Elinikäisen ohjauksen tutkimus
Ohjauksen tutkimuksessa tarkastellaan opinto-ohjaajan ja uraohjaajan työtä elinikäisen ohjauksen kontekstissa. Tutkimus kohdistuu monialaisen ohjausyhteistyön käytäntöihin, käsityksiin opinto- ja uraohjauksesta sekä vuorovaikutus- ja dialogitaitojen oppimiseen.

Miksi tutkimme ohjausta?
Elinikäinen ohjaus on yksi keskeinen väline tuettaessa yksilöä ja yhteiskuntaa työelämän ja osaamisen muutoksessa. Se on keino vaikuttaa vahvuuksien ja ympäristön mahdollisuuksien tunnistamiseen, osaamisen kehittämiseen, siirtymien sujuvuuteen sekä mielekkäiden koulutus- ja työurien rakentumiseen.
Elinikäisen ohjauksen kontekstissa ammatillinen osaaminen perustuu laaja-alaisesti monikanavaiseen ohjaukseen, systeemiseen kehittämiseen sekä ammatillisen osaamisen jatkuvaan reflektioon. Monikanavainen osaaminen tarkoittaa teoriaosaamisen lisäksi vuorovaikutustaitojen ja ohjauksen menetelmien hallintaa. Systeeminen kehittäminen edellyttää ymmärrystä ohjauksen organisaatioiden, yhteistyön ja verkostojen kehittämisestä jatkuvasti kasvavien ohjaustarpeiden ajassa.
Tutkimuksen kohteita
Ohjauksen tutkimuksessa Jamkissa tarkastellaan opinto-ohjaajan ja uraohjaajan työtä elinikäisen ohjauksen kontekstissa. Tutkimus kohdistuu monialaisen ohjausyhteistyön käytäntöihin, käsityksiin opinto- ja uraohjauksesta sekä vuorovaikutus- ja dialogitaitojen oppimiseen.
Tutkijat ja asiantuntijat

Pasi Savonmäki

Riikka Michelsson
Päivi Kauppila
Julkaisuja
Kemppainen, N. & Michelsson, R. (2024.) Osatyökykyisen ohjausprosessi – Onnistunut ohjaus aikapaineessa. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-146
Savonmäki, P. & Pekkarinen, V-L. (2024). Uusia toimintamalleja nuorten aikuisten ura- ja opintopolkujen tukemiseksi. Jamk Arena Public. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0791-118
Koskela, S., Koskelo, V., Pasanen, M. & Parkkinen, J. (2022). Yhteistyöllä tulevaisuuden ohjausosaamista rakentamassa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-152
Michelsson, R. (2021). Miten dialogitaidot tukevat yhdenvertaisuutta opetuksessa ja ohjauksessa? Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-133
Pitkänen, J., Juutinen, S. & Minkkinen, S. (2020). Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ohjausalan opetussuunnitelmissa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-122
Tutkimuksia ja TKI-projekteja
