Projekti

POKOT - Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena

Rahoitusohjelma

Lyhenne
POKOT
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Muu ala
Toteutusaika
1.2.2025 - 31.12.2026
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) 2021-2027
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet
Projektin kuvaus
POKOT - Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena -hanke on Hämeen 
ammattikorkeakoulun, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Jyväskylän ammattikorkeakoulun, 
Oulun ammattikorkeakoulun ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke, jossa
ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat koonneet yhteen asiantuntemuksensa tukeakseen 
ammatillista koulutusta ja ammatillisten opettajien osaamisen kehittämistä jatkuvan oppimisen 
murroksessa.

Hanke kehitetään ratkaisuja ja tukea ammatillisten oppilaitosten henkilöstön osaamisen 
kehittämiseen tilanteessa, jossa toisaalta työikäiselle väestölle kohdennettuun koulutukseen on 
osoittaa niukkenevia julkisia resursseja ja toisaalta samaan aikaan aikuisväestön osaamisen 
uudistamistarpeet tulevat entistä monimuotoisimmaksi. Hanke tukee ammatillisten oppilaitosten 
henkilöstön kyvykkyyttä ennakoida ja seurata työelämän muutosta.

Hankkeessa rakennetaan yhteistä ymmärrystä työelämälähtöisistä ammatillisista 
osaamispoluista ja pienien osaamiskokonaisuuksien merkityksistä osana jatkuvan oppimisen 
koulutuspalveluita. 

Hankkeessa tehdään toimenpiteitä ammatillisen koulutuksen henkilöstön 
kyvykkyyden lisäämiseksi niin, että ammatillisessa koulutuksessa pystytään entistä paremmin 
vastaamaan työelämästä nouseviin osaamistarpeisiin ketterin ja oikea-aikaisin osaamisen 
kehittämisen ratkaisuin. Henkilöstön kyvykkyyden kehittämisen keskiössä ovat ennen kaikkea 
pienten osaamiskokonaisuuksien tuomat erityiset näkökulmat ja haasteet.

Ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyden lisäämisen tueksi hankkeessa laaditaan 
aineistoja, kehitetään menetelmiä ja toimintamalleja, jotka ovat hyödynnettävissä hankkeen 
jälkeen osana henkilöstön osaamisen kehittämistä. 

Hankkeessa ovat mukana kaikki ammatillisten opettajien koulutuksesta vastaavat koulutusorganisaatiot. Tämä mahdollistaakin sen, että mukana olevilla toimijoilla on mahdollisuus jalkauttaa hankkeen tuloksia suoraan ammatillisen opettajankoulutuksen sekä opettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen tueksi.

Projektin tulokset

Hankkeen tarkennettuja tavoitteita ovat:

1. Muodostaa kokonaiskuva siitä, millaista osaamista ammatilliset opettajat tarvitsevat, jotta he 
pystyvät toteuttamaan pieniä osaamiskokonaisuuksia omien työelämäverkostojensa kanssa 
osana jatkuvan oppimisen palveluita.

2. Selvittää, millaisia pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyviä estäviä ja edistäviä käytäntöjä ammatillisilla oppilaitoksilla on, arvioida näitä ja jakaa hyviä käytäntöjä kaikkien käyttöön.

3. Kehitetään opettajan osaamista tunnistaa, mitä työntekijä osaa ja mikä pienten 
osaamiskokonaisuuksien merkitys työntekijän asiantuntijana kehittymisen polulla on.

4. Lisätä ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyttä tunnistaa ja ennakoida ammatillisten 
koulutuksen työelämäkumppaneiden osaamis- ja kehittämistarpeita ennakointitietoa 
hyödyntävällä tavalla.

5. Luoda kokonaiskuva siitä, millaisia osaamisia, rakenteita ja yhteistoiminnallisuuden 
foorumeita ammatillisen koulutuksen ja ammatillisten opettajankoulutuksen kesken tarvitaan, 
jotta erityisesti pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvät odotukset, kehittämistarpeet ja 
näkökulmat otetaan huomioon.

6. Vahvistaa ammatillisen koulutuksen henkilöstön kyvykkyyttä luoda asiakaslähtöisiä pieniä
osaamiskokonaisuuksia työelämän osaamisen tarpeisiin sekä opettajakorkeakoulujen 
edellytyksiä tukea ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstöä tässä.
Pitkän aikavälin tavoitteena on tuottaa hankkeen aikana sellaisia toimintamalleja ja suosituksia, 
jotka ovat hyödynnettävissä osana ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisten 
oppilaitosten arkea käytännönläheisinä menetelminä lähivuosien ajan. Tavoitteena on, että
ammatillisen koulutuksen henkilöstön osaaminen ja työelämäyhteistyön mallit palvelevat 
työikäisen väestön osaamisen kehittämistä niin, että oppilaitoksilla on tarjota työnantajille ja 
työntekijöille asiakaslähtöistä ja monipuolista koulutustarjontaa työn ohessa opiskeltavaksi.

Hankkeen toimenpiteillä edesautetaan sitä, että ammatillisen koulutuksen järjestäjien 
ja opetushenkilöstön kyvykkyys vastata työelämän osaamistarpeisiin pienillä 
osaamiskokonaisuuksilla kasvaa ja ammatillisen koulutuksen tarjonnan profiili muuttuu nykyistä 
vahvemmin pieniin osaamiskokonaisuuksiin.

POKOT – Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena –hanke kokoaa 
ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteen ammatillisten oppilaitosten kumppaneidensa kanssa 
tarkastelemaan, millaista muutosta tarvitaan ammatillisen koulutuksen työelämäkumppaneiden 
kanssa tehtäviin yhteistyön malleihin ja mitä tämä muutos edellyttää ammatillisten opettajien 
osaamisen kehittämiseksi. 

Hanke tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden koota kattavasti toimijoita yhteen yhteisten 
keskustelujen ja tekemisen äärelle, jotta saadaan kattava kokonaiskäsitys ammatillisten 
opettajien osaamistarpeista. Hankkeen aikana kohderyhmä pääsee myös osallistumaan 
uuden tyyppiseen pedagogiseen ohjelmaan, jossa saadaan kokemusta, millaisilla käytännön 
toimenpiteillä henkilöstön osaamista on mahdollista kehittää niin, että oppilaitoskenttä pystyy 
palvelemaan työelämäkumppanuuksiaan aiempaa paremmin.