Tutkinto-opiskelija

Opiskelijan usein kysytyt kysymykset

Käyttäjätunnus ja kirjautuminen

En ole saanut vielä tunnuksia, mistä saan käyttäjätunnukset?

Oletko saanut jo Tervetuloa-kirjeen? Saat kirjeen sähköpostitse ja siinä ohjeistetaan tunnusten hakeminen. Muista tarkistaa omasta sähköpostistasi myös roskaposti, joskus viestit ovat menneet sinne.

Näet käyttäjätunnuksesi ja voit vaihtaa tai asettaa sen salasanan Salasanan vaihtopalvelussa. Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi saat Salasanan vaihtopalvelusta. Palveluun kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos tunnuksen saamisessa on ongelmia, tee palvelupyyntö opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake). Kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tutustu myös uuden verkonkäyttäjän oppaaseen ja siellä erityisesti Käyttäjätunnuksen noutaminen ja salasanan määrittäminen -ohjeeseen.

Palveluiden linkit löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia, jotta saisin itselleni käyttäjätunnukset.

Jos käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai jostain muusta syystä Salasanan vaihtopalvelun käyttö ei ole kohdallasi mahdollista, tee palvelupyyntö opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Avoimen lomakkeen linkin löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Mikä on käyttäjätunnus ja miten saan tunnukset?

Jokainen opiskelija tarvitsee käyttäjätunnuksen päästäkseen kirjautumaan Jamkin verkkoon ja/tai työasemiin. Mikäli olet jo saanut Tervetuloa-kirjeen, voit katsoa käyttäjätunnuksesi ja asettaa salasanasi Salasanan vaihtopalvelusta. Tutustu verkonkäyttäjien ohjeisiin, lue erityisesti Käyttäjätunnuksen noutaminen ja salasanan määrittäminen -ohjeet.

Palveluiden linkit löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Unohdin käyttäjätunnukseni ja / tai salasanani. Mistä saan ne?

Voit tarkistaa käyttäjätunnuksen ja/tai vaihtaa salasanan Salasanan vaihtopalvelusta (palvelua voi käyttää useamman kerran). Palveluun kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos on ongelmia, tee palvelupyyntö opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tutustu myös Ongelmia kirjautumisessa -sivuun.

Palveluiden ja ohjeen linkit löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

En pääse kirjautumaan Moodleen / Elmoon / sähköpostiin. Mitä teen?

Yrititkö kirjautua useamman kerran heti peräkkäin? Järjestelmä huomaa virheelliset yritykset ja lukitsee käyttäjätilin tietyksi aikaa (ns. tunkeutumisesto eli Intruder Lockout). Useiden lyhyen ajan sisällä tapahtuneiden virheellisten kirjautumisyritysten vuoksi tehty tunkeutumisesto laukeaa jonkin ajan kuluttua automaattisesti. Jos tiedät mistä ongelma johtuu, korjaa tilanne ja odota muutama tunti. On myös mahdollista, että tunnus on lukittu opiskelusuhteen päättymisen vuoksi.

Jos opintojakso ei näy tai on hävinnyt oppimisympäristöstä, jätä palvelupyyntö Helpdeskin kautta. Klikkaa "New ticket" ja valitse Kategoria-kentästä "Services - Tietojärjestelmät ja palvelut" ja  alavalikosta "Moodle". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Palveluiden linkit löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Pääsin jo kertaalleen kirjautumaan Jamkin järjestelmiin, mutta nyt en enää pääse. Missä vika?

Joskus koneen välimuistiin jää vanhoja tunnuksia muistiin. Kannattaa kokeilla käyttää toista selainta tai tyhjentää selaimen välimuisti ja kokeilla sen jälkeen uudelleen.

Outlookiin jää helposti aiemmat tunnukset muistiin. Yritä ensin päästä kirjautumaan ulos esimerkiksi oman korkeakoulusi Outlookista (ja tyhjennä välimuisti), jonka jälkeen voit kirjautua sinne Jamkin tunnuksilla.

Jos tilanne ei ratkea, tee palvelupyyntö opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Avoimen lomakkeen linkin löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Tunnukseni on mennyt lukkoon. Miten saan tunnukseni auki?

Tunnus lukkiutuu esimerkiksi, jos opiskeluoikeusaikasi on päättynyt. Muussa tapauksessa voit katsoa käyttäjätunnuksen ja vaihtaa salasanan uudestaan Salasanan vaihtopalvelusta (palvelua voi käyttää useamman kerran). Palveluun kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos tunnuksen saamisessa on ongelmia, tee palvelupyyntö opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tutustu myös verkonkäyttäjän oppaaseen ja siellä erityisesti Käyttäjätunnuksen noutaminen ja salasanan määrittäminen -ohjeeseen.

Palveluiden linkit löydät Käyttäjätunnus ja kirjautuminen -osion alta.

Ongelmia Peppiin kirjautumisessa

En pääse kirjautumaan Peppiin tunnuksillani. Mitä teen?

Kirjaudu Jamkin käyttäjätunnuksellasi osoitteessa peppi.jamk.fi. Jos et pääse kirjautumaan, kokeile tyhjentää selaimen välimuisti. Jos sinulla on useampi opiskeluoikeus, kokeile kirjautua toisella käyttäjätunnuksella.

Jos et pääse Peppiin opiskelijan työpöydälle, tee palvelupyyntö Helpdeskin kautta. Klikkaa ”New ticket” ja valitse Kategoria-kentästä "Services - Tietojärjestelmät ja palvelut" ja alavalikosta "Peppi (opiskelijahallintojärjestelmä/Study administration system)". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Oppimisympäristö

Miksi opintojaksoni ei näy Moodlessa?

Jos opintojakso ei näy tai on hävinnyt oppimisympäristöstä, tee palvelupyyntö Helpdeskin kautta. Klikkaa "New ticket" ja valitse Kategoria-kentästä "Services - Tietojärjestelmät ja palvelut" ja alavalikosta "Moodle". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Opiskelu korkeakoulussa

En ole opiskellut aiemmin verkossa, pärjäänkö?

Verkko-opiskelu on opiskelumuoto, jossa opiskelu tapahtuu Internet-yhteyden avulla erilaisissa verkko-oppimisympäristöissä. Verkko-opiskelu edellyttää siis tietokonetta ja verkkoyhteyttä. Erityisiä tieto- ja viestintäteknisiä taitoja ei tarvita, perustaidot riittävät pitkälle (esim. tekstinkäsittely, Internet, sähköposti). Alkuun pääsemistä tukee lisäksi ohjeistus sekä itseopiskelumateriaali, johon voi tutustua jo ennen opinnoille ilmoittautumista. Verkko-opiskelu vaatii samoja taitoja kuin korkeakouluopinnot yleensäkin, itsenäinen työskentely ja ajankäytön suunnitelmallisuus korostuvat.

Minulla on erityisen tuen tarve (esim. lukihäiriö), voinko opiskella korkeakoulussa?

Kyllä voit opiskella. Saat tukea ja ohjausta opiskeluusi ja sinun on mahdollista anoa yksilöllisiä opintojärjestelyjä opintojesi tueksi. Tutustu Saavutettavuus ja yksilölliset opintojärjestelyt -ohjeisiin.

Voiko verkko-opintoja tehdä työn ohessa?

Verkko-opiskelu työn ohessa on mahdollista. Verkko-opinnot ovat yhtä monipuolisia kuin kontaktiopetus eli ne voivat pitää sisällään luentoja, ryhmätöitä tai itsenäistä työskentelyä. Tärkeää on varata aikaa opiskelulle, kuten myös muulle elämälle.

Voinko käyttää opinnoissani omaa sähköpostia?

Jamkin viralliset viestit tulevat vain opiskelijan koulusähköpostiin ja oletus on, että opiskelija seuraa sitä säännöllisesti. Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää virusskannerin, joka tarkistaa kaikki järjestelmän ulkopuolelta sisään saapuvat viestit virusten varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa. Omalla vastuullasi voit tehdä Jamkin sähköpostista siirron johonkin muuhun sähköpostiin, mutta huomaathan, että mahdolliset suojaukset katkeavat siirron myötä.

Onko kontaktipäivillä läsnäolopakko?

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson toteutuksen ensimmäisellä kontaktikerralla tai, jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojakson toteutuksesta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä kontaktikertaa. Verkko-opintoina toteutettavilla opintojaksojen toteutuksilla opiskelijan on ilmoitettava osallistumisestaan opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla. (Tutkintosääntö, 18§)

Opinnot jäivät kesken, voinko jatkaa niitä vielä? Saanko lisäaikaa opintoihin?

Jos opiskelet AMK- tai YAMK-tutkintoa tai ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja näyttää siltä, että et saa opintojasi valmiiksi opiskeluoikeusaikana, voit hakea harkinnanvaraista lisäaikaa. Lisäajan voi saada perustellusta syystä enintään kaksi kertaa.

Harkinnanvaraisen lisäajan hakemisen ohje löytyy Elmo-intrasta.

Mitä välineitä, sovelluksia ja ohjelmistoja opinnoissa käytetään?

Opinnoissa käytetään Office365-työvälineitä. Jamk tarjoaa Office365-palvelun kautta opiskelijoille Office-sovellukset omille kotikoneille ja muille päätelaitteille maksutta. Maksuton Office-paketti on nimeltään Office365 ProPlus. Tutustu Office-sovellukset opiskelijoille ja henkilökunnalle -ohjeisiin.

Lisäksi opiskelijoiden tueksi on Oppimista tukevat työkalut -ohjesivusto, josta kannattaa tutustua mm. verkko-oppimisympäristöihin (Moodle) tai omien tiedostojen hallintaan, One Drive-peruskäyttöohjeisiin.

Mihin teen harjoittelusuunnitelman ja mistä se löytyy?

Tutkinto-opiskelijoiden harjoitteluohjeistus ja suunnitelmapohja löytyvät Elmo-intrasta.

Missä ja miten voi tulostaa ja / tai kopioida?

Tutustu tulostaminen ja käyttöohjeet monitoimilaitteille -ohjeisiin.

Minulla on useampi opiskeluoikeus, mistä näen ne?

Jos sinulla on useampi voimassa oleva opiskeluoikeus, näet ne Pepistä klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa nimeäsi. Tutustu "useampi opiskeluoikeus" -ohjeeseen.

Minulla on useampi käyttäjätunnus Jamkissa ja pääsen kirjautumaan Peppiin vähemmän käyttämälläni tunnuksella. Miten saan vaihdettua tunnuksen enemmän käyttämääni?

Opiskelijoilla on vain yksi käyttäjätunnus, johon on yhdistetty mahdolliset muut käyttäjätunnukset. Jos haluat vaihtaa vähemmän käytetyn käyttäjätunnuksen enemmän käyttämääsi, tee palvelupyyntö Helpdeskin kautta. Klikkaa ”New ticket” ja valitse Kategoria-kentästä "Services - Tietojärjestelmät ja palvelut" ja alavalikosta "Peppi (opiskelijahallintojärjestelmä/Study administration system)". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi opiskelijapalveluiden yhteydenottolomakkeella (avoin lomake) ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Olen valmistumassa, mitä pitää tehdä?

Valmistumiseen liittyy toimenpiteitä, joita opiskelijan tulee tehdä ennen kuin voi jättää todistushakemuksen vireille. Tutustu valmistujan muistilista ohjeisiin.

Haluan keskeyttää tai lopettaa opinnot, miten toimin?

Mikäli haluat lopettaa opinnot, erota Jamkista, ilmoitus on tehtävä kirjallisesti. Eroilmoituslomake löytyy Sähköinen asiointi -sivulta Sähköiset hakemukset ja lomakkeet -otsikon alta. Palauttamalla tämän lomakkeen eroat lopullisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Eroamispäivä on aikaisintaan se päivä, jolloin ilmoitus saapuu Jamkiin. Varmista, että kaikki suorituksesi on kirjattu opintorekisteriin. Eronneelle opiskelijalle ei voi enää kirjata opintosuorituksia.

Opintojen hyväksilukeminen

Vastaako Jamkin opintojakso toisen korkeakoulun opintoja?

Periaatteessa korkeakoulutasoisia opintoja hyväksiluetaan muissa korkeakouluissa, mutta kannattaa tutustua tai ottaa yhteyttä kohdekorkeakouluun ja kysyä sieltä tarkempia ohjeita.

Hyväksytäänkö muualla suorittamani opintojakso osaksi Jamkin opintoja?

Jos sinulla on hankittu osaamista esimerkiksi opiskelemalla toisessa korkeakoulussa, työssä, projekti- tai vapaaehtoistoiminnassa, voit hakea niillä hyväksilukua eli osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (Tutkintosääntö 17 §). Jamkissa osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jaetaan korkeakouluopintojen hyväksilukemiseen (korvaaminen ja sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (AHOT).

Varusmiespalvelun johtaja- ja kouluttajakoulutuksilla voidaan hakea hyväksilukua ammattikorkeakoulututkinnossa.

Hakukelpoisuuteen kuuluvaan koulutukseen sisältyviä opintoja ei voida hyväksilukea ammattikorkeakoulututkintoon.

Tutustu tarkemmin Jamkin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeisiin.

Onko työelämän ruotsin suoritus virkamiesruotsin suoritus?

Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittava kielitaito (ns. virkamiesruotsi) katsotaan saavutetuksi, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti vaadittavan Työelämän ruotsi -opintojakson sekä saanut oppilaitoksesta tutkintotodistuksen. Lisätietoja kielikeskuksesta.

Olen tehnyt aiemmin kieliopintoja, voidaanko ne hyväksilukea?

Tutustu Jamkin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeisiin sekä kieli- ja viestintäopintojen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeisiin Elmo-opiskelijaintrasta.

Voiko aiemmin tehdyn opinnäytetyön hyväksilukea?

Aiemmin tai muualla suoritettua opinnäytetyötä ei pääsääntöisesti kokonaan hyväksilueta. Opinnäytetyön hyväksilukeminen arvioidaan alan opinnäytetyöryhmässä suhteessa opinnäytetyölle asetettuihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ammattikorkeakoulussa sovellettavan opinnäytetyön arviointimenettelyn mukaisesti. Osittain tai kokonaan hyväksiluettava opinnäytetyö ei voi olla yli viisi vuotta vanha.

Kuinka vanhoja suorituksia hyväksytään?

Osaamisen tulee olla ajantasaista ja pätevää tutkinnon, moduulien ja opintojaksojen osaamistavoitteiden kannalta sillä hetkellä, kun hyväksilukemista haetaan riippumatta siitä, milloin opiskelija on osaamisensa hankkinut.

 

Millainen näyttö hyväksilukuihin tarvitaan?

Korvaaminen ja sisällyttäminen

Todistukset tai vastaavat dokumentit suoritetuista opinnoista.

Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Esimerkiksi: kirjalliset dokumentit, haastattelu, video, oppimispäiväkirja tai portfolio.

Opintosuoritukset, todistukset ja henkilötiedot

Mistä näen suorittamani opinnot?

Näet omat opintosuorituksesi Peppi -opiskelija- ja opintotietojärjestelmästä. Tutustu myös opintosuoritukset-ohjeeseen.

Linkki Peppi-järjestelmään löytyy tämän sivun alaosasta.

Miten saan todistuksen tai opintosuoritusotteen?

Saat sähköisesti allekirjoitetun opiskelutodistuksen ja opintosuoritusotteen Atomi-palvelun kautta. Atomi-palvelu löytyy Peppi-työpöytäsi etusivulta. Tutustu Atomi-palvelun ohjeisiin.

Linkki Peppi-järjestelmään löytyy tämän sivun alaosasta.

Mistä saan todistuksen TE-palveluihin?

Saat todistuksen TE-palveluihin opintohallinnon toimijoilta. Tee palvelupyyntö Helpdeskin kautta. Klikkaa "New ticket" ja valitse Kategoria-kentästä "Study Services – Opintopalvelut" ja alavalikosta opiskelijatyyppisi. Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Voinko saada uuden todistuksen kadonneen tilalle?

Voit saada Jamkissa suoritetuista opinnoista oikeaksi todistetun todistuskopion. Tutustu ohjeisiin ja laita vireille tietopalvelupyyntö opiskelijapalveluista tai tietopalvelupyyntö kansainvälistymispalveluista (kv-opintoihin liittyvät todistuskopiot). Hakemuksen käsittelyaika on noin seitsemän (7) työpäivää. Asiakirjojen kopioiminen on maksullista.

Miten voin päivittää henkilötietoihin liittyvät muutokset (sähköposti, osoite, sukunimi)?

Voit päivittää osoitteen ja sähköpostiosoitteen itse Peppi-järjestelmään. Mutta jos esimerkiksi sukunimesi on muuttunut, niin sinun tulee lähettää kuva uudella sukunimellä varustetusta henkilöllisyystodistuksesta opintohallinnon toimijoille Jamkin turvasähköpostilla, tutkinto-opiskelijat osoitteeseen opiskelijapalvelut(at)jamk.fi ja ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijat osoitteeseen opiskelijapalvelut.aokk(at)jamk.fi.

Linkki Peppi-järjestelmään löytyy tämän sivun alaosasta.