Projekti
POKOT - Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena
Rahoitusohjelma
Lyhenne
Projektityyppi
Vahvuusala
Toteutusaika
1.2.2025 - 31.12.2026
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) 2021-2027
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet

Projektin kuvaus
POKOT - Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena -hanke on Hämeen
ammattikorkeakoulun, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Jyväskylän ammattikorkeakoulun,
Oulun ammattikorkeakoulun ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke, jossa
ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat koonneet yhteen asiantuntemuksensa tukeakseen
ammatillista koulutusta ja ammatillisten opettajien osaamisen kehittämistä jatkuvan oppimisen
murroksessa.
Hanke kehitetään ratkaisuja ja tukea ammatillisten oppilaitosten henkilöstön osaamisen
kehittämiseen tilanteessa, jossa toisaalta työikäiselle väestölle kohdennettuun koulutukseen on
osoittaa niukkenevia julkisia resursseja ja toisaalta samaan aikaan aikuisväestön osaamisen
uudistamistarpeet tulevat entistä monimuotoisimmaksi. Hanke tukee ammatillisten oppilaitosten
henkilöstön kyvykkyyttä ennakoida ja seurata työelämän muutosta.
Hankkeessa rakennetaan yhteistä ymmärrystä työelämälähtöisistä ammatillisista
osaamispoluista ja pienien osaamiskokonaisuuksien merkityksistä osana jatkuvan oppimisen
koulutuspalveluita.
Hankkeessa tehdään toimenpiteitä ammatillisen koulutuksen henkilöstön
kyvykkyyden lisäämiseksi niin, että ammatillisessa koulutuksessa pystytään entistä paremmin
vastaamaan työelämästä nouseviin osaamistarpeisiin ketterin ja oikea-aikaisin osaamisen
kehittämisen ratkaisuin. Henkilöstön kyvykkyyden kehittämisen keskiössä ovat ennen kaikkea
pienten osaamiskokonaisuuksien tuomat erityiset näkökulmat ja haasteet.
Ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyden lisäämisen tueksi hankkeessa laaditaan
aineistoja, kehitetään menetelmiä ja toimintamalleja, jotka ovat hyödynnettävissä hankkeen
jälkeen osana henkilöstön osaamisen kehittämistä.
Hankkeessa ovat mukana kaikki ammatillisten opettajien koulutuksesta vastaavat koulutusorganisaatiot. Tämä mahdollistaakin sen, että mukana olevilla toimijoilla on mahdollisuus jalkauttaa hankkeen tuloksia suoraan ammatillisen opettajankoulutuksen sekä opettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen tueksi.
Projektin tulokset
Hankkeen tarkennettuja tavoitteita ovat:
1. Muodostaa kokonaiskuva siitä, millaista osaamista ammatilliset opettajat tarvitsevat, jotta he
pystyvät toteuttamaan pieniä osaamiskokonaisuuksia omien työelämäverkostojensa kanssa
osana jatkuvan oppimisen palveluita.
2. Selvittää, millaisia pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyviä estäviä ja edistäviä käytäntöjä ammatillisilla oppilaitoksilla on, arvioida näitä ja jakaa hyviä käytäntöjä kaikkien käyttöön.
3. Kehitetään opettajan osaamista tunnistaa, mitä työntekijä osaa ja mikä pienten
osaamiskokonaisuuksien merkitys työntekijän asiantuntijana kehittymisen polulla on.
4. Lisätä ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyttä tunnistaa ja ennakoida ammatillisten
koulutuksen työelämäkumppaneiden osaamis- ja kehittämistarpeita ennakointitietoa
hyödyntävällä tavalla.
5. Luoda kokonaiskuva siitä, millaisia osaamisia, rakenteita ja yhteistoiminnallisuuden
foorumeita ammatillisen koulutuksen ja ammatillisten opettajankoulutuksen kesken tarvitaan,
jotta erityisesti pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvät odotukset, kehittämistarpeet ja
näkökulmat otetaan huomioon.
6. Vahvistaa ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyttä luoda asiakaslähtöisiä pieniä
osaamiskokonaisuuksia työelämän osaamisen tarpeisiin sekä opettajakorkeakoulujen
edellytyksiä tukea ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstöä tässä.
Pitkän aikavälin tavoitteena on tuottaa hankkeen aikana sellaisia toimintamalleja ja suosituksia,
jotka ovat hyödynnettävissä osana ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisten
oppilaitosten arkea käytännönläheisinä menetelminä lähivuosien ajan. Tavoitteena on, että
ammatillisen koulutuksen henkilöstön osaaminen ja työelämäyhteistyön mallit palvelevat
työikäisen väestön osaamisen kehittämistä niin, että oppilaitoksilla on tarjota työnantajille ja
työntekijöille asiakaslähtöistä ja monipuolista koulutustarjontaa työn ohessa opiskeltavaksi.
Hankkeen toimenpiteillä edesautetaan sitä, että ammatillisen koulutuksen järjestäjien
ja opetushenkilöstön kyvykkyys vastata työelämän osaamistarpeisiin pienillä
osaamiskokonaisuuksilla kasvaa ja ammatillisen koulutuksen tarjonnan profiili muuttuu nykyistä
vahvemmin pieniin osaamiskokonaisuuksiin.
POKOT – Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena –hanke kokoaa
ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteen ammatillisten oppilaitosten kumppaneidensa kanssa
tarkastelemaan, millaista muutosta tarvitaan ammatillisen koulutuksen työelämäkumppaneiden
kanssa tehtäviin yhteistyön malleihin ja mitä tämä muutos edellyttää ammatillisten opettajien
osaamisen kehittämiseksi.
Hanke tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden koota kattavasti toimijoita yhteen yhteisten
keskustelujen ja tekemisen äärelle, jotta saadaan kattava kokonaiskäsitys ammatillisten
opettajien osaamistarpeista. Hankkeen aikana kohderyhmä pääsee myös osallistumaan
uuden tyyppiseen pedagogiseen ohjelmaan, jossa saadaan kokemusta, millaisilla käytännön
toimenpiteillä henkilöstön osaamista on mahdollista kehittää niin, että oppilaitoskenttä pystyy
palvelemaan työelämäkumppanuuksiaan aiempaa paremmin.