vaiheesta on valmistunut tai valmistumassa konferenssipaperi ja/tai vertaisarvioitu journal -julkaisu. 

Hankkeen aikana on edistetty monipuolista tieteellistä julkaisemista, yhteenvetotaulukko 3. Lisäksi abstraktit ja posterit,- sekä suulliset esitykset alan kansallisissa konferensseissa ja tutkimuspäivillä, esim. AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuksen päivät, PedaForum, Opettajankoulutuspäivät, KoKemus -hankkeen päätösseminaari . 

Hankkeesta on tiedotettu eri foorumeilla, esimerkiksi Jamkin intrassa, tavoitteena tiedon jalkauttaminen opettajankouluttajille simulaatiomenetelmien mahdollisuuksista ja opettajien innostaminen uusien etäopetuksen menetelmien toteuttamiseen. Jamkissa ammatillisen opettajaopiskelijat tutustuivat osana Tutkiva ja kehittävä opettajuus-opintojaksoa Simreg-tutkimuksen kyselyaineistoon ja laativat artikkelin Evolving pedagogy-verkkolehdessä.