Elinikäisen ohjauksen tutkimus

Ohjauksen tutkimuksessa tarkastellaan opinto-ohjaajan ja uraohjaajan työtä elinikäisen ohjauksen kontekstissa. Tutkimus kohdistuu monialaisen ohjausyhteistyön käytäntöihin, käsityksiin opinto- ja uraohjauksesta sekä vuorovaikutus- ja dialogitaitojen oppimiseen. 

Neljä ohjaajaa keskustelee iloisina

Miksi tutkimme ohjausta?

Elinikäinen ohjaus on yksi keskeinen väline tuettaessa yksilöä ja yhteiskuntaa työelämän ja osaamisen muutoksessa. Se on keino vaikuttaa vahvuuksien ja ympäristön mahdollisuuksien tunnistamiseen, osaamisen kehittämiseen, siirtymien sujuvuuteen sekä mielekkäiden koulutus- ja työurien rakentumiseen.

Elinikäisen ohjauksen kontekstissa ammatillinen osaaminen perustuu laaja-alaisesti monikanavaiseen ohjaukseen, systeemiseen kehittämiseen sekä ammatillisen osaamisen jatkuvaan reflektioon. Monikanavainen osaaminen tarkoittaa teoriaosaamisen lisäksi vuorovaikutustaitojen ja ohjauksen menetelmien hallintaa. Systeeminen kehittäminen edellyttää ymmärrystä ohjauksen organisaatioiden, yhteistyön ja verkostojen kehittämisestä jatkuvasti kasvavien ohjaustarpeiden ajassa. 

Tutkimuksen kohteita

Ohjauksen tutkimuksessa Jamkissa tarkastellaan opinto-ohjaajan ja uraohjaajan työtä elinikäisen ohjauksen kontekstissa. Tutkimus kohdistuu monialaisen ohjausyhteistyön käytäntöihin, käsityksiin opinto- ja uraohjauksesta sekä vuorovaikutus- ja dialogitaitojen oppimiseen.  

Tutkijat ja asiantuntijat

Pasi Savonmäki

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504790573

Riikka Michelsson

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358405322514

Päivi Kauppila

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408460627

Julkaisuja

Kemppainen, N. & Michelsson, R. (2024.) Osatyökykyisen ohjausprosessi – Onnistunut ohjaus aikapaineessa. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-146

Savonmäki, P. & Pekkarinen, V-L. (2024). Uusia toimintamalleja nuorten aikuisten ura- ja opintopolkujen tukemiseksi. Jamk Arena Public. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0791-118 

Koskela, S., Koskelo, V., Pasanen, M. & Parkkinen, J. (2022). Yhteistyöllä tulevaisuuden ohjausosaamista rakentamassa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-152

Michelsson, R. (2021). Miten dialogitaidot tukevat yhdenvertaisuutta opetuksessa ja ohjauksessa? Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-133 

Pitkänen, J., Juutinen, S. & Minkkinen, S. (2020). Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ohjausalan opetussuunnitelmissa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-122  

Tutkimuksia ja TKI-projekteja 

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle

Valtakunnallisessa projektissa vahvistetaan ja laajennetaan Ohjaamoiden ja oppilaitosten yhteistyötä sekä kehitetään uusia yhteisiä toimintamalleja ja –tapoja erityisen tervetulleiden ryhmien tavoittamiseksi ja koulutukseen kiinnittymisen edistämiseksi.

Youth Guidance Center Coordinator Training

Toteutusaika: 1.9.2020 - 31.10.2022

Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Rahoitusohjelma: Erasmus+ Key Action 2

Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen

Tutustu Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen -projektiin, jota toteuttivat Jyväskylän ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä opiskelijakunnat JAMKO ja SAMO vuosina 2021-2022.

Uudistuvan oppimisen tutkimus

Tutkimme uudistuvaan ammatilliseen oppimiseen kiinnittyviä ajassa olevia ilmiöitä monimenetelmällisesti ja käytäntöläheisesti kehittäen yhdessä verkostojemme kanssa.

TKI-projektit Uudistuvan oppimisen vahvuusalalla

Uudistuvan oppimisen vahvuusalan TKI-toiminta perustuu kumppanuuteen ja yhteiskehittämiseen.