Projekti
PARK – Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta
Rahoitusohjelma
Peliala on globaalisti vahvimmin kasvava luovien alojen liiketoiminnan alue. Tässä hankkeessa pelialan kasvupotentiaalia sekä teknisiä ja palveluihin liittyviä innovaatioita laajennetaan muiden alojen yritysten käyttöön. Koska peliala on vahvasti digitaalinen ja globaali, toimivat pelialan ratkaisut hyvin myös koronakriisin aikana.
Projektin tulokset
Osallistuneet yritykset ja kuntaorganisaatiot saivat pelillistettyjä tai pelialan käytännöistä sovellettuja palvelu- ja markkinointi-ideoita. Opiskelijat pääsivät mukaan kehittämistoimintaan ja saivat kokemusta työelämälähtöisestä työskentelystä. Lisäksi toiminta synnytti uusia projektiehdotuksia.
Ammattikorkeakoulujen yhteistyönä syntyi työelämän, koulutuksen ja TKI-toiminnan yhdistäviä työpajakonsepteja sekä verkossa toteutettava koulutustapahtumakonsepti, jota ammattikorkeakoulut voivat jatkossa toteuttaa yhteistyönä.
Hanke kokosi artikkelin kohderyhmäalojen pandemiahaasteista sekä verkkojulkaisun, josta löytyy kuvaukset työpajatoteutuksista, opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia pandemia-ajan opinnoista, ideoita pelialan soveltamisesta eri alojen toimintaan sekä videoluentoja pelialan ansaintamalleista. Työpajatoteutusten parhaat käytännöt mallinnettiin ja konseptoitiin, jotta niitä on mahdollista käyttää jatkossa muun muassa ammattikorkeakoulujen toiminnassa. Hankkeesta julkaistiin blogikirjoituksia sekä kokooma-artikkeli LAB Design Annual Review -julkaisussa.