Konduktööristä kuljettajaksi – oppilaitoksen johtamistyön uusi arki

Koulutusohjelmamme (8 op) vastaa ajankohtaisiin haasteisiin ja tarpeisiin koulutusorganisaatioiden johtamisen saralla. Oppilaitoksen johtaminen eroaa monin tavoin muusta johtamisesta ja koulutusohjelmamme on laadittu erityisesti ammatillisen koulutuksen johdolle tavoitteenaan kokonaisvaltainen, laaja ja syventävä oppilaitosjohdon osaaminen.

Koulutusohjelman tausta-ajatuksena on VUCA-malli, jossa johtamistyötä tarkastellaan suhteessa toimintaympäristöstä nouseviin haasteisiin (www.vuca-world.org). Nimessä oleva metafora "konduktööristä kuljettajaksi" viittaa kahteen mahdolliseen tapaan toimia johtajana: olenko vain toteuttamassa ja toimeenpanemassa asioita vai aktiivisesti ohjaamassa organisaatiota hyvän ymmärryksen ja rohkean päätöksenteon kautta?

Koulutusohjelman tavoitteena on valmentaa osallistujat johtamaan organisaatioita menestyksekkäästi muuttuvissa olosuhteissa kehittämällä osallistujien kykyä käsitellä ja hallita vaihtelua, epävarmuutta, monimutkaisuutta ja epämääräisyyttä.

Kohderyhmä

Koulutusohjelma on suunnattu oppilaitosten johtajille, rehtoreille ja esihenkilöille, sekä johto- tai esihenkilötehtäviin siirtymässä oleville. Koulutukseen voivat osallistua ammatillisessa koulutuksessa, perusopetuksessa, taiteen perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä työskentelevät.

Hinta

Koulutusohjelma on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja opetuskustannuksiltaan maksutonta kohderyhmään kuuluville osallistujille.

Toteutus

Koulutusohjelma on 8 op laajuinen. Jokaiseen sisältökokonaisuuteen sisältyy yksi lähipäivä, kaksi webinaaria ja vertaistyöskentelynä toteutettavaa oman työn uudistamista. 

Sisältökokonaisuudet

Näkemyksen johtaminen

Koulutuksessa keskityt erityisesti esihenkilön tai johtajan rooliisi tavoitteiden kirkastajana. Tähän liittyy motivaation ja sitoutumisen ylläpitäminen luomalla tavoitteita, jotka ovat selkeitä ja tavoittelemisen arvoisia. Koulutuksen käytyäsi:

  • kykenet keskittymään oppilaitoksen toiminnan kannalta tavoitteelliseen johtamiseen,
  • osaat hyödyntää toiminnan kannalta relevanttia tietoa johtamisessasi ja
  • osaat ylläpitää tulevaisuususkoa ja selkiyttää työn merkityksellisyyttä.

Keskeiset sisällöt:

  • Merkitysten luominen ja johtaminen
  • Tiedolla johtaminen ja tosiasioihin perustuva usko tulevaisuuteen
  • Fokusointi johtamistyössä, keskittyminen oleelliseen

 

Ymmärryksen johtaminen

Koulutuksessa keskityt esihenkilön tai johtajan rooliisi henkilöstönsä tukijana ja valmentajana. Motivaation ja sitoutumisen näkökulmasta tärkeää on palautteen antaminen ja saaminen tavalla, joka synnyttää ja ylläpitää innostusta työhön. Koulutuksen käytyäsi:

  • osaat synnyttää jaettua ymmärrystä toiminnan tavoitteista ja keinoista oman yhteisösi sisällä ja
  • osaat vahvistaa organisaatiosi toimijoiden yhteisöllisyyttä ja osallisuutta

Keskeiset sisällöt:

  • Vuorovaikutusosaaminen
  • Ymmärryksen hankkiminen ja synnyttäminen, organisaation yhteinen uteliaisuus
  • Empatia, toiveiden ja pelkojen kuuleminen 
  • Kyky reflektointiin ja rakentavaan kritiikkiin

 

Selkeyden johtaminen

Koulutuksen ytimessä on kykysi esihenkilönä tai johtajana ymmärtää asioiden keskinäisiä riippuvuus- ja vuorovaikutussuhteita. Koulutuksen käytyäsi:

  • kykenet systeemiseen kokonaisvaltaiseen ajatteluun ja
  • osaat auttaa työntekijöitäsi keskittymään oleelliseen kompleksisessa toimintaympäristössä

Keskeiset sisällöt:

  • Yksinkertaistaminen, ytimen löytäminen
  • Selkeä viestintä
  • lntuitioon ja kokemukseen luottaminen
  • Systeeminen, kokonaisvaltainen ajattelu

 

 Ketteryyden johtaminen

Koulutuksessa keskityt esihenkilön tai johtajan rooliisi polunraivaajana. Tähän liittyy motivaation ja sitoutumisen ylläpitäminen varmistamalla onnistumisen edellytykset ja sen, että asetettujen tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista. Koulutuksen käytyäsi:

  • kykenet hahmottamaan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja uudistamaan toimintaasi tarkoituksenmukaisella tavalla ja
  • osaat hyödyntää verkostomaista toimintatapaa oppilaitoksen sisällä ja yhteistyösuhteissa

Keskeiset sisällöt:

  • Päättäväisyys, nopea sopeutuminen
  • Virheistä oppiminen, uuden etsiminen
  • Verkostot hierarkian sijaan, yhteistyö kontrollin sijaan

Lisätietoja

Anna Leppäkorpi

Asiakkuuspäällikkö, Key Account Manager
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504430357