Projekti

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit/ Physically active academic lessons

Rahoitusohjelma

Lyhenne
PAAL
Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.9.2023 - 31.8.2027
Yksikkö
Hyvinvointi
Rahoitusohjelma
Suomen Akatemia
Projektin kuvaus
Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimuksessa selvitetään, miten oppitunnin yhteyteen lisätty liikkuminen vaikuttaa oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja opiskeluun kiinnittymiseen. Tutkimus on Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesin ja Oulun yliopiston yhteinen konsortiohanke. Nelivuotiseen tutkimukseen on myönnetty rahoitus Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnalta.

Monialainen tutkimushanke lisää ymmärrystä opettajien ja oppilaiden kokemuksista ja kiinnittymisestä fyysisesti aktiivisilla lukuaineiden oppitunneilla lukiossa. Tutkimuksessa selvitetään myös fyysisesti aktiivisten oppituntien välittömiä vaikutuksia oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja tilannekohtaiseen kiinnittymiseen. Tulosten pohjalta luodaan suosituksia opettajille ja opettajankouluttajille fyysisistä käytänteistä opetustilanteisiin erityisesti luokkahuoneissa oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

https://www.jamk.fi/fi/projekti/fyysisesti-aktiiviset-oppitunnit-lukiossa

Lisätietoja:
Tuija Tammelin, johtava tutkija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Heidi Syväoja, vanhempi tutkija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Sähköposti: