Projekti
LIPPA - Laatua ICT-opintoihin työelämärajapinnasta
Rahoitusohjelma
ICT-alan nopean ja jatkuvan muutoksen sekä alan muuttuvien osaamistarpeiden vuoksi korkeakoulutuksen ja yritysten välinen yhteistyö on välttämätöntä. Tätä yhteistyötä voidaan luonnehtia kumppanuudeksi ja alustaksi, jossa monipuolista yhteistyötä ja osaamisen kehittämistä tehdään. Se on toimintaa, joka tukee luontevasti opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Uusimpien tutkimusten mukaan opiskelijoiden geneerisissä taidoissa on puutteita ja myös niillä on yhteys opintojen etenemiseen ja opintomenestykseen.
- opettajien yritysyhteistyön ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien ohjausosaamisen vahvistamiseen
- korkeakouluopiskelijoiden työelämätaitojen tukemiseen yritys-oppilaitos -rajapinnalla
- ICT-alan yritys - oppilaitos -yhteistoiminnan vahvistamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa
- opetusratkaisuihin ja tukeen, joilla edistetään työelämään siirtymistä opinnoista.
Projektin tulokset
LIPPA-hankkeen toiminnassa oli mukana 21 keskisuomalaista yritystä. Yritysten ja oppilaitosten yhteistoimintaa vahvistettiin yrityshaastattelujen, yritysvierailujen ja yritysten edustajien puheenvuorojen sekä tapahtumien avulla. Yhteistyössä kehitettiin myös työelämätaitojen ja alan osaamisen hankkimista tukevia välineitä ja toimintaa. Työelämätapahtumilla ja -vierailuilla tuettiin matalalla kynnyksellä verkostoitumista yritysten kanssa ja esimerkiksi harjoittelupaikkojen löytämistä. Opiskelijat pääsivät keskustelemaan vapaamuotoisesti työpaikkojen edustajien kanssa ja jopa harjoittelemaan työhaastattelua. Apua saatiin niin oman osaamisen kuvaamiseen ja CV:n rakentamiseen, harjoittelupaikan etsimiseen kuin henkilökuvan kuvaamiseen. Kitkanpoisto-tapahtumien koettiin nimensä mukaisesti poistaneen 'kitkaa' opiskelijoiden ja vastavalmistuvien työllistymisen tieltä. Vastaavia tapahtumia järjestetään jatkossa Jamkin ICT-alan opiskelijoiden Relaamo-toiminnan osana.
Opiskelijalle työelämäprojektit tarjoavat ymmärrystä omasta ammatillisesta identiteetistä, tiimityötaitoja ja muita alan työelämässä tarpeellisia taitoja. LIPPA-projektissa tarjottiin kohdennettua ohjausta sellaisille ICT-alan opiskelijoille, joiden tutkinnon valmistuminen oli vaarassa opiskeluoikeuden päättymisajan lähestyessä. Tällaisia opiskelijoita tavoitettiin kevätlukukaudella 2023 yli 50. Heistä 22 onnistui saamaan opintonsa valmiiksi saman vuoden kesään mennessä ja noin puolet teki suunnitelman opintojen jatkamisesta. Henkilökohtainen tai pienryhmäohjaus auttoi 'jatkoajalla' olevia opiskelijoita. Opiskelijan näkökulmasta pienilläkin ohjaustoimenpiteillä ja -resursseilla voi olla iso vaikutus.