artikkeli

Erityisen tuen ja monialaisen yhteistyön hyvien käytänteiden kerääminen INKLU-hankkeessa

INKLU-hanke haastaa ammatilliset oppilaitokset mukaan kirjoittamaan tai kuvaamaan eri tavoin erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytänteitä. Miten tukitoimia toteutetaan arjessa, millaisia rooleja eri toimijoilla on ja mitä työkaluja ja menetelmiä käytetään? Mitkä toimintatavat ja käytänteet tukevat monialaista ja -ammatillista yhteistyötä erityisen tuen toteuttamisessa ammatillisissa oppilaitoksessa sekä koulutuksen yhteistyöverkostoissa? 

Läppärillä kirjoittava nuori ihminen ja taustalla sumeasti näkyvä opiskelijoiden ryhmä

Mitkä toimintatavat tukevat erityisen tuen toteuttamista ja moniammatillista yhteistyötä? 

INKLU-hankkeessa kerätään, kehitetään ja jaetaan toimivia erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytäntöjen kuvauksia ammatillisista oppilaitoksista sekä koulutuksen yhteistyöverkostoista. Rakennamme hyvistä käytänteistä ja kehittämistyössä syntyvästä tiedosta nettikirjaston. 

Tervetuloa mukaan tuottamaan ja julkaisemaan! 

Kerro meille toimivista erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseista ja käytänteistä kirjoittaen tai audivisuaalisella tuotoksella. Kirjoituskutsu on voimassa tammikuun 2025 loppuun saakka. 

Hyvä käytäntö on kehittämänne tai käyttöön ottamanne toimintatapa, jonka olette kokeneet hyödylliseksi tai vaikuttavaksi ja jonka jakamisesta voisi olla hyötyä myös muille. Kuvauksen näkökulmana voi olla oman ammatillisen oppilaitoksen toimintatavat ja käytänteet tai laajemmin koulutuksen yhteistyöverkosto. Kuvauksessa voi vastata esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: 

  • Miten hyvä moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden välillä toteutetaan tai miten erityinen tuki/oppimisen tuki toimii parhaiten?  
  • Miten tukitoimia toteutetaan arjessa, millaisia rooleja eri toimijoilla on ja mitä työkaluja ja menetelmiä käytetään? 
  • Voit kuvata esimerkkitapauksia, prosesseja, konsultaatiotoimintaa, työelämäyhteistyötä ja millä tavoin tukitoimet ja toiminta ovat auttaneet opiskelijaa.

Käytäntöjen ja toimintamallien kuvauksen muoto: 

  • kevyt artikkeli (max. 3 sivua) tai vapaamuotoisempi kirjoitelma (esim. 0,5-1 sivua)
  • audiovisuaalinen julkaisu, kuten podcast tai video 
  • muualla julkaistu yleistajuinen, ammatillinen tai tieteellinen artikkeli, jolloin lähetät lomakkeella artikkelin tiedot ja linkin. 

 

Ohje kirjoittajalle: 

Teemat

Voit kytkeä tuotoksen johonkin seuraavista teemoista. Kun lähetät materiaalin INKLU-hankkeelle, valitset lomakkeella yhden teeman, johon tuotos ensisijaisesti liittyy.  

Moniammatillinen yhteistyö

  • Kuvaus miten moniammatilliset prosessit etenevät käytännössä oppilaitoksen sisällä ja ulkopuolella, miten opiskelijan tarpeet tunnistetaan, miten päätöksiä tehdään ja miten niitä toteutetaan. Mitä on alueellinen yhteistyö.

Johtaminen 

  • Onnistunut erityisen tuen ja oppimisen tuen johtaminen, operatiivinen johtaminen, monialaisen yhteistyön johtaminen, henkilöstön tukeminen erityisen tuen ja oppimisen tuen kysymyksissä 

Käytänteet ja toimintamallit

  • Erityisen tuen, oppimisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön ohjeistukset, suunnitelmat ja toimintamallit 
  • Työkalut ja lomakkeet 
  • Onnistuneet kokemukset ja kuvaukset inklusiivisesta yhteistyöstä
  • Työelämässä oppimisen ja työllistymisen tuen käytännöt 

Opettajien näkemykset ja kokemukset 

  • Opettajien hyvät kokemukset erityisen tuen tarpeista ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Esimerkiksi yhteistyön sujuvuudesta, hyödyistä ja opettajien omasta roolista prosessissa. 

Arviointi ja kehittäminen 

  • Erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön arvioinnin ja kehittämisen tavat
  • Opiskelijoiden omat kokemukset erityisestä tuesta

Kun lähetät materiaalin INKLU-hankkeelle, valitse lomakkeella teema, johon se ensisijaisesti liittyy. 

Kirjoitelman ohje

Kirjoitelma voi olla esim. tiivis tekstimuotoinen käytännön kuvaus tai kevyt artikkeli/blogi. 

  1. Yhden kirjoitelman pituus on 0,5-3 sivua (A4) 
  2. Nimeä kirjoitelman otsikko houkuttelevasti ja kiinnostavasti. 
  3. Kirjoitelmassa voi käyttää myös väliotsikoita. 
  4. Pyri käytännönläheiseen kielelliseen ilmaisuun. 
  5. Jos kirjoitelmassa on lähdetiedon referointia, tulee lähdeviitteet merkitä tekstiin ja lisätä lähdeluettelo kirjoitelman loppuun. 
  6. Käytä Time New Roman -fonttia (tai vastaavaa) sekä kirjasinkokoa 12, riviväli 1.5.
  7. Kirjoitelman sisällön tukena on mahdollista käyttää kuvitusta/kuvioita. Liitä kuviot mukaan erillisinä tiedostoina. 
  8. Huomioi saavutettava sisältö: laadi kuvioille ja kuville vaihtoehtoinen teksti. 
  9. Liitä kirjoituksen loppuun kirjoittajan/kirjoittajien tiedot. Esittelyt toteutetaan yhdenmukaisella kaavalla. (Malli: Lehtori Maija Mehiläinen, HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu) 
  10. Voit lisätä kirjoitelman loppuun muutaman linkkivinkin (1-3 vinkkiä) lukijoille kirjoituksen aiheesta. Jokaisen linkin yhteyteen tulee liittää myös lyhyt ja ytimekäs esittelyteksti. 
  11. Pyri kielellisesti sujuvaan ja saavutettavaan tekstiin ja tarkista tekstin kieliasu. Julkaisutoimikunta tarkistaa oikeinkirjoituksen ja ulkoasun. 
  12. Älä mainitse tekstissä henkilöitä nimellään. Pyri kuvaamaan toimintamallia/käytäntöä niin, ettei siihen liittyviä henkilöitä voida helposti tunnistaa. 

Kirjoitelman yhteydessä julkaistaan kirjoittajien ja tekijöiden nimi/nimet ja organisaatio(t) Ernesti-nettikirjaston verkkosivulla (Jamk.fi). Varmista organisaatiostasi lupa toimintamallin tai käytännön julkaisemiseen. 

Audiovisuaalisen materiaalin ohje

Toimivia erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytäntöjen kuvauksia omasta ja alueen organisaatiosta sekä verkostoista voit tuoda julkisuuteen myös itse toteuttamallasi 

  • videolla 
  • kuvalla 
  • äänijulkaisulla tai
  • muuna audiovisuaalisena tuotoksena (esim. Thinglink). 

Ohjeita:

  1. Otamme vastaan ensisijaisesti oman organisaatiosi tai muussa kanavassa julkaistuja audiovisuaalisia tuotoksia, jolloin toimitat INKLU-hankkeelle materiaalin linkin ja materiaali voidaan upottaa Ernesti-nettikirjaston sivulle. 
  2. Kysy lupa materiaalin käyttöön ja julkaisemiseen kaikilta audiovisuaalisessa julkaisussa esiintyviltä henkilöiltä. 
  3. Videot: suosituskesto on max. 15 min. Tee videosta/materiaalista saavutettava. Videon äänisisällön tulee olla tarjolla myös tekstimuodossa: Video tulee tekstittää sillä kielellä, jolla video on esitetty. 
  4. Podcastit: julkaisun kestoon vaikuttaa esim. puhujien määrä, esim. 10-30 min. Podcastin saavutettavuus: Podcastista tulee olla saatavilla tekstivastine. Podcastien äänityksessä on tärkeää pitää mielessä muutama perusseikka. Tärkeää on hiljainen tallennusympäristö ja äänieristetty tila. Käytä korkealuokkaisia mikrofoneja, jotka poistavat taustahälyä. On tärkeää, että äänenlaatu on sellainen, että viesti välittyy selkeästi ja miellyttävästi kuulijoille. 
  5. Toimita valmis video/materiaali linkkinä (esim. Youtube-linkki tai Onedrive-linkki). Voit lähettää tekstivastineen myös liitetiedostona. 
  6. Kysy tarvittaessa lisäohjeita! 
     

Kirjoittajien ja tekijöiden nimi/nimet ja organisaatio julkaistaan henkilön ja organisaation luvalla kuvauksen yhteydessä Ernesti-nettikirjaston verkkosivulla (Jamk.fi). Varmista organisaatiostasi lupa toimintamallin tai käytännön julkaisemiseen. 

Tuotosten lähettäminen

Kaikki kirjoitelmat ja audiovisuaalinen materiaalit tulee jättää julkaisutyöryhmän kommentoitavaksi viimeistään 31.1.2025. 

Valmiit materiaalit lähetetään Webropol-lomakkeella, johon voi liittää myös tiedostoja: Siirry lomakkeelle

  • Lomakkeelle kirjataan kirjoitelman tai muun tuotoksen kuvaustiedot ja tekijät. 
  • Kirjoitelmat lähetetään lomakkeessa liitetiedostona
    Videot/audiovisuaaliset materiaalit ja podcastit ensisijaisesti linkkinä / jaettuina tiedostoina.  

Julkaisuprosessi

Saat materiaalistasi palautetta ja mahdollisia muokkauspyyntöjä. Julkaisutyöryhmän esittämiin muokkaus- ja korjauspyyntöihin tulee reagoida ja materiaalia muokata 28.2.2025 mennessä. 

Sisällöt muokataan ja viedään hankkeen nettikirjastoon huhti-toukokuussa 2025. 

Suunniteltu julkaisuajankohta tämän teeman hyville käytänteille ja toimintamalleille on toukokuussa 2025. Nettikirjasto täydentyy ja rakentuu koko hankkeen ajan ja on luettavissa vielä hankkeen päättymisen (2026) jälkeen.

Henkilötietojen käsittely

Kuvauksien mukana kerättävien henkilötietojen laajuus on suppea. Käsiteltävät tiedot ovat kirjoittajien nimi/nimet, sähköposti, työtehtävänimike, puhelinnumero ja organisaatio. 

Lue tarkemmin hankkeen tietosuojaselosteesta. Henkilötietojen käsittely perustuu henkilöiden suostumukseen. Suostumus kysytään Webropol-lomakkeella.

Kirjoittajien ja tekijöiden nimi/nimet ja organisaatio julkaistaan henkilön ja organisaation luvalla kuvauksen yhteydessä Ernesti-nettikirjaston verkkosivulla (Jamk.fi). Varmista organisaatiostasi lupa toimintamallin tai käytännön julkaisemiseen. 

Henkilötietoja käsittelee julkaisutyöryhmä Jyväskylän ja Hämeenlinnan ammatillisista opettajakorkeakouluista Seija Eskola, Irmeli Lignell, Kaisa Räty, Marjo Liete, Anna-Kaisa Tiihonen     

Jokaisella on oikeus oppia – auta levittämään tietoa erityisestä tuesta kirjoittamalla tai kuvaamalla siitä!

Lähetä kirjoitelma tai materiaali

Materiaalit lähetetään Webropol-lomakkeella INKLU-hankkeen julkaisutyöryhmälle. Kirjoituskutsu on voimassa 31.1.2025 asti. 

Lomake materiaalin lähettämiseen

Kokoamme kuvaukset ja tiedot nettikirjastoksi

Keräämisestä ja julkaisemisesta vastaavat Hamkin ja Jamkin ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteistyössä muiden ammatillisten opettajakorkeakoulujen kanssa. 

Hyvien käytänteiden kuvaukset kootaan ja toimitetaan verkkosivustolle Ernesti-nettikirjastoon, joka julkaistaan INKLU-hankkeen aikana. Sivusto on ammatillisen koulutuksen käytettävissä myös hankkeen jälkeen. 

Lisätietoja

Julkaisun sisällön suunnittelusta ja yhtenäisen kokonaisuuden varmistamisesta vastaa julkaisutyöryhmä. 

Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisutyöryhmä: 

Irmeli Lignell & Marjo Liete 

[email protected]  tai inklu (at) hamk.fi 

Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisutyöryhmä 

Anna-Kaisa Tiihonen ja Seija Eskola 

[email protected] 

 

Tietoa INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeesta