Projekti

E-urheilulla yhteisöllisyyttä ja liiketoimintaa (eLämää)

Lyhenne
eLämää
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.8.2019 - 31.8.2021
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Rahoitusohjelma
Kansallinen maakunnan kehittämisrahasto
Projektin kuvaus
E-urheilulla yhteisöllisyyttä ja liiketoimintaa (eLämää) -hankkeen tarkoituksena on luoda Keski- Suomeen e-urheiluyhteisön valmennuksen ja toiminnan keskus, jota hyödynnetään yhteisön, uuden osaamisen, joukkue- ja seuratoiminnan, koulutus- ja urheilijapolkujen sekä liiketoiminnan kehittämisessä Keski-Suomessa.

eLämää-hankkeessa pilotoidaan ja konseptoidaan e-urheiluun keskeisesti liittyviä ilmiöitä kuten:
- Peli- ja hyvinvointivalmennusta
- Koulutus- ja urheilupolkujen rakentamista
- E-urheiluyhteisön rakentumista
- E-urheilua nuorisotyön välineenä
- Keinoja ja välineitä pelikasvatukseen vanhemmille, seuroille ja valmentajille

Hankkeen toteutusaika: 1.8.2019-31.8.2021
Rahoittaja: Keski-Suomen liitto (Keski-Suomen kehittämisrahasto)

Toteuttajat: JAMK, Jyväskylän yliopisto, Humak ja Gradia
Tukijat ja yhteistyökumppanit: Jyväskylän kaupunki, Paytrail, JYP, Jyväskylän energia, Jyväskylän eSports-seura ry, Jyväskylän Urheiluakatemia, Peliosuuskunta EXPA

Hankkeen kokonaisbudjetti: 175 000€, josta rahoittajan (Keski-Suomen liitto) tuki 77 500€.

Lisätietoja: Tuomas Rauhansalo, projektiasiantuntija, 050 597 5473

Projektin tulokset

eLämää-hankkeen tulokset syksyn 2019 aikana:
- Rakennettiin fasiliteetit kilpapelaamiselle Rajakadun pääkampukselle; Game Pit (JAMKin investoinnit)
- Game Pitiä esiteltiin noin 100 yritysedustajalle JAMK for Business -päivässä lokakuussa
- Hankkeen kick-off järjestettiin lokakuussa 2019. Toteutuksessa mukana Humak, Yliopisto ja Gradia
- JAMKin esports-edustusjoukkue JamkGO voitti korkeakouluopiskelijoiden Suomen mestaruuden Insomnia-lanitapahtumassa lokakuussa 2019 (peli: CS:GO)
- 5 viikon valmennusjakso kolmessa eri pelissä/lajissa: Fortnite, Overwatch ja CS:GO
- Valmennuksiin osallistui 31/34 osallistujaa
- Opiskelijoita osallistui hankkeen toimenpiteisiin yhteensä 18 (JAMK, Humak ja Gradia)
- Opintopisteitä kertyi esports-teemaan liittyen ja hankkeen toimeksiantoina yht. 30op / syksy 2019 (JAMK)

eLämää-hankeen tulokset vuoden 2020 aikana:
- JAMKin rakentama GamePit -tila ja valmennustoiminta siirrettiin Jyväskylän Digi & Game Centeriin, Matarankatu 2
- Hankkeen maksuttomiin pelivalmennuksiin osallistunut yhteensä 107 henkilöä, 82% Jyväskylästä ja lähialueilta
- 209 täytettyä pelivalmennuspaikkaa
- Syksyllä 2020 toteutettu 1. valmentajien valmennus -jakso
- Marraskuussa JAMKin Hakijan päivässä e-urheilutoiminnan ja hankkeen virtuaaliständi, kävijöitä yli 750
- Koronasta johtuen kaikki vuoden 2020 tapahtumat peruttu
- Hanke saanut jatkoaikaa 31.8.2021 asti
- Sekä Jyväskylän yliopisto, että JAMK tekevät tutkimuskokonaisuuksia hankkeesta - tulokset julkistetaan vuoden 2021 puolella

Päivittänyt: Tuomas Rauhansalo 30.11.2020