Digitaalinen transformaatio koulutuksessa

Opetuksen ja oppimisen digitalisaatio edellyttää monen tasoista tutkimusta. Digitaalinen transformaatio uudistaa työn tekemisen tapoja ja uudistuvassa työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista. Niin opiskelijat kuin työntekijätkin kohtaavat jatkuvasti teknologisten muutosten ja muuttuvien työkäytäntöjen tuomia osaamisen ja taitojen päivittämisen vaatimuksia. 

Digitaalisuutta ja pilvipalveluita kuvastavia symboleja ja tekstejä, joiden taustalla kolme henkilöä.

Digitalisaatio uudistaa oppimista ja pedagogiikkaa

Digitaalinen transformaatio edellyttää koulutuksessa pedagogisia innovaatioita, jotta voidaan taata osaava työvoima ja valmistaa opiskelijoita tulevaisuuden osaajiksi työmarkkinoille. Työntekijät ja monenlaiset oppijat kohtaavat digitalisaation ja jatkuvien teknologisten muutosten aiheuttamia vaatimuksia, mikä edellyttää jatkuvaa osaamisen päivittämistä. Digitaalisuuden hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä luo joustavia mahdollisuuksia opiskelulle ja jatkuvalle oppimiselle muokaten oppimisen tapoja, paikkoja ja tiloja. 

Digitaalinen transformaatio voi merkittävästi uudistaa korkeakoulutusta, kun edistykselliset teknologiat, kuten tekoäly, integroituvat osaksi pedagogisia käytäntöjä. Digitalisaatio vaikuttaa monin eri tavoin pedagogiikkaan, kuten oppimisen ja opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.

Haasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan monitieteistä tutkimusta ja yhteiskehittämistä, jossa opettajat, tutkijat, opiskelijat ja työelämän toimijat rakentavat yhdessä uusia innovatiivisia ratkaisuja. Opettaja-tutkija-kumppanuudet ja soveltava tutkimus mahdollistavat uusien teknologisten ratkaisujen, kuten tekoälyn, oppimisanalytiikan ja interaktiivisten oppimisympäristöjen hyödyntämisen opetuksessa. Tällainen tutkimuksellinen lähestymistapa vahvistaa koulutuksen kykyä vastata nopeasti muuttuviin työelämän osaamistarpeisiin ja tukee sekä oppijoiden että organisaatioiden valmiuksia uudistua digitaalisessa toimintaympäristössä. Lisäksi se mahdollistaa koulutusorganisaatioiden ketterän reagoinnin teknologisiin muutoksiin ja uusien pedagogisten ratkaisujen kokeilun ja käyttöönoton.

Tutkimme oppimista, oppimisympäristöjä ja pedagogisia ratkaisuja

Digitaalisen transformaation tutkimuksessa keskiössä ovat oppija ja osaaminen ja miten digitaalisesti rikkaat pedagogiset ratkaisut ja oppimisympäristöt tukevat monenlaisten oppijoiden oppimista ja osaamisen kehittymistä. Ihmiskeskeisessä lähestymistavassa teknologian roolin nähdään palvelevan niin yksilön, organisaation, kuin yhteiskunnan osaamisen kehittämistä ja ylläpitämistä. 

Digitaalisen transformaation tutkimus keskittyy ammatillisen ja ammattikorkeakoulutuksen sekä jatkuvan oppimisen oppimisympäristöjen ja pedagogisten ratkaisujen kehittämiseen.  Tutkimuksellisella kehittämisellä tuemme oppijoiden ja organisaatioiden kykyä vastata muuttuvan yhteiskunnan haasteisiin eettisellä, kestävällä ja oppivan yhteisön hyvinvointia tukevalla tavalla. Näin rakennamme Jamkin strategian mukaisesti Uuden sukupolven korkeakoulua.

Digitaalisen transformaation tutkimusalueella soveltavaa tutkimusta toteutetaan monenlaisista eri teoreettis-metodologisista lähtökohdista käsin ja hyödynnämme eri tieteenalojen osaamista ja tuomme yhteen eri ammattialoja sekä niiden konteksteissa toimivia tutkijoita. Tieteenalojen välinen ja monitieteinen yhteistyö, joka yhdistää tutkijoita esimerkiksi kasvatustieteiden, sosiologian, psykologian, kognitiotieteen ja koulutusteknologian alueilta, avaa ovia uusille näkökulmille ja innovaatioille. Teemme yhteistyötä sekä kansallisesti että kansainvälisesti - toimimme osana korkeakoulutuksen kansainvälisiä ja kansallisia tutkijaverkostoja. 

Julkaisuja

Silvennoinen, M. & Aksovaara, S. (2025). Simulaatiopedagogiikka ammattiosaamista tukemassa. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-179

Seuraavat julkaisut ovat englanninkielisiä. 

Silvennoinen, M., Alanko-Turunen, M. & Ruhalahti, S. (2025). Themes and potential gaps in research on vocational education and Universities of Applied Sciences in Finland: a scoping review of studies published in 2020-2022
European Journal of Education Studies, 12(2). doi:http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v12i2.5802

Aksovaara, S., Määttä, S., Kärkkäinen, T., & Silvennoinen, M. (2024). Improving Learning Design Using Learning Analytics in Relation to Study Experience. Seminar.net, 20(2). https://doi.org/10.7577/seminar.5722

Tutkijat ja asiantuntijat

Minna Silvennoinen

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505360330

Satu Aksovaara

Lehtori, Senior Lecturer
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505916264

Minna Koskinen

Asiantuntija, Specialist
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358400239813

Hanna Frilander

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504732550

Henna Pernu

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504400084

Tutkimukset ja tutkimuspohjaiset kehittämisprojektit

Digitaaliseen transformaatioon liittyvää tutkimusta toteutamme seuraavissa projekteissa ja toiminnoissa: 

Finnish Future Farm

Biotalouskampuksesta älymaatalouden osaamiskeskittymä ja kohtaamispaikka: Finnish Future Farm -hanke tuo älymaatalouden uudet teknologiat, kansalliset ja kansainväliset verkostot, rahoituksen ja ratkaisut yhteen Saarijärvelle, Keski-Suomeen.

Future Factory-toimintamalli

Future Factory-toimintamalli uudistaa Jamkin työelämäyhteistyötä, mahdollistaa yritysten osaamistarpeiden ennakoinnin ja myös jatkuvan oppimisen.  Future Factory toiminnan kehittäminen nojaa pedagogiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen.

YHDESSÄ - Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät

Toteutusaika: 1.8.2022 - 31.12.2023

Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Rahoitusohjelma: Työsuojelurahasto

Artikkeli

HYBRIDI-tutkimus Uudistuvan oppimisen vahvuusalalla

Tutkimme JAMKissa toteutettavaa hybridiopetusta ja selvitämme sen vaatimuksia ja kokemuksia opettajien, opiskelijoiden sekä organisaation näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena on myös kerätä ja jakaa laadukkaan hybridiopetuksen käytänteitä.

ON-IT Online Internships In Tourism

Toteutusaika: 1.3.2021 - 31.8.2023

Yksikkö: Liiketoimintayksikkö

Rahoitusohjelma: Erasmus+ Key Action 2

Developing Pedagogy for 21st Century Skills Nepal

HEI-ICI projects tackling the global learning crisis: In Nepal strengthening the capacity of higher education to enhance equal access to education through digital learning opportunities.

Video-Supported Collaborative Learning

Developing video-supported model for education - bridging school and practice.

KoKemus - Koulutuspalveluiden ekosysteemin kehittäminen fysiologisen mittaustiedon ja älykkäiden järjestelmien avulla

Toteutusaika: 1.8.2019 - 30.6.2022

Yksikkö: Hyvinvointi

Rahoitusohjelma: Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)