Projekti
Sustainable Digi & Game Ecosystem
Rahoitusohjelma
Sustainable Digi & Game Ecosystem -hankkeessa luodaan Keski-Suomeen sijoittuva peli- ja digialan toimijoita yhdistävä ja yhteen kokoava ekosysteemi (kiihdyttämö). Ekosysteemin toiminnan kautta syntyy monialainen toimijaverkosto, jonka keskinäinen yhteistyö rikastuttaa toimijoiden osaamista, luo edellytyksiä yrittäjyydelle sekä uusille liiketoimintamahdollisuuksille.
Hankkeen konkreettinen tavoite on peli- ja digialan ekosysteemin
toimintatavan ja toiminnallisten sisältöjen kehittäminen ja rakentaminen
yhdessä monialaisen toimijaverkoston kanssa siten, että siitä tulee
itsenäisesti ja taloudellisesti kestävästi toimiva yhteisö, joka edistää
uuden pelillistämiseen liittyvän liiketoiminnan syntymistä, työllisyyttä
sekä uusia tuotteita ja palveluita. Toimenpiteitä ovat ekosysteemin
toimintamallin laadinta ja käytäntöön vienti mm. sidosryhmätilaisuuksilla.
Hankkeen aikana myös valmistellaan ja testataan erilaisten yksityisen
rahoituksen instrumenttien hyödyntämistä. Pelillisyydessä ja
digitaalisissa palveluissa toteutetaan uusia toiminta-avauksia, tuotetaan
yhteistyötapoja peli- ja digialan sekä muiden alojen yritysten kanssa ja
pilotoidaan niitä käytännössä.
Ekosysteemin toiminnan kautta syntyy alustoja, yhteistyöverkostoja ja
liiketoimintaa sekä rekrytointi- ja yrittäjyyspolkuja digi- ja pelialalle.
Ekosysteemi yhdistää monialaisesti osaajia ja yrityksiä projektien,
pilottien, opinnäytteiden, harjoitteluiden ja muiden mahdollisten
opiskelijatöiden kautta. Ekosysteemi luo myös mahdollisuuksia kestävän yrittäjyyden
edellytysten syntymiselle sekä mahdollistaa verkostojen toimijoiden paremman
yhteisen oppimisen kehittymisen. Ekosysteemi rakentaa lisäuskottavuutta ja
edellytyksiä Keski-Suomen peli- ja digialan toimintaa kohtaan, joka toteutuu
opiskelijoiden parempana sijoittumisena koulutuspaikkakunnan yrityksiin,
kansainvälisten yritysten ja työntekijöiden sijoittumisena Keski-Suomeen sekä
sijoittajien ja jakelijakumppaneiden kasvavavana kiinnostuksena aluetta kohtaan.
Hankkeen aikana varmistetaan ekosysteemin toiminta ja brändin näkyvyys
digitaalisissa alustoissa sekä vahvistetaan edelleen keskisuomalaisten peli- ja
digialan toimijoiden ja osaajien esiintuontia niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Pitkällä aikavälillä Jyväskylästä tulee merkittävin digi- ja pelialan
keskittymä pk-seudun rinnalle, jonka pelialan yritykset sekä tuote- ja
palvelutarjonta houkuttelevat jatkuvasti uusia kumppaneita ja sijoittajia.
Hankkeen päätoteuttajana on Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoimintayksikkö ja osatoteuttajana Peliosuuskunta Expa. Hankeaika on 1.12.2018-31.12.2020. Rahoittajina ovat Keski-Suomen liitto Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR), JyväskyläBusiness ja Fingersoft.
Projektin tulokset
Yksi hankkeen tärkeimmistä tulostavoitteista on täyttynyt eli Digi & Game Center (DGC) on avattu osoitteessa Matarankatu 2 vuoden 2020 alussa. DGC kokoaa digi- ja pelialan yrityksiä, opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita yhteen paikkaan työskentelemään ja kehittämään tuotteita ja palveluita.Digi
& Game Centerin ekosysteemin tarkoituksena on törmäyttää aidosti koulutus,
työelämä ja yrittäjyys
tiloista noin 400 on vuokrattuna JAMKille. Tiloissa toimii LIKEn
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman, TIKOn pelinkehittäjien Demo ja Product
Labit ja GamePit-tilassa toteutetaan mm. lasten ja nuorten
e-urheiluvalmennusta. Lisäksi JAMK/LIKE on investoinut sinne AR/VR/XR
studiotilan ja laitteiston. Green room-studio kattaa digitaalisen sisällöntuotannon tarpeet mahdollisimman laaja-alaisesti. Studiossa ja sen välineistöllä voi toteuttaa digitaalisia
äänituotantoja, valo- ja videokuvausta, XR-sovelluksia (sisältäen esimerkiksi
VR- ja AR-sovellukset, 360-asteen videotuotannot, volumetrinen kaappaus),
liikkeenkaappausta sekä streamausta. Laaja-alainen laitteisto tarjoaa
opiskelijoille, henkilöstölle ja myös ulkopuolisille asiakkaille matalan
kynnyksen lähestymistavan uusiin ja mahdollisesti entuudestaan tuntemattomiin
teknologioihin. Samalla avautuu mahdollisuus tutkimus-, kehittämis- ja
innovaatiotoimintaan ilman omia mittavia alkuinvestointeja. Studio tarjoaa
asiakkailleen ohjausta teknologioiden käyttöönotossa, toteutukseen soveltuvien
laitteistojen valinnassa ja tuotekonseptoinnissa, toisin sanoen asiakkaille
tarjotaan valmis polku tuoteideasta sen toteutukseen saakka. Lisäksi JAMK on investoinut yhteiseen Stage-tilaan täyden palvelun streamaussetin.
Centerissä toimii JAMKin lisäksi muita yrityksiä viitisentoista kappaletta. Yritykset ovat start-upeja ja/tai pienehköjä,
pois lukien Kelan innovaatioyksikkö. Yritykset edustavat mm. pelialaa,
ohjelmointia, graafista alaa, animaatio-, 3D- ja XR/VR/AR -tuotantoa,
robotiikkaa, ICT-palveluita sekä musiikki- ja kulttuurituotantoa. Pari
yrityksistä on myös tehnyt soft landingin eli niiden emoyhtiöt sijaitsevat
pääkaupunkiseudulla. DGC:n tiloissa on yrityksille toimistotiloja, liikkuvia
työpisteitä, neuvotteluhuoneita, puhelinkoppeja, Stage (esiintymislava ja
kokoontumistila noin 60 ihmisille) ja yhteinen keittiö.