Tutkinto-opiskelija
Hyväksilukeminen
Mitä ovat osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, ahot sekä hyväksiluku?
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on sitä, että voit tunnistaa, mitä jo osaat, jolloin voit hakea osaamisesi perusteella hyväksilukua (ks. Tutkintosääntö 17 §). Olet voinut hankkia tai hankit opintojen aikana osaamista monin eri keinoin esimerkiksi opiskelemalla toisessa korkeakoulussa, työssä, projekti- tai vapaaehtoistoiminnassa. Muulla tavoin (kuin opinnoissa) hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta käytetään myös nimitystä AHOT.
Hyväksilukemisen tavat Jamkissa
Jamkissa hyväksilukeminen eli osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jaetaan kahteen osaan (ks. kuvio 1):
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen
Muualla suoritettujen korkeakouluopintojen hyväksilukemisella voit korvata tutkinto-ohjelmassa olevia kokonaisia moduuleita tai erillisiä opintojaksoja tai sisällyttää niitä osaksi opintojasi. Muualla suoritettujen opintojen tulee olla tutkinto-ohjelman kanssa saman tasoisia (EQF 6 tai EQF 7).
Korvaamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmaan kuuluvien opintojen korvaamista muualla suoritetuilla, osaamistavoitteiltaan vastaavilla vähintään saman tasoisilla (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopinnoilla.
Jamkissa voit hakea korvaamista tutkinto-ohjelmassasi oleviin ns. pakollisiin opintoihin. Voit korvata kokonaisia opintokokonaisuuksia (alle 30 op) tai erillisiä opintojaksoja.
Sisällyttäminen tarkoittaa muualla suoritettujen vähintään saman tasoisten (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopintojen liittämistä osaksi tutkintoa.
Voit sisällyttää aiemmin muualla suoritettuja opintoja osaksi vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintojasi. Myös isompien opintokokonaisuuksien (yli 30 op) hyväksilukeminen haetaan sisällyttämällä.
Muulla tavoin hankittu osaaminen (AHOT)
Muulla tavoin (ennen opintoja tai opintojen aikana) hankitun osaamisen tunnistaminen tarkoittaa sitä, että pyrit ymmärtämään hankkimaasi osaamista ja jäsentämään sen suhteessa opintokokonaisuuden tai opintojakson osaamistavoitteisiin. Muulla tavoin hankittua osaamista on voinut kertyä esimerkiksi työssä tai harrastuksissa. Jotta hankittu osaamisesi voidaan tunnustaa eli hyväksyä osaksi opintoja, sinun tulee kuvata ja osoittaa osaamisesi. Osaamisen osoittamisena voi olla esimerkiksi haastattelu, portfolio, oppimispäiväkirja, video tms.
Osaamisen osoittaminen voidaan vaatia myös silloin, jos aiemmin hankittu osaamisesi korvaa vain osittain HOPSissasi olevan opintojakson. Loppuosa opintojaksosta voidaan suorittaa opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Hae hyväksilukua
Seuraa alla olevia ohjeita hakiessasi osaamisesi tunnustamista.
Huomaathan, että hakiessasi hyväksilukua Pepissä sinun tulee hakea aiemmin suoritetut opinnot opintojen hyväksilukuna ja työkokemukset sekä harrastustoiminnassa saatu osaaminen osaamisen hyväksilukuna.
Näin haet korkeakouluopintojen hyväksilukua
Tutustu tutkinto-ohjelmasi opintokokonaisuuksiin ja opintojaksoihin sekä niissä esitettyihin osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet löydät opetussuunnitelmastasi. Jos koet, että hallitset opintojakson osaamistavoitteet, voit hakea opintojakson hyväksilukemista.
- Ennen hyväksiluvun hakemista sinun tulee käydä ohjauskeskustelu esimerkiksi opettajatutorisi kanssa.
- Hae hyväksilukua ohjauskeskustelun pohjalta Pepissä opintokokonaisuuden tai opintojakson vastuuopettajalta tai isompien kokonaisuuksien osalta koulutuksesta vastaavalta henkilöltä, joka on Jamkissa yleensä tutkintovastaava. Tutustu hakemuksen tekemiseksi Pepin ohjeisiin.
- Selvitä hakemuksessa vastuuopettajalle tai tutkintovastaavalle, mihin perustuen hyväksilukua haet ja millä tavoin osaamisesi vastaa opintojen osaamistavoitteita. Hyödynnä kunkin opintokokonaisuuden tai opintojakson arviointikriteereitä.
- Toimita todistus aiemmin suoritetuista opinnoista, esim. opintosuoritusote. Lisäksi voit jakaa suorituksen tiedot opintopolku.fi-palvelun kautta. Lue ohjeet suoritusten jakamiseksi Elmo-intrasta.
Näin haet muulla tavoin hankitun osaamisen hyväksilukua (AHOT)
Muulla tavoin hankitun osaamisen hyväksilukeminen etenee seuraavasti:
- Mieti osaamistasi: mitä tietoja ja taitoja voisit hyväksilukea hankitulla osaamisellasi?
- Vertaa osaamistasi opintojen osaamistavoitteeseen. Osaamistavoitteet löydät opetussuunnitelmastasi.
- Keskustele osaamisen hyväksilukemisesta opettajatutorisi kanssa (ohjauskeskustelu).
- Täytä hakemus Pepissä ja osoita se opintojakson tai opintokokonaisuuden vastuuopettajalle ja sovi osaamisen osoittamisesta hänen kanssaan. Sopimus tehdään Peppiin. Tutustu hakemuksen tekemiseksi Pepin ohjeisiin.
- Liitä hakemukselle todistus osaamisestasi. Se voi olla esimerkiksi oikeaksi todistettu kopio työtodistuksestasi.
- Vastuuopettaja hyväksyy (tai hylkää) hakemuksen ja sopimuksen tiedot siirtyvät HOPSillesi.
- Osoita osaamisesi opettajan kanssa sovitulla tavalla.
- Vastuuopettaja arvioi osaamisesi ja tekee arvointipäätöksen.
- Mikäli osaamisen osoittamisen suoritus hylätään, voit täydentää sitä yhden kerran.
Harjoittelun hyväksilukeminen
Opiskelijoiden on mahdollista hakea hyväksilukemista (ahotointia) harjoittelusta silloin, kun harjoittelun tavoitteet ja osaaminen täyttyvät. Tämä koskee tutkinto-opiskelijoiden lisäksi niin yhteishaun kuin toisen asteen tai avoimen väylähaun kautta tulevia opiskelijoita. Harjoittelun hyväksilukeminen (ahotointi) on mahdollista jo toisen asteen tai avoimen väyläopintojen aikana.
Opiskelijan osaamisesta ja kyseessä olevasta tutkinnosta riippuen ammattitaitoa tukeva harjoittelu voidaan työkokemuksen perusteella hyväksilukea (AHOT) osittain tai kokonaan. AHOT-hakemus osoitetaan koulutusalan harjoittelun yhteyshenkilölle ja hän tekee päätöksen asiasta.
Mitä sitten tapahtuu?
Hakemuksen käsittelyaika vastuuopettajalla on enintään yksi kuukausi. Jos opiskelijan pitää täydentää hakemusta, se tulee tehdä kahden viikon kuluessa opiskelijan saatua tiedon täydentämistarpeesta. Tutkinto-ohjelmat määrittelevät hakemusten käsittelyn ajoitukset siten, että opiskelijat tietävät ne ja pystyvät suunnittelemaan opintonsa sujuviksi ja hakemaan hyväksilukemisia riittävän ajoissa.
Vastuuopettaja tai tutkintovastaava arvioi opiskelijan esittämät oppimistulokset suhteessa opintojen osaamistavoitteisiin ja tekee sen pohjalta päätöksen hyväksiluvusta. Vastuuopettaja tai tutkintovastaava voi myös edellyttää opiskelijalta lisäselvityksiä tai pyytää haastatteluun. Hän voi myös hylätä hakemuksen.
Entä jos hakemusta ei hyväksytä?
Mikäli vastuuopettaja tai tutkintovastaava tekee hylkäävän päätöksen, hän perustelee sen kirjallisesti.
Jos hyväksilukemisesta tehdään hylkäämispäätös, opiskelija osallistuu opetukseen.
Päätökseen tyytymätön opiskelija voi pyytää suullisesti tai kirjallisesti oikaisua hyväksilukemisesta vastuuopettajalta tai tutkintovastaavalta. Oikaisupyyntö on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun opiskelija on saanut päätöksestä tiedon. Mikäli vastuuopettajan tai tutkintovastaavan päätös on edelleen hylkäävä, opiskelija voi hakea tutkintolautakunnalta oikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut kirjallisesti tiedon vastuuopettajan tai tutkintovastaavan oikaisupyyntöä koskevasta päätöksestä.
Ohjausta ja neuvontaa
Opettajatutor antaa hyväksilukua koskevaa ohjausta ja opastusta osana HOPS- tai ohjauskeskusteluja. Ensimmäisen HOPS-keskustelun tavoitteena on erityisesti selvittää opiskelijan osaaminen suhteessa tutkinnon perusosaamisen tavoitteisiin ja ohjata opiskelija hyväksilukukäytänteisiin.
Opintojakson vastuuopettajan tai tutkintovastaavan kanssa sovitaan tarkemmin hyväksiluvusta.