Yrittäjäosaaminen

Yrittäjäosaaminen karttuu kaiken aikaa. Älä siis hätäile, vaikka olisit ihan alussa yrittäjyyssuunnitelmissasi ja uusien omaksuttavien asioiden määrä tuntuisi jättimäiseltä. 

Tämän sivun materiaalit ovat kaikkien yrittäjyydestä kiinnostuneiden sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan ammattilaisten, samoin kuin opiskelijoiden, opettajien, kouluttajien ja yritysneuvojien vapaasti hyödynnettävissä. 

Kuva Sotehy-yrittäjyyden työkirjasta

Tervetuloa yrittäjäksi

Seuraavassa Heli Peltola kertoo oman kokemuksensa perusteella yrittämisestä ja miten tämän sivun materiaaleja voi hyödyntää.

Lisämateriaalia

Seuraavassa on teemoittain lyhytvideoita ja pohdintakysymyksiä, joilla voit avartaa omaa ajatteluasi yrittäjyyden osa-alueista. Materiaali on johdettu työpajoissa käyttämistämme sisällöistä ja tehtävänannoista.

Mietitkö sopivaa yritysmuotoa? Tiivistetyn tietopaketin eri yritysmuodoista saat tästä videosta. Jos mietit kevytyrittäjyyttä, voi tämän podcastin kuuntelusta olla hyötyä. Muista myös tutustua muihin hankkeessa tuotettuihin podcasteihin.

Toimintaympäristön muutos

Katso videot sote-trendeistä ja resilenssistä.

Tutustu Sitran julkaisemiin megatrendeihin. Valitse sieltä asioita, jotka puhuttelevat sinua jostakin syystä juuri nyt. Mieti miten valitsemasi megatrendit liittyvät omaan yritykseesi. Hyödynnä tätä pohdintaa kun suunnittelet yritystoimintasi tavoitteita tai kun muotoillet palvelusi arvolupausta.

Vaikka toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, jokin yritystoiminnassasi on pysyvää. Se on arvot, jotka ovat toimintasi perustana. Oletko jo miettinyt yrityksesi mottoa? Hahmottele arvosi näkyväksi tekevä lause, joka voisi olla ohjenuora toiminnallesi.

Oman osaamisen kehittäminen

Katso video osaamisen kehittämisestä.

Videossa esitellään osaamisen jäävuorimalli. Mitä ovat omalla kohdallasi näkyvät osaamiset ja toisaalta näkymättömät, vaikeammin itsekin tunnistettavat osaamisen elementit kuten minäkuvasi, yksilölliset ominaisuutesi ja motiivisi. Varsinkin näkymättömän osan pohdinta voi helpottaa uuden oppimista.

Opetushallituksen osaamisen ennakointifoorumi listaa aika-ajoin tulevaisuuden osaamistarpeita eri aloilla. Tutustu sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan tulevaisuuden osaamisiin ja peilaa niitä omiin osaamisiisi ja yritystoimintaasi. Tee osaamisen kehittämiseksi itsellesi konkreettinen suunnitelma.

Palvelujen kehittäminen

Palvelujen kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää tietää keitä asiakkaasi ovat ja mitä he arvostavat. Asiaa avataan oheisilla videoilla ja asiakasymmärryksen parantamiseen on myös työkaluja työkirjassa.

Palvelupolusta on hyötyä sekä uuden että olemassa olevan palvelun kehittämisessä. Se auttaa hahmottamaan palvelun etenemisen vaihe vaiheelta asiakkaan näkökulmasta. Mieti mitä asiakas käy läpi palvelun eri vaiheissa: ennen sitä, palvelun aikana ja sen jälkeen. Yritä kuvata polku mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Palvelupolku havainnollistaa palvelun kokonaisuutta, jota asiakas arvioi, kun miettii, oliko palvelukokemus hyvä vai ei. Voit siis hyödyntää palvelupolkua, kun etsit syytä asiakkaan tyytymättömyyteen tai kehität palvelusi sujuvuutta asiakkaan näkökulmasta. Voit myös laatia polun yhdessä asiakkaan kanssa, kun olet esim. testaamassa palveluideaasi hänelle. Testaus on tärkeää vuoropuhelua, jolla saat hyvän käsityksen asiakkaan näkökulmasta palveluusi.

Asiakkuudet ja markkinointi

Yritystoiminnallesi on tärkeää määrittää asiakkuudet. Mitä asiakkuuksia sotetoimintaympäristö tarjoaa sinulle ja yrityksellesi? Tämän hahmottaa hyvin miettimällä kuka on maksaja: Hyvinvointialue, KELA, vakuutusyhtiö vai asiakas itse? Hahmottele ja kuvaa tärkeimmät asiakasryhmäsi.

Katso videot markkinointitoimenpiteistä ja pk-yrityksen markkinoinnista.

Mieti missä kanavissa tavoitat kohderyhmäsi. Miten palvelustasi kannattaisi kertoa kussakin kanavassa? Hyödynnä tässä työkirjan työkaluja.

Myynti ja kannattavuus

Katso video rahoituksen muodoista ja starttirahasta.

Yrityksen talouden suunnittelussa on otettava huomioon oman yrityksen aloittamisessa mahdollisesti tarvittavat investoinnit (laitteet, järjestelmät, tilat, tarvikkeet, jne). Kuinka paljon yrityksesi perustaminen ja alkuvaihe vaativat rahaa, ennen kuin yritys voi toimia asiakkailta saatavien tulojen turvin? Jos laskelmat ja palvelun hinnoittelu tuottavat päänvaivaa, käänny yritysneuvonnan puoleen esim. uusyrityskeskuksissa.

Ennakoivan ja tavoitteellisen myynnin ideana on varmistaa, että potentiaalisia asiakkaita on jatkuvasti. Seuraa kalenteriasi eteenpäin 2-3 kuukauden päähän säännöllisesti. Mieti mitä myyntityötä sinun tulee tehdä tällä viikolla, jotta sinulla on asiakas tuossa tulevaisuuden hetkessä.

Oman työn johtaminen

Katso video kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. 

Mitä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-aluetta haluaisit kehittää tällä hetkellä, jotta yritystoimintasi helpottuisi? Mieti konkreettisia tekoja.

Entä miten voisit edistää suunnitelmallisuutta oman työsi tai itsesi johtamisessa? Voitko hyödyntää tehtävien luokittelua?

Verkostojen hyödyntäminen

Katso video verkostojen hyödyistä ja muodoista.

Mihin tarvitset ammattilaisena ja yrittäjänä verkostoja? Listaa asioita ja mieti onko verkostosi tällä hetkellä tarvittavan kattava.

Verkoston rakentamisessa helpottaa hyvä hissipuhe eli lyhyt harjoiteltu esitys omasta yritystoiminnasta ja itsestä yrittäjänä. Tee itsellesi hissipuhe ja harjoittele sen esittämistä ensin vaikka lähipiirillesi.

Kirjoituksiamme aiheesta