Projekti

Theory-Practice Balance in Teacher Education (HEI ICI Mozambique)

Rahoitusohjelma

Lyhenne
TEPATE
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.9.2020 - 31.8.2024
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Opetushallitus HEI ICI
Projektin kuvaus

Lasten ja nuorten koulunkäyntiaste Mosambikissa on parantunut merkittävästi viime vuosikymmenen aikana. Koululaisten oppimistulokset eivät kuitenkaan ole parantuneet samaa tahtia. Koulunkäynti jää myös yhä kesken monelta lapselta. Theory-practice Balance in Teacher Education (TEPATE) -projekti pyrkii parantamaan valmistavan opettajankoulutuksen laatua ja relevanssia mosambikilaisissa kumppani-opettajankoulutusorganisaatioissa ja siten tukemaan Mosambikin hallituksen ponnisteluja maan koulutuksen kokonaislaadun parantamiseksi.

Opettaminen on ammatti, joka vaatii tutkittuun tietoon perustuvaa pedagogista ymmärrystä ja sen soveltamista käytännön opetustilainteisiin. Mosambikissa opettajankoulutuksen tunnistettu ongelma tällä hetkellä on sen liiallinen teoreettisuus: valmistuville opettajille ei opettajankoulutuksen myötä synny riittäviä pedagogisia taitoja soveltaa oppilaskeskeistä pedagogiikkaa käytännössä. TEPATE-projekti keskittyykin opettajankoulutuksen teoria-käytäntö-tasapainon parantamiseen kahdessa partneriorganisaatiossa.

Akateemisen opettajankoulutuksen lisäksi hanke tuottaa myös täydennyskoulutusmateriaaleja maassa jo opettajana toimiville. Lisäksi hankkeessa koulutetaan myös koulujen johtajia uusien pedagogisten käytäntöjen juurruttamiseksi koulutasolla.

Hankkeessa saavutettavat keskeiset tulokset ovat:

1. Valittujen opettajankouluttajien valmiudet kehittää ja toteuttaa opettajankoulutusta, jossa on tasapaino teoreettisen ja käytännön opettajan saamisen välillä paranevat

2. Opettajankoulutusohjelmien laatu ja relevanssi paranevat partneriorganisaatioissa 

3. Maassa jo opettajana toimiville kehitetään täydennyskoulutusmateriaaleja

4. Valittujen koulunjohtajien osaamista vahvistetaan

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä hankkeen johtajaan Irmeli Maunonen-Eskeliseen sähköpostitse: '[email protected]'

Projektin tulokset

Vuoden 2023 loppuun mennessä projektin keskeiset saavutukset ovat:



- Training of Trainers -ohjelman (opettajankouluttajien kapasitointi) saattaminen loppuun. Ohjelma sisälsi kahdessa erässä järjestetyn study visitin Suomeen, jossa osallistujat tutustuivat suomalaiseen opettajankoulutukseen eri näkökulmista sekä Jamkissa että Lapin yliopistossa, joka on hankkeen toinen suomalainen partnerikorkeakoulu. Keskeistä ohjelmassa oli yhteiskehittämis-menetelmän harjoittelu, jossa pedagogisia ratkaisua kehitettiin yli yliopisto- ja tiedekuntarajojen.
- Kolmen uuden opintojakson (á 5 ECTS) kehittäminen ja pilotoiminen partneriorganisaatioiden opiskelijoiden kanssa (276 henkilöä). Em. opintojaksojen akkreditointiprosessi aloitettiin vuonna 2023, ja valmistuu vuonna 2024.
- Partneriorganisaatioiden opettajankoulutusohjelmiin kuuluvan opetusharjoittelun kehittäminen ml. opetusharjoittelua ohjaavien opettajien koulutus (77 henkilöä) ja tukimateriaalin laatiminen opetusharjoitteluun (jatkuu vuonna 2024)
- Rehtoreiden koulutus (32 henkilöä, jatkuu vuonna 2024)
- Työssä olevien opettajien koulutus (240 henkilöä)
- Ensimmäisten täydennyskoulutusmateriaalien valmistuminen