Liikkuvaa matikkaa

Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksessa selvitettiin, miten liikkumista kannattaa lisätä koulupäivään oppimisen näkökulmasta.

Lapsi juoksee rappusia ylöspäin.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten liikkumista sisältävä matematiikan oppitunti vaikuttaa lasten oppimistuloksiin, kognitiivisiin toimintoihin, viihtyvyyteen, motivaatioon ja motorisiin taitoihin. Tutkimuksessa selvitettiin myös liikkumisen ja oppimisen yhteyttä selittäviä tekijöitä.

Tutkimus tuotti opetuksessa hyödynnettävää tietoa liikkeen lisäämisestä oppitunneille. Tulokset on koottu yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön.

Tutkimuksessa verrattiin kolmen erilaisen matematiikan oppitunnin vaikutuksia:

  1. Liikkumista sisältävä matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen sisälsi matematiikan oppimistavoitteen.
  2. Matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen tauotti oppituntia.
  3. Tyypillinen matematiikan oppitunti, johon ei lisätty liikkumista.

Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksen tuloksia

  • Liikkumista sisältävät matematiikan oppitunnit lisäsivät opettajien ja oppilaiden kokemusten mukaan oppilaiden tunneperäistä ja sosiaalista oppimiseen kiinnittymistä matematiikan oppitunneilla. 
  • Matematiikan oppimistulokset parantuivat yhtä paljon liikkuvissa ryhmissä kuin vertailuryhmässä, vaikka liikkumista oli sisällytetty oppituntiin melko paljon: 45 minuutin matematiikan oppitunnista käytettiin 20 minuuttia matematiikan oppimiseen liikkuen tai 10 minuuttia taukojumppaan. 
  • Liikkumista sisältävien matematiikan oppituntien vaikutukset oppimiseen liittyviin tunteiseen ja asenteisiin riippuivat oppijan motorisista taidoista. Tutkimustulosten perusteella on tärkeää eriyttää liikkumista sisältäviä tehtäviä myös motorisen taitotason näkökulmasta oppitunneilla. 
  • Hyvä motoristen taitojen hallinta ja hyvä lihaskunto tukevat työmuistin toimintaa ja sitä kautta matematiikan oppimista.

Materiaalit opettajille

Liikkuvaa matikkaa -hankkeen tulokset on koottu yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön. Molemmissa oppaissa otetaan huomioon motorinen taitotaso ja annetaan ohjeita helpottamaan tai vaikeuttamaan harjoiteitta.

Uutinen

Matikkaintoa vai matikka-ahdistusta? Motorinen taitotaso vaikuttaa oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin

Matematiikan oppimista voi motivoida lisäämällä oppitunteihin liikkumista. Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksen tuoreimpana tuloksena on havaittu, että motorinen taitotaso vaikuttaa oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin.

Yhteistyössä

  • Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja kasvatustieteiden laitos
  • Northeastern University / Department of Psychology and Department of Health Sciences
  • Niilo Mäki -instituutti
  • Liikkuva koulu -ohjelma

 

Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Aikataulu 2017–2020

Lisätietoja tutkimuksesta

Tuija Tammelin

Johtava tutkija, liikunnan ja terveyden tutkimus, Principal Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400247998

Heidi Syväoja

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400248133

Piritta Asunta

Johtava asiantuntija, Chief Specialist
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358505765212

Liikkumiseen ja oppimiseen liittyviä Likesin tutkimuksia