
Alumnitarina
Oli mahtavaa, miten joustavia opinnot olivat ja miten pystyin niin vahvasti toteuttamaan opinnoissa omia mielenkiinnon kohteitani ja haaveitani.
Mira Lauriala
Tutustu Miran tarinaan verkkosivuillammeAMK-tutkinto
Palveluliiketoiminnan tutkinto keskittyy vastuulliseen ja digitaaliseen liiketoimintaosaamiseen, asiakaslähtöisten palvelujen johtamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen palvelualoilla. Tutkinto tarjoaa opiskelijalle kestävän kehityksen mukaisia toimintamalleja, jotka ovat keskeinen osa kilpailukykyistä palveluliiketoimintaa.
Valmistunut restonomi osaa kehittää matkailu- ja ravitsemisalan palvelujen laatua ja johtaa kestävää sekä kannattavaa alan liiketoimintaa. Esihenkilöinä toimiessaan restonomit luotsaavat vastuullisesti monikulttuurisia työyhteisöjä sekä Suomessa että ulkomailla. Uusien palveluiden kehittäminen asiakasta kuunnellen, luovuutta ja uusia ideoita hyödyntäen on koulutuksen keskiössä.
Palveluliiketoiminnan restonomit ovat tulevaisuuden moniosaajia, joilla on mahdollisuus luoda ura nopeasti kehittyvällä ja kansainvälisellä alalla. Opinnoissaan opiskelijat hyötyvät vahvoista työelämäyhteyksistä, sillä koulutus on tiiviissä yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa. Opinnoissa korostuu myös kansainvälisyys, ja opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa harjoittelu ulkomailla sekä opiskella eri kieliä ammattitaidon kehittämiseksi. Tutkinto-ohjelmaan sisältyy englanninkielisiä opintoja.
Alan nopeatempoisuus ja jatkuva muutos luovat mahdollisuuksia kehittää uusia, innovatiivisia palveluita ja liiketoimintamalleja, sekä kehittää johtamaan sekä itseäsi että työyhteisöäsi. Palveluliiketoiminnan opinnot mahdollistavat uran palveluiden johtamisen, vastuullisuuden, digitaalisen toimintaympäristön sekä yrittäjyyden parissa.
Opintojen rakenne:
Palveluliiketoiminnan työelämäpolku tukee verkostoitumistasi työelämän kanssa sekä auttaa ottamaan ensimmäisiä askeleita kohti työllistymistäsi.
Opiskelijat tutustuvat yrityksiin ja alan liiketoimintaan jo ensimmäisestä syksystä lähtien. Fokus on kuitenkin opiskelussa, joiden keskiössä on matkailu- ja ravitsemisalan perusasiat. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI) kulkee osana opintoja, niitä tukevana tekijänä.
Ensimmäisen vuoden keväällä opiskelijat panostavat CV:n ja portfolion raakatyöstöön parantaakseen mahdollisuuksiaan mielekkään harjoittelupaikan saamiseen. Urapolkuideoita sparrataan mm. alumnien kanssa.
Opiskelijoiden toinen vuosi käynnistyy ammatillisen kehityksen ja kansainvälisyyden painotuksella. Alumniyhteistyö korostuu opinnoissa.
Toisen vuoden kevät nivoutuu harjoittelun ja yritysyhteistyön syventämisen ympärille. Tässä vaiheessa myös opiskelijan oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti kehittyy. Alan toimintaympäristöön tutustuminen jatkuu messuvierailun tai yritysvierailujen muodossa (Keski-Suomi tai PK-seutu).
Palveluliiketoiminnan opinnoissa 3. vuosi merkitsee myös opinnäytetyön aloitusta. Katsetta suunnataan urasuunnitelman laatimiseen sekä työnhaun harjoitteluun asiantuntija- ja esihenkilötehtäviin. Lisäksi opiskelijat osallistuvat vuotuiseen RESTO-kisaan joko kisatehtäviä etänä ratkomalla tai kisoihin paikan päällä osallistuvassa kilpajoukkueessa.
Kolmannen vuoden kevät aloittaa opiskelijan viimeisen opintosuoran, joka koostuu syventävästä harjoittelusta, ammatillisen osaamisen suuntaamisesta, sekä oman osaamisen sanoittamisesta ammattimaiseen CV:hen ja digitaaliseen profiilin.
Alta löydät vastaukset palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman usein kysyttyihin kysymyksiin.
Hae restonomikoulutukseen, jos sinulla on
Opintojen rakenne pohjautuu yksilölliseen urapolkuun.
Kansainvälisyys on arkipäivää Jamkissa. Osa opinnoista tehdään englanniksi, ja kieliopintoja voit valita kiinnostuksesi mukaan. Voit opiskella ulkomailla jossakin yli 50 yhteistyöoppilaitoksestamme tai tehdä harjoittelun ulkomailla. Jamkissa on vuosittain 350 kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa, 400 saapuvaa vaihto-opiskelijaa ja noin 1000 ulkomaista vierasta tai vierailevaa luennoitsijaa.
Restonomikoulutuksella on laaja partneriverkosto. Voit opiskella osan opintojasi mm. näissä oppilaitoksissa:
Restonomikoulutuksessa työskennellään aktiivisesti yhteistyössä yritysten kanssa. Erilaiset projektit, ryhmätyöt ja harjoittelujaksot mahdollistavat sen, että opiskelija pääsee soveltamaan oppimaansa käytäntöön. Tämän avulla opiskelijalle mahdollistetaan myös väylä työelämän verkostoitumiseen sekä oman ammatillisen identiteetin rakentamiseen.
Jos olet kiinnostunut yrittäjyydestä, on sinulla monipuoliset mahdollisuudet räätälöidä opintojasi oman liikeidean tai yrityksen kehittämiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa Yritystehtaan oppilaitosvalmennuksia, joita ovat muun muassa tuotekehitysrahoitus, ideasta yritykseksi -valmennus sekä yrittäjävalmennus.
Esimerkkejä työelämäyhteistyöstä:
Restonomitutkintoon kuuluu noin viisi kuukautta harjoittelua työelämässä. Yleensä harjoittelu tehdään kahdessa osassa: ensimmäinen harjoittelu tehdään opintojen ensimmäisenä vuonna ja on toimialaan orientoiva. Toinen harjoittelu tehdään opintojen myöhemmässä vaiheessa ja on sisällöltään vaativampi ja ammattiopintoja tukeva.
Restonomitutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voit hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Voit myös täydentää osaamistasi osallistumalla täydennyskoulutukseen vaikkapa työn ohella. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneilla on mahdollisuus hakeutua myös yliopistojen jatkotutkintoihin. Yliopisto arvioi tapauskohtaisesti tutkinto-opiskelijaksi pääsyn kriteerit.
Alumnitarina
Oli mahtavaa, miten joustavia opinnot olivat ja miten pystyin niin vahvasti toteuttamaan opinnoissa omia mielenkiinnon kohteitani ja haaveitani.
Mira Lauriala
Tutustu Miran tarinaan verkkosivuillammeJamk-restonomi Jari Kovasen urapolku vei ravintoloista ruokatehtaan tuotanto- ja kehitysjohtajaksi.
Opiskelijatarina
Restonomilla on tosi laajat työllistymismahdollisuudet. Restonomi voi olla töissä esimerkiksi kaupassa. Teknisesti restonomit ovat päteviä kaikkialla, missä on asiakaspalvelutilanteita.
Aapo Kämäräinen
Tutustu Aapon tarinaan verkkosivuillamme