Projekti
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa: Asiantuntijuus, toimijuus ja työelämätaidot
Rahoitusohjelma
Työelämäpedagogiikka-hankkeen kivijalkana on tutkimustieto koulutuksen ja työelämän yhteistyöstä sekä työpaikalla oppimisesta. Hanke pohjautuu integratiivisen pedagogiikan malliin, jossa teoreettista ja käytännöllistä tietoa kytketään toisiinsa. Työelämäpedagogiikan avulla pyritään tuottamaan asiantuntijuutta, jossa yhdistyvät syvällinen ymmärrys, aktiivinen toimijuus ja monipuoliset taidot.
Työpaketti 4: Työelämänäkökulma opetussuunnitelmissa
Pilotin tavoitteena on työssäkäyvien AMK- ja YAMK-opiskelijoiden monimuotokoulutusten EQF6:sta EQF7-tasolla opintopolun rakentaminen siten, että työ ja opiskelu tukevat toisiaan ja opinnot saadaan päätökseen.
Pilotissa selvitetään opetussuunnitelman työelämälähtöisyyttä ja opintojen joustavaa suorittamista työssäkäyville opiskelijoille ammattikorkeakoulussa. Toiminta liittyy kiinteästi tutkinto-ohjelmissa käynnissä olevaan työelämälähtöisen oppimisen kehittämiseen. Kohderyhmänä ovat YAMK- ja AMK-tasoiset monimuoto-koulutukset, joissa opiskelu onnistuu ajasta ja paikasta riippumatta, pääsääntöisesti verkko-opintoina. Pilotoinnin avulla mallinnetaan jo olemassa olevat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Matkailu- ja palveluliiketoiminta- AMK- ja YAMK-tutkintojen työelämälähtöiset käytänteet. Työelämään integroitua opiskelua kehitetään työelämän edustajien ja opiskelijoiden kanssa.
Työpaketti 5: TKI-toiminta osana koulutusta, TKI-toiminnan integrointi opetukseen ja oppimiseen
Jamkin IT-instituutti käyttää opetuksessa laajalti hyväkseen projektioppimista. Opiskelijaprojektien tarkoituksena on integroida opiskelijoita mukaan yritysten toimeksiantohin tai eri tutkimushankkeisiin, tuottaa heille uutta osaamista ja tarjota työelämää vastaavaa työskentelykokemusta. Yhtenä ratkaisuna on syntynyt viime vuosien työskentelystä WIMMA Lab -työpaja. WIMMA Lab 2018 -toiminnasta kerätyn aineiston pohjalta ja kirjattiin käytetyt menetelmät ja nykytila käsikirjan (Black Book 1.0) muotoon http://www.wimmalab.org/static/media/WIMMALab-BlackBook-1.0.ec5daf40.pdf
Aineistoa kerätään lisää ja toimintaa kehitetään Työpeda-hankkeessa. Syksyn 2019 aikana pyritään kiteyttämän pedagogiset käytänteet, jotka tässä vaiheessa ovat paremmin tunnistettavissa. Julkaistaan lopullinen versio käsikirjasta ja pyritään käynnistämään uusia WIMMA Lab -pilotteja ulkopuolisten koulutusorganisaatioiden kanssa.
Eteneminen:
Syksyllä 2018 työ aloitettiin edellä kuvattujen teemojen mukaisesti pilotteja suunnittelemalla. Keväällä 2019 mallinnettiin jo toimivia yhteistyöverkostojen hyviä käytänteitä. Verkoston kanssa on jo syksyllä 2018 alettu jäsentää kehittämistarpeita. Sitä jatketaan ja kehitetään sekä luodaan uusia verkostoja ja jatketaan kehittämistoimintaa caseissa. Tavoitteena on, että työelämäpedagogisista käytänteistä tulee luonteva osa oppimista.Hankkeessa hyödynnetään yhteiskehittämisen tapoja (yhteiskirjoittaminen, julkaisut, blogit, videot ja webinaarit).
Syksyllä 2019 – keväällä 2020 jatketaan kehittämistoimintaa caseissa ja monialaisissa työpajoissa sekä laajennetaan yhteistyön verkostoa. Yhteistyötä tehdään aktiivisesti Työpeda-hankkeen korkeakoulu- ja työelämäverkostossa ja osallistutaan tarkoituksenmukaisiin seminaareihin ja konferensseihin.
Hanke on edennyt hankesuunnitelman ja tarkennettujen toteutussuunnitelmien mukaisessa aikataulussa vuoden 2019 aikana. JAMKin koordinoima työpaketti 3 on onnistunut järjestämään monipuoliset webinaarit sekä keväällä että syksyllä 2019. Niiden tallenteet löytyvät Työpeda-sivustolta: https://www.tyopeda.fi.
Työpeda-seminaareissa kesäkuussa ja marraskuussa 2019 Jamkin toimijat olivat aktiivisesti mukana. Kartoitusvaiheen huipennukseksi on saatu julki artikkeli ammattikasvatuksen aikakauskirjaan. Se kuvaa lähtötilannetta ja piloteissa on tarkoitus kehittää työelämäpedagogiikkaa siitä eteenpäin jatkaen ja ottaen huomioon mitä jo on kehitetty. Työpeda-hankkeen kaikkien
työpakettien yhteistyöllä julkaistiin katsausartikkeli Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa - Hyväksi havaittuja ja kehitteillä olevia käytänteitä Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 4/2019 (Arja Pakkala et al).
Projektin tulokset
- Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyö työelämäpedagogisen osaamisen kehittämisessä on tullut kiinteämpää ja siihen liittyvä osaamisverkosto on syntynyt sekä luottamus ja kiinnostus yhteiskehittelyyn korkeakoulujen kesken on vahvistunut. Yhteistyö on osin vielä kehkeytymässä ja vuorovaikutusta tarvitaan lisää.
- Luotiin uusia työelämäpedagogiikkaa tukevia koulutuksellisia ja pedagogisia ratkaisuja korkeakouluille.
- Opetussuunnitelmat kehittyivät työelämäpedagogiikkaa paremmin huomioiviksi.
- Kehitettiin digitaalisia työelämäpedagogiikkaa entistä paremmin tukevia ratkaisuja ja työkaluja.