Liikkuvaa matikkaa
Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksessa selvitettiin, miten liikkumista kannattaa lisätä koulupäivään oppimisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten liikkumista sisältävä matematiikan oppitunti vaikuttaa lasten oppimistuloksiin, kognitiivisiin toimintoihin, viihtyvyyteen, motivaatioon ja motorisiin taitoihin. Tutkimuksessa selvitettiin myös liikkumisen ja oppimisen yhteyttä selittäviä tekijöitä.
Tutkimus tuotti opetuksessa hyödynnettävää tietoa liikkeen lisäämisestä oppitunneille. Tulokset on koottu yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön.
Tutkimuksessa verrattiin kolmen erilaisen matematiikan oppitunnin vaikutuksia:
- Liikkumista sisältävä matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen sisälsi matematiikan oppimistavoitteen.
- Matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen tauotti oppituntia.
- Tyypillinen matematiikan oppitunti, johon ei lisätty liikkumista.
Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksen tuloksia
- Liikkumista sisältävät matematiikan oppitunnit lisäsivät opettajien ja oppilaiden kokemusten mukaan oppilaiden tunneperäistä ja sosiaalista oppimiseen kiinnittymistä matematiikan oppitunneilla.
- Matematiikan oppimistulokset parantuivat yhtä paljon liikkuvissa ryhmissä kuin vertailuryhmässä, vaikka liikkumista oli sisällytetty oppituntiin melko paljon: 45 minuutin matematiikan oppitunnista käytettiin 20 minuuttia matematiikan oppimiseen liikkuen tai 10 minuuttia taukojumppaan.
- Liikkumista sisältävien matematiikan oppituntien vaikutukset oppimiseen liittyviin tunteiseen ja asenteisiin riippuivat oppijan motorisista taidoista. Tutkimustulosten perusteella on tärkeää eriyttää liikkumista sisältäviä tehtäviä myös motorisen taitotason näkökulmasta oppitunneilla.
- Hyvä motoristen taitojen hallinta ja hyvä lihaskunto tukevat työmuistin toimintaa ja sitä kautta matematiikan oppimista.
Materiaalit opettajille
Liikkuvaa matikkaa -hankkeen tulokset on koottu yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön. Molemmissa oppaissa otetaan huomioon motorinen taitotaso ja annetaan ohjeita helpottamaan tai vaikeuttamaan harjoiteitta.
Lue lisää
- Effects of physically active maths lessons on children's maths performance and maths-related affective factors: Multi-arm cluster randomized controlled trial (5.5.2024)
- Väitöstutkimus: oppitunneille lisätty liikunta parantaa koululaisten hyvinvointia ja vaikuttaa suotuisasti oppimiseen, vaikkei sillä ollutkaan oppimistuloksiin vaikutusta. KM Sirpa Sneckin väitöstilaisuus Oulun yliopistossa 4.11.2022.
- TiKI-talk-blogi: Liikkumalla oppiminen – keino motivoida ja sitouttaa lapsia ja nuoria oppimaan (12.8.2022)
- Hyvä motoristen taitojen hallinta ja hyvä lihaskunto tukevat työmuistia ja matematiikan osaamista (12.10.2021)
- Matematiikan opiskelu liikkuen oli innostavaa ja tavallista rennompaa (15.5.2021)
Uutinen
Matikkaintoa vai matikka-ahdistusta? Motorinen taitotaso vaikuttaa oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin
Yhteistyössä
- Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja kasvatustieteiden laitos
- Northeastern University / Department of Psychology and Department of Health Sciences
- Niilo Mäki -instituutti
- Liikkuva koulu -ohjelma
Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Aikataulu 2017–2020