INKLU-hankkeen työpaja
AEO-päivän iltapäivän ohjelmaan kuului Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta (INKLU) -hankkeen työpaja, jossa osallistujilla oli mahdollisuus kuulla kehittämistyöstä sekä osallistua vuorovaikutteiseen ryhmätyöskentelyyn. Työpajan vetäjinä toimivat lehtorit Irmeli Lignell ja Marjo Liete Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Työpajassa käytiin keskustelua moniammatillisesta yhteistyöstä, erityisen tuen johtajuudesta, erilaisista hyvistä toimintamalleista ja erilaisten oppijoiden oppimista sekä arviointia tukevista käytänteistä.
Osallistujat kokivat, että moniammatillinen yhteistyö on tärkeä voimavara erityisopetuksessa. Yhteistyö eri ammattilaisten, kuten erityisopettajien, psykologien ja terapeuttien kanssa auttaa opettajia jakamaan vastuuta ja tukemaan opiskelijoita monipuolisesti heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Tämä auttaa opettajia jaksamaan paremmin vaativassa työssä ja mahdollistaa heidän keskittymisensä ydintehtäväänsä. Tehokas yhteistyö ja tuki vaatii riittävästi aikaa. Sekä opiskelijoiden yksilölliset tarpeet että moniammatillinen yhteistyö edellyttävät aikaa suunnitteluun, ohjaustilanteisiin ja tukitoimien toteuttamiseen.
Erityinen tuki ja työelämään siirtyminen
Työpajassa käsiteltiin myös opiskelijoiden tukemista ammatillisen koulutuksen jälkeen. On tärkeää, että opiskelijoille tarjotaan riittävästi tukea valmistumisen jälkeen erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Tämä tuki voi sisältää ohjausta työelämään siirtymisessä, jatkokoulutusmahdollisuuksien kartoittamista ja henkilökohtaista mentorointia, jossa varmistetaan opiskelijoiden sujuva siirtymä työelämään tai jatko-opintoihin.
Oppimista tukevat toimintamallit
Työpajassa nostettiin esiin myös hyviä oppimista tukevia toimintamalleja. Erityisen tärkeäksi koettiin opiskelijan itsearvioinnin tukeminen. Itsearviointi auttaa opiskelijaa tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, mikä lisää itsetuntemusta ja oppimistavoitteiden selkeyttä. Itsearviointia voidaan hyödyntää myös henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) keskusteluissa.
Työpajassa esitettiin myös erilaisia arviointityökaluja, kuten POINT-kysely ja Ruori-itsearviointi-työkalu. Opettajan välisen ohjauskeskustelun tueksi kehitetty puheeksioton ja psykososiaalisen tuen keskustelun apuväline POINT-kysely on saatavissa Kuntotutussäätiö verkkosivulta. RUORI-itsearviointityökalu (Ammattiopisto Luovi) on Ammattiopisto Luovin kehittelemä kysely opiskelusta ja työelämästä. Näiden työkalujen avulla voidaan kartoittaa opiskelijan tavoitteet, edistymisen ja mahdollisen tuen tarpeet, mikä tekee HOKS-keskustelusta tehokkaamman ja tarkoituksenmukaisemman.