Projekti

Muutosmatkailu - Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla

Rahoitusohjelma

Lyhenne
MuMa_BF
Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Matkailun vahvuusala
Toteutusaika
1.3.2023 - 31.12.2024
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Rahoitusohjelma
Business Finland
Projektin kuvaus

Muutos on elämyksen syvin taso, täysin ainutlaatuinen ja ikimuistoinen kokemus, joka muuttaa ihmistä kohti parempaa. Mielenpainuvan matkailuelämyksen lähtökohta on yleensä muutos, vaikka pienikin. Suomessa on kuitenkin vielä vähän puhuttu näistä mieleenpainuvista ihmistä muuttavista elämyksistä, siitä miten ne syntyvät ja miten niillä voidaan luoda yritystoiminnasta entistä kannattavampaa ja ympärivuotista. Hankkeessa luotiin ymmärrys ja toimintamalli tällaisten elämysten mahdollistamiseksi.

Hankkeen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä muutoselämysten liiketoiminnallisista mahdollisuuksista matkailualalla. Hankkeen tarkoituksena oli ymmärtää, miten yritysten ja yhteisön kestävyyttä (taloudellista, sosiokulttuurista ja ekologista) voidaan edistää rakentamalla muutosmatkailupalvelut asiakkaan elämyspolun näkökulmasta huomioiden digitaalisuuden mahdollisuudet palveluprosesseissa ja tutkimuksessa. Hankkeen tuloksena luotiin
matkailuyrityksille työkaluja kestävyyteen – ja digitaalisuuteen – perustuvien muutoselämysten kehittämiselle ja muutosprosessille.

Hankkeessa toimenpiteiden avulla vastattiin seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaiset asiat mahdollistavat muutosmatkailuelämyksen asiakkaalle ja millainen kysyntäpotentiaali muutosmatkailuelämyksillä on eri kohdemarkkinoilla?
  • Minkälainen on suomalaisten muutosmatkailuelämysten nykytila ja miten muutosmatkailun merkitys on sisäistetty yritysten ja matkailutoimialan sisällä?
  • Millaisilla resursseilla voidaan mahdollistaa kestävyyttä ja digitaalisuutta hyödyntävät ja yrityksille ja asiakkaille lisäarvoa tuottavat muutosmatkailuelämykset?
  • Minkälaisia mahdollisuuksia muutosmatkailuun perustuvilla elämyksillä on yritysten liiketoimintaan ympärivuotisuuden, digitaalisuuden, kestävyyden ja uusien asiakasryhmien näkökulmasta?

Hanketta koordinoi LAB ammattikorkeakoulu. Partnereina toimivat  UEF ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Hanke on päättynyt 31.12.2024.

Jamkin projektipäällikkö Sari Minkkinen

Lisätietoja hankkeen hallinnoijan LAB hankkeen kotisivuilta.

Projektin tulokset

Asiakasymmärryksen lisääminen muutosmatkailusta:

Toteutettiin pitkittäistutkimus, joka selvitti, mitkä tekijät mahdollistavat asiakkaan muutosmatkailuelämyksen syntymisen. Haastatteluja ja havainnointia tehtiin 94 asiakkaan osalta neljässä eri yrityksessä.
Muutosmatkailuelämyksen vaikutuksia analysoitiin myös digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta, ja löydöksiä sovellettiin markkinoinnin tehostamiseen.
Kyselytutkimuksilla kartoitettiin muutosmatkailun kysyntää Suomessa ja Saksassa, mikä avasi ymmärrystä eri markkinoiden kiinnostuksesta ja maksuhalukkuudesta.

Muutosmatkailupalveluiden kehittäminen yrityksille:
Palvelumuotoiluprosessien avulla kehitettiin neljän yrityksen palveluita muutoskokemuksia tukeviksi. Esimerkkinä saunaelämys, jossa luotiin kulttuurisia ja luonnonläheisiä kokemuksia kansainvälisille asiakkaille.
A/B-testauksilla analysoitiin, millaiset markkinointimateriaalit ja palvelusisällöt vetoavat parhaiten kohdeyleisöön.

Muutosmatkailun liiketoimintapotentiaali:
Muutosmatkailu todettiin houkuttelevaksi ja lisäarvoa tuottavaksi konseptiksi, erityisesti luonnon ja paikalliskulttuurin teemojen osalta. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan korkeampaa hintaa merkityksellisistä elämyksistä.

Koulutus- ja tukimateriaalit:

Kehitettiin digitaalinen työkalupakki muutosmatkailupalveluiden kehittämiseksi, joka sisältää koulutusmateriaaleja ja konkreettisia vinkkejä yrityksille.

Julkaisut ja levittäminen:

Hanke tuotti 9 tutkimusartikkelia tai -raporttia, useita konferenssiesityksiä sekä blogi- ja uutistekstejä. Tuloksia esiteltiin laajasti kotimaisissa ja kansainvälisissä tapahtumissa.

Haasteet ja opit:

Haasteina olivat mm. yritysrahoituksen epävarmuus ja osallistujien rekrytointi tutkimuksiin. Näistä huolimatta hanke onnistui saavuttamaan tavoitteensa ja loi vahvan pohjan tulevalle kehitykselle.
Tämä hanke lisäsi merkittävästi ymmärrystä muutosmatkailun mahdollisuuksista ja tukee matkailualan kehitystä erityisesti vastuullisuuden ja hyvinvoinnin näkökulmista.

Koulutus- ja tukimateriaalit

Kehitettiin digitaalinen työkalupakki muutosmatkailupalveluiden kehittämiseksi, joka sisältää koulutusmateriaaleja ja konkreettisia vinkkejä yrityksille. Työkalupakki on kaikkien käytettävissä kirjautumalla LABin sivuille.

Hanketoimijoiden projektisivut

Linkit hanketoimijoiden projektisivuille.

Uutiset

Elli Vento || LAB News 5.9.2024: Muutosmatkailu-hankkeen tutkimustoimenpiteet käynnistyneet.

Elli Vento || LAB News 18.11.2024: Muutosmatkailu-hankkeen asiakastutkimuksen tulokset yllättivät tutkijan

Visit Finland || Visit Finland Ajankohtaista 15.1.2025: Muutosmatkailu avaa uusia mahdollisuuksia

Blogitekstit

Johanna Heinonen 29.5.2023 || LAB Pro: Kilpailukykyä muutosmatkailulla ja sen tutkimuksella

Johanna Heinonen 15.6.2023 || LAB Focus: Muutosmatkailun elämyksellisyys esiin viestinnän avulla

LAB viestintä 21.6.2023 || LAB Verkkosivut / Tarinat: Kestävä näkökulma maailmaan – Muutosmatkailu muuttaa matkailijaa ja matkailualaa

Maria Murto 9.1.2024 || LAB Focus: Katse kohti muutosmatkailua

Riitta Koivisto 29.2.2024 || Jamk Arena: Matkailutrendinä muutosmatkailu

Maria Murto, Kati Varis ja Henri Karppinen 3.6.2024 || LAB Focus: Terveisiä matkailututkimuksen ytimestä!

Kati Varis, Henri Karppinen ja Maria Murto 26.8.2024 || LAB Focus: Merkityksellisiä matkailukokemuksia etsimässä

Maria Murto 7.11.2024 || LAB Focus: Elä kuin paikallinen ja saatat muuttua. 

Maria Murto ja Riitta Koivisto 18.12.2024 || LAB Focus: Tiedätkö, mikä toimii? A/B-testaus vie arvailun romukoppaan.

Minna Tunkkari-Eskelinen ja Susanna Nuijanmaa || Jamk Arena: Matkailualan uudistaminen edellyttää tietoista muutosmatkailuajattelua.

Raportit

Murto, M., Varis, K. & Karppinen, H. (2024). Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin. Luettavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/874706

Varis, K., Murto, M., Karppinen, H., Konu, H., Pasanen, K., Vento, E., Tunkkari-Eskelinen, M., Nuijanmaa, S., Koivisto, R., Blinnikka, P. & Minkkinen, S. (2024). Muutosmatkailun liiketoiminnallinen potentiaali suomen matkailualalle -katsaus. Luettavissa: https://uefconnect.uef.fi/wp-content/uploads/2024/12/Muutosmatkailun-liiketoiminnallinen-potentiaali-Suomen-matkailualalle_final-3.pdf

Blinnikka, P., Koivisto, R., Minkkinen, S., Tunkkari-Eskelinen, M. & Vento, E. (2023).

Muutosmatkailu ilmiönä ja osana matkailualaa: Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeessa toteutettu nykytila-analyysi

Luettavissa: Muutosmatkailu - Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla | Jamk 

Julkaisut ja artikkelit

Julkaistut tai julkaisuun hyväksytyt vertaisarvioidut artikkelit

Heinonen, J., Myburgh, J. & Murto, M. (2024). Transformative Communication on Webpages from the Eudaimonic Perspective. Teoksessa Berezina, K., Nixon, L. & Tuomi, A. (toim.), Information and Communication Technologies in Tourism 2024. Springer. Luettavissa: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-58839-6_22 

Johansen, K. & Konu, H. (2025). Designing Transformative Wellbeing Tourism Experiences for Japanese Tourists to Finland. Teoksessa R. Tiwari, C. Khoo & T. Lee (toim.), Wellbeing and Wellness Tourism: Exploring Emerging Trends, Challenges, and Opportunities, Channel View Publications (hyväksytty julkaistavaksi). 

Johansen, K. & Konu, H. (tulossa). Designing Transformative Nature-Based Wellbeing Tourism Experiences: A Case Study from the Finnish Lakeland Region. Tourism Recreation Research. https://doi.org/10.1080/02508281.2024.2443983

Murto, M., Ahlstén, M. & Vento, E. (2025). Digital tourism marketing as a potential catalyst for transformative experiences. Teoksessa Information and Communication Technologies in Tourism 2025. Springer. (hyväksytty julkaistavaksi).

Arviointiin lähetetyt vertaisarvioidut artikkelit (prosessissa)

Vento, E., Konu, H., Koivisto, R. & Tunkkari-Eskelinen, M. (xxxx). Transformative outcomes of facilitator delivering transformative tourism experiences. Lähetetty arviotavaksi kansainväliseen matkailualan tieteelliseen lehteen syyskuussa 2024. 

Pasanen, K., Konu, H. & Vento, E. (xxxx). Muutosmatkailutuotteiden kysyntäpotentiaali Suomessa kahden markkina-alueen näkökulmasta. Lähetetty arviotavaksi suomenkieliseen tieteelliseen lehteen marraskuussa 2024.

Karppinen, H. & Pasanen, K. (xxxx). Driving Transformation: Increasing Customers’ Willingness to Pay in Transformative Travel Services. Lähetetty arviotavaksi kansainväliseen konferenssiin marraskuussa 2024. Paperista jalostetaan journal-artikkeli konferenssin jälkeen.

Karppinen, H. & Murto, M. (xxxx). Assessing the role of digital marketing in triggering transformative emotions: A Design Science approach. Viimeistelyssä Journal of Design Researchiin.

Muut julkaisut

Nuijanmaa, S. & Koivisto, R. (2024). Muutosmatkailusta arvoa asiakkaalle ja yritykselle. Vitriini, joulukuu 2024. Luettavissa: https://www.vitriini.fi/ilmio/muutosmatkailusta-arvoa-asiakkaalle-ja-yritykselle.html

Opinnäytetyöt

Murto, M. (2024). Äänet ja musiikki tunteiden aiheuttajana digitaalisissa matkailumarkkinointimateriaaleissa – kokeellinen tutkimus. Pro Gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto, kauppatieteiden laitos. Luettavissa: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/32429

Myburgh, J. (2024). The impact of eudaimonic communication strategies in creating transformative tourism experiences. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Luettavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/820836 

Esiintymiset

Esiintymiset kotimaisissa ja kansainvälisissä konferensseissa

The 55th TRC Meeting, Puola, 22.4.2023 (UEF): Hankkeen ja sen tutkimusten esittely (Konu, UEF).

5th International Congress on Forests and Its Potential for Health (ICFPH), Slovenia, 19.9.2023 – Keynote puheenvuoro: Prerequisites of service providers to facilitate transformative tourism experiences in nature-based tourism context (Konu, UEF).

31st Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research, Ruotsi, 19.9.2023 – Esitys: Transformative Tourism Experiences Conceptualization for Enhanced Business Opportunities (Vento, UEF).

3rd International Conference for Sustainable Resource Society ICS23, Kuopio, 3.11.2023 –Esitys: The transformative potential of water-based tourism experience (Vento, UEF).

ENTER 2024, Turkki, 17.1.2024 – Esitys: Transformative Communication on Webpages from the Eudaimonic Perspective (Heinonen, LAB)

Suomen matkailututkimuksen seuran juhlasymposium, Helsinki, 22.5.20254 – Esitys: What kind of tourism service leads to a transformative tourism experience? (Pasanen & Konu, UEF).

Suomen matkailututkimuksen seuran juhlasymposium, Helsinki, 22.5.20254 – Esitys: Digitaalinen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin: monimentelmällinen tutkimus asiakkaiden tunteista ja reaktioista (Murto, Varis & Karppinen, LAB).

Suomen matkailututkimuksen seuran juhlasymposium, Helsinki, 23.5.20254 – Esitys: The potential of transformative tourism for tourism businesses (Pasanen, UEF).

The 32nd Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research, Norja, 18.-20.9.2024 – Esitys: Transformative potential of regular tourism experiences (Vento, UEF).

The 32nd Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research, Norja, 18.-20.9.2024: Ehdottettu konferenssiin sessiota ‘Rethinking Tourism: A Journey towards Transformation and Regeneration’, joka hyväksyttiin. Session puheenjohtaminen (Tunkkari-Eskelinen, Jamk & Vento, UEF).

Näiden konferenssiesiintymisten lisäksi hankkeen pohjalta on kirjoitettu kaksi konferenssipaperia, joista 

  • toinen on hyväksytty ENTER 2025 konferenssiin, joka järjestetään helmikuussa 2025 Puolassa. Tämän artikkelin otsikko on Digital tourism marketing as a potential catalyst for transformative experiences (Murto, LAB & Vento, UEF).
  • toinen odottaa konferenssiorganisaation vertaisarvioinnin kommentteja. Paperia on ehdotettu huhtikuussa 2025 Jyväkylässä järjestettävään 8th ICTR-konferenssiin. Artikkelin otsikko on Driving Transformation: Increasing Customers’ Willingness to Pay in Transformative Travel Services (Karppinen, LAB & Pasanen, UEF).

Esiintymiset muissa tilaisuuksissa

World Tourism Day celebration with the Finnish Society for Tourism Research, webinaari (Zoom), 27.9.2023 (Konu, UEF): Keynote puheenvuoro otsikolla Transformative nature tourism experiences.

Matka 2024 – Tutkimuksella tulosta seminaari, Helsinki, 18.1.2024 (Vento, UEF): Millainen matkailupalvelu mahdollistaa muutoskokemuksen syntymisen? 

Matka 2024 – Ohjelmanumero muutosmatkailuun liittyen, 19.1.2024 (Pasanen & Vento, UEF yhdessä SaimaaLife hankeyrityksen kanssa): Nouseva matkailutrendi: muutosmatkailu.

Matka 2024 – Puheenvuoro osana vastuullisuuskilpailu -ohjelmaa, 18.1.2024 (Blinnikka & Koivisto, Jamk): Vastuullisuuden ulottuvuudet muutoselämyksen mahdollistajana.

Vastuullisen matkailun intensive webinar week, 22.3.2024 – Puheenvuoro: Concepts of Regenerative tourism & Transformative tourism (Vento, UEF).

Kilpailukykyä ja vaikuttavuutta muutoksen voimalla webinaari, 27.3.2024 – Puheenvuoro: Muistijäljestä ostopäätökseen? Erilaisten muutosmatkailuelämysten digitaalisten materiaalien vaikutukset ja tutkimustulosten hyödynnettävyys yrityksissä (Heinonen, LAB).

Museokortin etäaamukahvit, 11.4.2024 - Puheenvuoro muutosmatkailusta (Koivisto, Jamk).

Tampereen ammattikorkeakoulu, 1.10.2024 – Vierailijaluento muutosmatkailuun liittyen opiskelijoille (Vento, UEF). 

Suomen valtakunnalliset opaskoulutuspäivät, 16.11.2024 – Puheenvuoro: Muutoksen mahdollistaminen opastuksessa (Koivisto & Nuijanmaa, Jamk).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Asiakkaan muutoskokemukset ja muutoskokemusten triggerit (Vento, UEF). 

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Muutosmatkailun kysyntäpotentiaali (Pasanen, UEF).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Palvelumuotoiluprosessikokemus (Nuijanmaa, Jamk yhdessä hankeyrityksen kanssa).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Muutosmatkailuelämysten markkinointi käytännössä (Murto & Karppinen, LAB).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Muutosmatkailun työkalupakki (Varis, LAB).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari, 10.12.2024 – Esitys: Yhteenveto (Konu, UEF).

TEM matkailufoorumi 13.12.2024 – Puheenvuoro: Katsaus Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeen tuloksiin (Konu, UEF).

Järjestetyt tilaisuudet

Työpaja hankkeen toimijoille: Aivotutkimus & Behavior change (online), 21.2.2024 (Jamk). 

Webinaari: Kilpailukykyä ja vaikuttavuutta muutoksen voimalla, 27.3.2024 (UEF & LAB). Paikalla 16 osallistujaa. 

Työpaja hankkeen toimijoille: Työkalupakin testiversion esittely- / palautetyöpaja osallistujayrityksille (online), 5.12.2024 (LAB).

Muutosmatkailun tutkimushankkeen päätösseminaari (online ja onsite Lahdessa), 10.12.2024. Tapahtumaan ilmoittautuneita 110.

Palvelumuotoilutyöpajat osallistujayrityksille