Projekti
Opiskelukyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen korkeakouluissa
Rahoitusohjelma
Lyhenne
Projektityyppi
Vahvuusala
Toteutusaika
1.1.2017 - 31.12.2019
Yksikkö
Rahoitusohjelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)
Projektin kotisivu
Projektin kuvaus
OHO! -hanke kehitti korkeakoulujen Opiskelukykyä - Hyvinvointia - Osallisuutta.
Hankkeessa edistettiin opiskelijoiden opiskelukykyä ja hyvinvointia parantamalla heidän osallisuuden kokemustaan opiskeluyhteisössä.
OHO! -hanke oli opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotinen erityisavustushanke vuosille 2017 - 2019 korkeakoulutuksen kehittämiseksi.
Kehitystyötä tehtiin 11 korkeakoulun voimin, ja hanketta koordinoi Jyväskylän yliopisto.
OHO! -hankkeen tavoitteena oli edistää opiskelijan
- opiskelukykyä kehittämällä opiskelijalähtöisiä pedagogisia malleja tukemaan opintojen edistymistä sekä opiskelijoiden opintoihin ja korkeakouluyhteisöön kiinnittymistä.
- hyvinvointia luomalla kaikille korkeakouluille hyvinvointi-, motivaatio-, toimijuus- ja opiskelutaitomittaristoja sekä analytiikkatyövälineitä opiskelijoiden tukeen ja ohjaukseen sekä yhteisöllisen pedagogiikan kehittämiseen.
- osallisuutta kehittämällä yhtenäisen saavutettavuuskriteeristön sekä saavutettavuutta edistäviä pedagogisia työvälineitä.
Hankkeen 3 teema-aluetta:
- Hyvään alkuun
- Pedagogiikalla hyvinvointia
- Kaikkien korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu oli mukana Kaikkien korkeakoulu -teema-alueessa kehittämässä korkeakoulujen saavutettavuuskriteereitä.
Yhteyshenkilö Jamkissa:
Seija Eskola
Projektin tulokset
Korkeakoulujen saavutettavuuskriteeristö:
- Saavutettavuuskriteeristö on väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin ja kehittämiseen. Sen tavoitteena on tukea ja edistää korkeakoulun saavutettavuutta sekä varmistaa, että saavutettavuus toteutuu koulutusalasta, paikkakunnasta tai eri yksilöiden elämäntilanteista riippumatta.
- Kriteerien avulla edistetään erityisesti korkeakoulujen opiskelijavalintojen, oppimisen ja opiskelun sekä tuki- ja ohjauspalvelujen tasapuolisuutta, laatua ja saavutettavuutta. Tavoitteena on, että kriteeristö linkittyy olennaisena osana korkeakoulujen laadun arviointiin ja kehittämistoimintaan olemalla kiinteä osa korkeakoulun laatujärjestelmää.
- Saavutettavuuskriteeristö on konkreettinen työkalu korkeakoulujen saavutettavuuden edistämiseen sekä laadulliseen kehittämiseen. Kriteerit auttavat korkeakouluja tarkastelemaan saavutettavuutta ja esteettömyyttä kriittisesti sekä ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin saavutettavuuden edistämiseksi. Kriteerien avulla korkeakoulun on mahdollista löytää ne keskeiset teemat, joita kehittämällä sen saavutettavuutta voidaan parantaa.
Webinaareja ja koulutuksia:
OHO!-hanke toteutti webinaareja ja koulutuksia korkeakoulujen henkilöstölle ja niiden verkostoille.
Julkaisut:
Lisäksi on tuotettu julkaisuja ja materiaalia hankkeen teemoista.
OHO-opas julkaistiin 2020.
Lisäksi on tuotettu julkaisuja ja materiaalia hankkeen teemoista.
OHO-opas julkaistiin 2020.
Lisätietoja:
Seija Eskola
Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358406214680