Projekti
Osaamismerkki-järjestelmän kehittäminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Rahoitusohjelma
Opettajan
osaaminen näkyväksi osaamismerkeillä: valtakunnallinen järjestelmä kehitteillä
Open merkit –verkostohanke vastaa
ammatillisen opettajan osaamisen tunnistamisen, tunnustamisen ja näkyväksi
tekemisen haasteeseen. Hankkeessa luodaan ja vakioidaan valtakunnallinen
osaamismerkkijärjestelmä. Tavoitteena on luoda osaamismerkistö, joka vastaa dynaamisesti
toimintaympäristön jatkuvaan muutokseen – eiväthän opettajankaan osaamisvaateet
pysy vuodesta toiseen ennallaan!
Tuotettava osaamismerkistö
sisältää osaamiskuvaukset ja kriteeristön osaamisen osoittamiseksi. Siten opettajalla
on mahdollisuus osoittaa niin työssä kuin vapaa-ajallakin saavutettua osaamista
ja sen kehittymistä näyttöön perustuen. Kriteeristö toimii samalla
opetushenkilöstön jatkuvan osaamisen kehittämisen kehikkona ja luo perustan
yhteiselle osaamispuheelle.
Hankkeen tavoitteet:
- luoda yhteinen
valtakunnallinen ammatillisen opettajan osaamisen osaamismerkkijärjestelmä - tuoda järjestelmä
osaksi opettajan osaamisen tunnistamista ja tunnustamista erityisesti
ammatillisessa koulutuksessa, opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa - lanseerata järjestelmä
oppilaitoksille ja opetusalan hallinnolle
Tulos
Valtakunnallinen
osaamisen osaamismerkkijärjestelmä ja toimintamalli on käytössä.
Osaamismerkkijärjestelmän
osat
- hallintamalli,
joka on sovellettavissa muillekin koulutussektoreille - rakenne ja
malli osaamismerkeille kriteereineen - laadunhallinta
eli osaamismerkkien kriteerien hallintaohje - pilotoitu ja
käyttöönotettu digiosaamismerkistö - graafinen
ohjeistus - yhteiset säännöt
merkistön laajentamista - yhteinen
verkostomainen toimintamalli - yhteinen
portaali valtakunnalliseen käyttöön - yhteiset
raamit resursseille, vastuunjaolle, arvioinnille ja ohjaukselle
Hyödyntäminen
Osaamismerkkijärjestelmää
ja osaamismerkkejä voidaan käyttää yhteismitallisesti osaamisen tunnistamiseen
ja tunnustamiseen erityisesti ammatillisessa koulutuksessa,
opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa. Mallia voidaan hyödyntää
muihinkin teemoihin ja koulutussektoreihin.
Kohderyhmä
- Ammatilliset
opettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja niiksi opiskelevat - Täydennyskoulutuksia
suorittaneet opettajat - Ammatilliset
opettajankouluttajat ja koulutuksen kehittäjät - Työpaikkaohjaajat
Toteuttajat
Valtakunnallista hanketta koordinoi Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen
opettajakorkeakoulu ja osatoteuttajina ovat mukana kaikki ammatilliset
opettajakorkeakoulut: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Jyväskylän
ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu.
Ruotsinkielisen koulutuksen osalta yhteistyötä tehdään Åbo Akademin ja
Yrkesakademin i Österbottenin kanssa.
Ohjausryhmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut
hankkeelle ohjausryhmän, jonka jäsenet ovat: Mika Tammilehto, OKM, Aija
Työtäri, OKM, Raija Meriläinen, OKM, Tomi Kytölä, OKM, Inkeri Toikka, OAJ,
Riikka Reina, AMKE, Petja Sairanen, Haaga-Helia, Satu Aksovaara, JAMK
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Kati Korento, OAMK Ammatillinen
opettajakorkeakoulu, Pirjo Jaakkola, TAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu ja Esa
Inget, HAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Toteutusaika
01.01.2018 - 31.12.2019
Rahoittaja
Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus
Lisätietoja
Satu Aksovaara (JAMK) Ammatillinen opettajakorkeakoulu, lehtori, [email protected]