Oodi för samarbete mellan Navigatorer och utbildning
Vi stärker och utvidgar samarbetet mellan Navigatorer och utbildningsaktörer för att utveckla nya gemensamma verksamhetsmodeller och -sätt att nå särskilt välkomna grupper och främja engagemang i utbildning. Projekt Oodi är nationellt och får finansiering från Europeiska unionen.
Samarbets- och verksamhetsmodeller för att stöda unga vuxna
Målet med projekt Oodi är att stärka och utvidga samarbetet mellan utbildningsaktörer och Navigatorer. Under projekttiden
- identifieras de särskilt välkomna kundgrupper som befinner sig i gränssnittet mellan utbildningsinstitutioner och Navigatorer
- utvecklas funktionella och strukturella modeller och metoder för att stöda unga vuxna som tillhör särskilt välkomna grupper, i deras studier och fortsatta engagemang i utbildning
- utvecklar och piloterar Navigatorer och utbildningsaktörer gemensamma verksamhetsmodeller och -metoder för att nå särskilt välkomna grupper
- stärks samarbetet för att främja utbildningsövergångar, deltagande och engagemang i utbildning
Nyheter och artiklar
News
Stöd till engagemang i utbildning genom sektorsövergripande samarbete – Oodi-projektet fortskrider regionalt och nationellt
Vad gör vi i projekt Oodi?
Projektets målgrupper är personalen vid Navigatorer i de utvalda regionerna, utbildningsaktörer på andra stadiet, fria bildningen och högskolor samt erfarenhetsexperter som representerar unga vuxna som tillhör särskilt välkomna målgrupper.
Indirekta målgrupper är unga och unga vuxna som tillhör särskilt välkomna målgrupper. Navigatorerna, personal vid utbildningsaktörerna och deras nätverk, samt UF-centrets sektorsövergripande samservice-team och personal vid offentlig arbetskraftservice.
Utvecklingsarbete är samutveckling
Projekt Oodi erbjuder ett gemensamt utvecklingsforum till Navigatorer och aktörer inom utbildningssektorn
Utveckling och pilotering av verksamhetsmodeller
- Vi sammanför Navigatorer och utbildningsaktörer till gemensam utveckling. Utvecklingsprocesserna inleds i regionala och lokala utvecklingsgrupper med åtgärder som planeras utifrån en kartläggning av utgångsläget och de behov som finns i regionen.
- För att starta upp och stöda utvecklingsprocesserna arrangerar vi workshops eller webbinarier för målgruppen
- Vi genomför regionala och lokala utvecklingscykler som långsiktiga utvecklingsprocesser och med ett aktionsforskningsbaserat angreppssätt
- Vi arrangerar nationella träffar under vilka vi nätverkar och delar verksamhetsmodeller
- I utvecklingen av verksamhetsmodeller läggs fokus på kontinuerligt lärande dvs arbetsföra/över 20-åringar
Utvecklingsarbete är samutveckling, där alla deltagare påverkar den förändring som sker under processens gång.
Samlande och spridande av resultat
- Vi samlar in och publicerar de verksamhetsmodeller, –sätt och metoder som utvecklats inom projektet samt forskning
- Vi sprider projektets resultat vid nationella och internationella utbildnings-, undervisnings- och vägledningsevenemang samt vid evenemang som arrangeras för ungdomssektorn och för samarbetsparter. Resultat sprids även som enskilda publikationer
- Vi arrangerar ett slutseminarium eller –webbinarium vid vilket vi presenterar centrala resultat.
Projekt Oodi genomförs under tiden 1.3.2024 – 30.11.2026.
Oodi är ett gemensamt projekt!
Oodi är ett samarbetsprojekt mellan Jyväskylä Yrkeshögskola (projektledare Jaana Ahlqvist), Tavastlands Yrkeshögskola och Åbo Akademi för samarbete mellan Navigatorer och utbildningsaktörer. Projektet arbetar i nära samarbete med samordningsprojektet JOPPI – ESF+ samordningsprojektet för kontinuerligt lärande i Finland och UF-centrets sektorsövergripande samservice-team.
Projektansvariga:
Jaana Ahlqvist, projektchef, Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Yrkeshögskolan i Jyväskylä)
Soili Rinne, projektansvarig, Hämeen ammattikorkeakoulu (Yrkeshögsskolan i Tavastland)
Satu Laitila, projektansvarig, Åbo Akademi