Opiskelukyvyn vahvistaminen
Hankkeen aikana kehitämme opiskelijan tuen tarpeiden tunnistamista, tuen suunnittelua ja opintojen etenemistä tukevaa monialaista ohjausta ja yhteistyötä. Kehittämistyöllä vahvistetaan ja viedään eteenpäin olemassa olevia hyväksi havaittuja toimintamalleja ja kokeillaan uusia keinoja.
Opiskelijoiden tuen tarpeiden ja opintojen viivästymisen tunnistaminen
Oppimisanalytiikan hyödyntäminen
Pilotoimme ja kehitämme oppimisanalytiikan hyödyntämistä opintojen viivästymisen ja keskeyttämisriskin tunnistamisessa ja ohjauksessa Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden yhteistyössä.
Keskitymme Pepin ja Moodlen hyödyntämiseen opettajaturoreiden, opettajien ja opiskelijoiden työvälineenä.
Talvella 2021-22 kehitetään SEAMK:ssa mm. raportointia ja Moodlen käyttöä niin, että opinto-ohjaajat ja tutoropettajat voivat seurata opiskelijan suoriutumista laajempina kokonaisuuksina. Mallia pilotoidaan keväällä 2022 ja se on tarkoitus ottaa varsinaiseen käyttöön syksyllä 2022.
Lisätietoja oppimisanalytiikan kehittämisestä:
JAMK: Vesa Kuhanen ja Seija Eskola, [email protected]
SeAMK: Matti Mäkelä ja Riikka Muurimäki, [email protected]
Hyvinvoinnin itsearviointikysely ja ohjaus
Toisena työvälineenä pilotoimme ja kehitämme hyvinvointiin liittyvää itsearviointikyselyä ja siihen liittyvää ohjausta.
Kehitämme myös matalan kynnyksen itseohjautuvaa hakeutumista palvelujen piiriin.
Lisätietoja hyvinvoinnin itsearvioinnista ja ohjauksesta
Joonas Puhto
Maaret Rutanen
Tuen suunnittelu ja ohjaus sekä opettajatutoreiden tuki
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tavoitteena on kehittää opiskelijoiden tuen tarpeiden tunnistamista ja tuen suunnittelua sekä yhteistyötä ohjauksessa. Opettajatutorit ovat avainasemassa opiskelijan tuen tarpeiden tunnistamisessa ja ohjauksessa sekä muihin palveluihin ohjauksessa.
Opettajatutorit opiskelijahyvinvoinnin tukena
Pilotoimme ja kehitämme opettajatutorien vertaisryhmiä, koulutuksia ja konsultaatiota sekä tuotamme materiaalia.
Lisäämme opetushenkilöstön tietoisuutta opiskelijahyvinvoinnin tukemisesta ja palveluista yksikkökohtaisilla sparrauksilla ja tiedottamisella.
Lisätietoja:
Päivi Kauppila, Vesa Kuhanen ja Joonas Puhto, [email protected]
Palvelukartta ja palvelupolut, ohjauksen toimintamalli ja eri toimijoiden yhteistyö
Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjestää monipuolisesti opiskelijan hyvinvoinnin ja ohjauksen palveluita ja opintoja, mutta kehittämistä tarvitaan sekä opiskelijoiden että henkilöstön tietoisuudessa palveluista ja niihin ohjautumisesta.
YTHS ja muut korkeakoulun ulkopuoliset palvelut ovat tärkeä osa opiskelijan hyvinvoinnin tukemisen kokonaisuutta. Kehitämme ja selkiytämme edelleen palvelukokonaisuutta, joka sisältää sekä korkeakoulun sisäiset ja ulkopuoliset palvelut ja eri toimijoiden roolit ohjauksessa.
Tuloksena syntyy ohjauksen toimintamalli ja palvelupolut sekä kuvaus eri toimijoiden rooleista ja yhteistyöstä. Olennaisena osana on monipuolinen palveluista tiedottaminen eri kanavien ja menetelmien avulla.
Lisätietoja:
Joonas Puhto, Vesa Kuhanen ja Seija Eskola
[email protected]
Opintojen etenemisen ja opiskelumotivaation monialainen tukeminen
Seuraavia opintojen etenemistä ja opiskelukykyä tukevia toimintatapoja kokeilemme ja kehitämme OHKE-hankkeessa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa:
Opinnäytetyö-/kirjoittajapajojen kehittäminen
SeAMKissa on jo muutaman vuoden ajan tarjottu opiskelijoille ”opinnäytetöiden teholauantait” -palvelua. Muutaman kerran lukukaudessa opiskelija on voinut tulla kampukselle tekemään opinnäytetyötään. Paikalla on aina suomen kielen ja viestinnän opettajia ja informaatikko, joilta voi tarvittaessa kysyä neuvoa.
Koronan myötä on opinnäytetyöpajoja on toteutettu hybridimuotoisesti eli ohjausta on voinut saada myös etäyhteyden kautta.
Hankkeen aikana toimintamallia kehitetään edelleen mm. selkeyttämällä ilmoittautumiskäytänteitä ja jalkauttamalla pajatyöskentelyä maakunnan eri osiin. Alustavasti on pohdittu myös pidempään kestävien ”opinnäytetyöleirien” tarvetta. Auttaisivatko ne osaa opiskelijoista viemään opinnäytetyöprosessinsa maaliin saakka?
Lisätietoja:
korkeakouluasiamies Marjo Vistiaho, [email protected]
Opinnot ojennukseen -klinikka
Eivätkö opinnot etene tai huolettaako oma jaksaminen? Murehditko työelämään siirtymistä? Mietityttääkö jokin muu asia, mutta et tiedä, keneen ottaa yhteyttä?
Noin kerran viikossa opiskelijoilla on mahdollisuus pistäytyä matalan kynnyksen ”klinikalla”, jossa päivystävät kaksi opinto-ohjaajaa/erityisopettajaa, opintopsykologi ja korkeakoulupastori. Klinikkaa voidaan toteuttaa myös digitaalisesti. Klinikalle voi varata ajan tai tulla paikalle ilman ajanvarausta. Hankkeen aikana mallia kehitetään opiskelijoilta saadun palautteen perusteella ja juurrutetaan se pysyväksi käytännöksi.
Opinnot ojennukseen -klinikkaa on toteutettu keväästä 2021 alkaen ja se jatkuu hankkeen ajan: syksyllä 2021 noin joka viikko ja keväällä 2022 noin joka toinen viikko.
Lisätietoja:
lehtori Pia-Mari Riihilahti, [email protected]
Opintopsykologin järjestämä ryhmätoiminta
Joskus tehokkain tapa tukea opiskelijaa on tarjota mahdollisuus tavata samojen asioiden kanssa kipuilevia opiskelijoita ja hakea yhdessä ratkaisuja arjen haasteisiin.
Hankkeen aikana testataan digitaalisesti ja/tai kasvotusten toteutettavaa ryhmätoimintaa, jonka teemoja voivat olla esimerkiksi yksinäisyys, itsensä johtaminen, motivaation ylläpito tai parisuhteen haasteet. Ryhmätoiminnan kokeilu käynnistyi syksyllä 2021.
Lisätietoja:
opintopsykologi Anne-Mari Maunumaa
Yksilö- ja pienryhmäohjauksen verkko-ohjausmuodot
Hyödynnetään tekniikan mahdollistamia, uudenlaisia ohjauksen muotoja, kuten opochat-palvelua. Kehittämistyö ja kokeilut toteutetaan vuonna 2022.
Lisätietoja:
lehtori Päivi Uitti, [email protected]