Projekti

FUDIX - Future Digiexperts

Rahoitusohjelma

Lyhenne
FUDIX
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.3.2021 - 31.8.2023
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
Projektin kuvaus
FUDIX-projekti uudisti digimarkkinoinnin opetusta ja tuoden jatkossa opiskelijoille entistä paremmat työelämätaidot alan työtehtäviin. Digitaalinen markkinointi uudistuu nopealla rytmillä, samoin alan osaamisvaatimukset. Digimarkkinoija on moniosaaja, joka ymmärtää liiketoimintaa, hyödyntää teknologiaa ja toimii tiiviisti yhteistyössä myynnin kanssa organisaatioiden toiminnan ja kasvun vahvistamiseksi. Projektin tavoitteena oli varmistaa, että yritykset saavat tulevaisuudessa riveihinsä kyvykkäitä digimarkkinoinnin osaajia.

Digimarkkinoinnin opetuksen haasteena on ollut teorialähtöisyys ja soveltuvien oppimisympäristöjen puute.  FUDIX-projektissa syntyi uudenlainen digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristön konsepti, jota kehitetiin yhteistyössä asiantuntijoista koostuvan verkoston kanssa. Projekti käynnistyi laajalla selvityksellä, jossa kartoitetiin digitaalisen markkinoinnin opetustapoja niin Suomen kuin Euroopan korkeakouluissa. Uudenlaisia opetusmenetelmiä kokeiltiinn ja pilotoitiin pienimuotoisesti yhdessä opiskelijoiden kanssa. 

Uudenlainen opetuksen malli ja digitaalinen oppimisympäristö tuovat opiskelijoille entistä paremmat valmiudet siirtyä heti valmistuttuaan digimarkkinoinnin työtehtäviin. Projekti mahdollistaa sen, että opiskelijat pääsevät kehittämään tärkeitä ammatillisia digimarkkinoinnin taitoja. 

FUDIX – Future Digiexperts tarjoaa  
- Tutkimustietoa digitaalisen markkinoinnin opetusmenetelmistä Suomessa ja Euroopassa
- Ymmärrystä organisaatioiden digimarkkinoinnin osaamistarpeista
- Kokemusta opetuksen pilottikokeiluista opiskelijoiden kanssa
- Asiantuntijoista koostuvan yhteistyöverkoston oppilaitosten ja yritysten välillä
- Opetusta uudistavan digitaalisen markkinoinnin opetusympäristön konseptin
- Digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristö tukee työssä olevien osaamisen kehittymistä 

Lisätiedot: 
https://www.jamk.fi/fi/Tutkimus-ja-kehitys/projektit/fudix/tietoa-projektista/

Projektin tulokset

Fudix- hankkeessa kartoitettiin parhaimpia digitaalisen markkinoinnin opetusmalleja Suomesta ja maailmalta. Tämän jälkeen rakennettiin pk- yrityksestä sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayrityksistä sekä oppilaitoksista koostuva yhteistyöverkosto. Yhteistyössä heidän kanssaan syntyi digitaalisen markkinoinnin oppimisympäristökonsepti. 


Konseptissa kokemuksellinen oppiminen on tiivis osa opiskelijan arkea, teoriaopiskelun rinnalla. Malli reagoi digimarkkinoinnin nopeaan muutokseen, sillä opetussisältöä voidaan muuttaa tarpeen mukaisesti. Jatkossa yritykset osaltaan ovat vaikuttamassa opetuksen sisältöihin. Myös opettajan työ helpottuu, kun opetukseen tulee tukea digimarkkinoinnin asiantuntijaverkostolta. Pk- yritykset työllistävät opiskelijoita, tarjoavat kursseille harjoitustehtäviä ja oikeaa dataa sekä harjoittlupaikkoja. Hankkeessa kehiteyn konseptin seurauksena opiskelijoiden osaaminen paranee ja mahdollistaa pk- yritysten digitaalisen markkinoinnin kehittymisen jo eri tavoin toteutettavan opisekelijayhteistyön kautta. Kun osaavampaa työvoimaa on tarjolla yrityskentään, yritysten kilpailukyky globaaleilla markkinoilla paranee. Hankkeen laajamittaisemmat vaikutukset yritysten toiminnassa alkavat näkymään pääsääntöisesti vasta hankeen päättymisen jälkeen.