Projekti

Improved pedagogical capacity of TVET in Kenya Project - Kenia GIZ

Rahoitusohjelma

Lyhenne
GIZ KE
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
5.12.2023 - 30.11.2025
Rahoitusohjelma
Muu EU-rahoitus
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet
Projektin kuvaus

Projektin tavoitteena on vahvistaa kenialaisten ammatillista koulutusta tarjoavien oppilaitosten osaamista työelämälähtöisessä ja uusia teknologioita hyödyntävässä koulutuksessa. Projekti starttaa oppilaitosten olemassa olevan  osaamisen kartoittamisella ja tarveanalyysilla. Näiden toimenpiteiden pohjalta rakennetaan yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa 9 kuukauden mittainen ammatillinen kehittämisohjelma, joka sisältää käytänteiden, työkalujen ja ideoiden jakamista, tiimien ja yksittäisten henkilöiden valmentamista, reflektointia, uusien pedagogisten käytänteiden ja innovaatioiden yhteiskehittämistä, fasilitointia ja jakamista. Ohjelmaan on tavoitteena saada 30 osallistujaa kenialaisidta ammatillisista oppilaitoksista.


Projekti toteutetaan oppimisprosessina, jonka tavoitteena on luoda konkreetteja pedagogisia käytänteitä ja ratkaisuja hyödyttämään ja tukemaan kenialaista ammatillista koulutusta myös projektin päättymisen jälkeen.

Lisätietoja: lehtori Seija Koskela, Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu, [email protected]

Projekti päättyy huhtikuussa 2025, jolloin pidetään seminaaritilaisuus suuremmalle yleisölle (oppilaitosten johto, suurlähetystö, rahoittajan edustajat ja toivottavasti myös ministerön edustajat). Silloin esitellään, mitä kehittämisprojekteissa on saatu aikaan ja miten kehittämistöitä voitaisiin hyödyntää laajemminkin ammatillisten oppilaitosten arjessa.


Projektin tulokset

Kun projekti on ollut käynnissä 9 kuukautta, on se edennyt suunnitelman mukaisesti. 

Kolmen Nairobissa toteutetun koulutustyöpajan aikana osallistujat ovat saaneet tietoa suomalaisesta työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja siihen liittyvistä käytänteistä, digitaalisista oppimisympäristöistä ja oppijalähtöisestä pedagogisesta ajattelusta. Muun muassa tätä tietoa hyödyntäen he ovat kehittäneet omien oppilaitostensa käytäntöjä ja menetelmiä. Esimerkkeinä mainittakoon seuraavat:
  • Bringing industry to institution (simulation)
  • Project based learning
  • Creating a policy tool for dual TVET
  • E-portfolio development.

Päivitetty 11.12.2024.

Uutinen

Jamk kehittää ammatillisten opettajien osaamista Keniassa – suomalaisiin käytäntöihin tutustuttiin vierailulla tammikuussa

Jamkin toteuttama Youth Employment and TVET in Kenya -ohjelmaan kuuluva kehittämistyö vahvistaa ammatillisten opettajien osaamista, ammatillisen koulutuksen työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja yhteistyötä työelämän kanssa.