Inklusiivinen ammatillinen koulutus
Inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tutkimus tarkastelee ammatillista koulutusta, pedagogiikkaa, erityisen tuen rakenteita, oppijoiden ja oppimisen moninaisuutta sekä henkilöstön osaamista inklusiivisen ammatillisen koulutuksen näkökulmasta.

Suomi on sitoutunut edistämään inklusiivista koulutusta ja kaikkien oikeutta oppimiseen ja opiskeluun. Oppivelvollisuuden laajenemisen myötä kaikilla alle 18-vuotiailla on oikeus toisen asteen koulutukseen ja lisäksi ammatillinen koulutus palvelee aikuisia osana jatkuvaa oppimista. Samaan aikaan maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä on ammatillisessa koulutuksessa lisääntynyt. Opiskelijoiden tuen tarve ovat kasvanut ja tuen tarpeiden syyt muuttuneet.
Moninaisuus haastaa myös ammattikorkeakouluja sekä työelämää, joissa pyritään löytämään keinoja tukea erilaista tukea tarvitsevia henkilöitä. Tämä haastaa opettajia ja koulutuksen järjestäjiä.
Tutkimuksen kohteina koulutus ja oppimisen tuki
Osana inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tutkimusta tarkastelemme ammatillista koulutusta, organisaatioiden toimintakulttuuria sekä prosesseja. Tarkastelemme, edistävätkö pedagogiset ratkaisut sekä erityisen tuen järjestelyt koulutuksen inklusiivisuutta, saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta.
Erityisenä kiinnostuksen kohteina tutkimuksessamme on aikuisten oppimisen haasteet ja pedagogiset ratkaisut, joiden avulla tuetaan näiden aikuisten oppimista, sekä vaativaa tukea tarvitsevien opiskelijoiden pedagogista moniammatillista tukea ja osallisuutta.
Inklusiivinen ammatillinen koulutus vaatii erityispedagogista osaamista koko henkilökunnalta. Tarkastelemme niin ammatillisten opettajien kuin ammatillisten erityisopettajien erityispedagogisia osaamistarpeita.
Tutkijat ja asiantuntijat

Kaisa Räty

Seija Eskola
Tutkimuksia ja tutkimuksellisia kehittämisprojekteja
