Projekti

Inclusive communities at work

Rahoitusohjelma

Lyhenne
IN-WORK
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.11.2022 - 31.10.2024
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Erasmus+ Key Action 2 2021-2027
Projektin kuvaus

Hankkeessa kehitetään inklusiivista ja työelämäpainoitteista opetusta ja oppimista korkeakouluissa siten, että erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevien opiskelijoiden opiskelu-ja työllistymismahdollisuudet paranevat. Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan korkeakoulujen henkilöstölle pilottikoulutus, jolla vahvistetaan opettajien ja muun henkilöstön kykyä huomioida työelämän tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työelämään ohjaamisessa. Samalla kehitetään korkeakoulutuksen roolia sosiaalisen vastuun kantajana ja aluekehittäjänä. Hankkeessa ovat mukana Universita Degli Studi D Macerata Italiasta (koordinaattori), Universitat Rovira I Virgili Espanjasta, European Universities Contunuing Education Network Belgiasta ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu Suomesta.


Hankkeessa tavoitteisiin pyritään seuraavilla toimenpiteillä: 
  1. Selvitetään kyselyin ja haastatteluin sekä tutkimustietoa hyödyntäen keskeisiä esteitä erityistä tukea tarvitsevien nuorten työelämään pääsylle ja kehitetään interventioita näiden esteiden poistamiseen 
  2. Suunnitellaan ja toteutetaan pedagogisesti tarkoituksenmukaisia prosesseja ja menettelytapoja yliopiston avoimuuden ja osallistavan toimintakulttuurin lisäämiseksi 
  3. Kokeillaan ja tutkitaan työhön integroituvia oppimismenetelmiä, joilla edistetään erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työllistyvyyttä ja työhönpääsyä 
  4. Levitetään hankkeessa saatuja tuloksia ja oivalluksia myös projetitoimijoiden organisaatioiden ulkopuolelle.

Lisätietoja hankkeesta: 
Kaija Peuna-Korpioja [email protected], puh. 040 8099 632



Projektin tulokset

Hanke saavutti sille asetetut tavoitteet. Hankkeen tavoitteena oli parantaa erityistä tukea tarvitsevien korkeakouluopiskelijoiden työhönintegroituvaa opiskelua ja sitä kautta vaikuttaa sekä opiskelijoiden työllistymiseen että inklusiivisemman työelämän rakentumiseen. Jokaisessa maassa tehtiin toimenpiteitä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.


Hankkeessa syntyi konkreettisiä tuotoksia, jotka ovat  luettavissa ja ladattavissa hankkeen nettisivuilta https://www.in-work-project.eu/english. Tuotokset ovat seuraavat:

1) Kuvaus erityistä tukea tarvitsevien nuorten tarpeista ja käytettävissä olevista resursseista eri maissa
2) Oppaat, joissa kuvataan tuen tarpeiden huomioimista työelämässä ja työelämän sitouttamista opiskelijoiden ohjaamiseen
3) Koulutusmateriaali korkeakoulun henkilöstön osaamisen kehittämiseen
4) Pilotointiraportti
5) Ohjeistus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työhönintegroituvan oppimisen järjestämisestä korkeakoulutuksessa.

JAMKin ja Ammatillisen opettajakorkeakoulun näkökulmasta hanke sai aikaan myös seuraavaa:
- huomion kiinnittäminen entistä enemmän siihen, että yksilöllistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuen tarpeita tulee tarkastella myös työelämäkontekstissa ja kaikissa oppimisympäristöissä, joissa oppimista tapahtuu
- Hankkeessa käynnistyi korkea-asteen yksilöllisen tuen vastuuhenkilöille suunnattu 'asiantuntijoiden iltapäivä'-tapahtum. joka pyritään toteuttamaan vuosittain 
- Ammatillisen eityisopettajan koulutuksen uuteen opetussuunnitelmaan lisättiin opintojakso työelämässä tapahtuvasta oppimisesta
- Lisättiin teemasta myös avoimeen korkeakouluun opintojakso
- Käynnistettiin teemasta täydennyskoulutusta
- Rakennettiin uusia yhteistyöverkostoja niin JAMKin sisällä kuin alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti inklusiivisuusteeman ympärille.


Lisätietoja:

Kaija Peuna-Korpioja

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408099632